Ga naar inhoud

Castratie?


Stampyy

Aanbevolen berichten

Ik weet niet als dit hier goed staat, anders moet het maar verplaatst worden..

Ik zit ergens over na te denken. Ik besluit nog niets, maar heb het wel in m'n achterhoofd. En dat wil ik even met jullie delen.

Stamper is van de week alweer schijnzwanger geworden.

Dit is haar nest nu:

1.jpg

Ze is redelijk vaak schijnzwanger. Ongeveer om de 2 á 3 maand wel. Soms met langere 'pauzes' ertussen. Maar ze wil ook rijden op alles en iedereen. Alleen op haar knuffeltje doet ze dat niet. Ik zat gisteren bij haar in de ren, wil ze op m'n voeten rijden.. Er ligt nu dus een flink nestje en ze is wat knorrig aan het worden. Daar kan ik opzich redelijk mee om gaan, omdat ze het wel vaker heeft. Voor haar (denk ik) ook absoluut niet prettig. Maar omdat ze dus die wond heeft gehad, en daar nog een frutseltje zit(dat is bij elkaar gemaakte huid zodat de wond goed dicht kon) maar daar zit nu al wel haar op. En ik ga er niet vanuit dat ze daaraan gaat trekken voor haar.. maar stel dat het wel gebeurd.. en die wond open gaat(kan dat trouwens? of zal het zo goed vast zitten?) En toen las ik op BB iets over castratie bij vrouwtjes konijnen. Maar werkt dat daar tegen zeg maar? En dat het goed was voor baarmoederkanker of heb ik dat mis? Of kan ik er wat anders tegen doen?

En Starlight.. dat is niet zo heel erg. Die is ook wel eens schijnzwanger, maar die is nog geen 1x per jaar schijnzwanger. Maar dat terzijde. Steeds als Quentin languit ligt, komt Starlight naar hem toe en loopt een paar rondje om hem heen, springt over hem heen(Quentin blijft lekker rustig liggen), daarna gaat ze rijden op hem. Op z'n buik, z'n achterste, z'n hoofd... Quentin laat het even geworden en schud haar daarna van hem af. Waarna hij even achter d'r aan gaat en daarna liggen ze weer heel schattig en lieflijk bij elkaar. Zijn dat haar hormonen? Of toch nog deels dominantie? Quentin rijd helemaal niet op Starlight meer.

Nu heb ik bij mijn eigen DA al na vraag gedaan hoe hun dat met castratie doen. Want ik wil eerst alles even op een rijtje hebben. En natuurlijk vanaf deze week bij houden hoe vaak ze nu nog schijnzwanger word. Ik kreeg dit als antwoord terug:

Hallo Diana, de castratie van een konijn kost € 72,11.(omdat het ook een openbuik operatie is) Dit bedrag is inclusief BTW, en AB en pijnstilling tijdens de narcose. We opereren met gasnarcose (het meest veilig). Dus het bedrag is inclusief alles. 2 tegelijk kan ook en de kosten zijn dan 2x dat bedrag. Groeten <NAAM> dierenarts.

Ik heb dat er, mocht het zover komen, wel voor over. Ik heb natuurlijk ook nog 2 ouders.. maar goed. Dat is zorg voor later. Eerst maar even alles op een rijtje zetten. En voor Stamper, omdat die daar al een wond heeft gehad.. kan dat dan wel? Ik bedoel.. ik wil haar wel graag levend terug.. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie is zeker een goede oplossing voor dit! Ze worden dan niet meer schijnzwanger (hebben geen last meer van hun hormonen) en ze kunnen geen baarmoederkanker meer krijgen wat nog best wel veel voorkomt. Overgens is 72,11 euro echt niet duur! Bij mij koste het 120 euro zonder pijnstilling ect! De gasnarcose is ook goed.

Ik zou ervoor kiezen om haar (en misschien ook starlight) te laten helpen. Zoiezo ben ik erg voor castratie bij voedsters (bij mij zijn ze ook allemaal geholpen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een castratie zou zeker helpen! En zoals je al zei; Ze kan dan geen baarmoederkanker meer krijgen.

Haalt je DA wel de Eierstokken+baarmoeder eruit?

Ik heb mijn voedster ook laten helpen omdat ze regelmatig schijnzwanger was en daardoor wat brommerig.

Het heeft zeker geholpen!

En alles is bij mij goed gegaan. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep als de DA de baarmoeder+eierstokken eruit haalt dan ben je er zeker van dat ze geen baarmoederkanker meer kan krijgen (want die heeft ze dan niet meer :D). Als hij de eierstokken er alleen uithaalt dan zou het nog wel kunnen zijn dat ze later problemen krijgt met de baarmoeder.

Ik heb dus iedere keer gevraagd om alles eruit te laten halen. Het is ook zo zonde (en vervelend voor het konijn) als ze eerst wordt gecastreerd en alleen de eierstokken worden verwijderd en ze een tijd later weer moet omdat dan de baarmoeder eruit moet omdat die geiriteerd is of om dat er kanker inzit. Dan kan je het het best meteen tegelijk laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar heb je precies twijfels over? Toen ik daar met Stamper was, wisten ze aardig veel van konijnen. Ik weet dat dat niet alles zegt, maar het kwam in mijn ogen erg goed over.

Ik heb een mailtje gestuurd als ze 'alles' qua dat gebeuren eruit haalden en hoe dat dan ging, die operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt ontzettend goedkoop, maar dat wil niet zeggen dat het een slechte dierenarts is natuurlijk. Ik heb nog niks gelezen waarvan ik denk 'oh ohh..', g asnarcose is natuurlijk hartstikke goed. Ik maak wel uit het mailtje op dat je niet standaard pijnstilling mee naar huis krijgt, dit is wel belangrijk. Maar verder denk ik dat je gewoon mazzel hebt en heel goedkoop uit bent.. ;)

Welke DA is het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baarmoederproblemen ontstaan met name door hormonen (daarom is het in principe ook voldoende om de eierstokken te verwijderen, want dan neem je de hormonen weg, alleen om zeker te zijn zou ik ook de baarmoeder laten verwijderen). Dat een konijn vaak schijnzwanger is, is een teken dat haar hormonen erg actief zijn. En dat is dus niet goed voor de baarmoeder. Ik weet verder niet precies hoe het zit.

Volgens mij staat deze dierenarts bij de opvang wel goed bekend, dat weet ik niet zeker. Ik heb den aam in elk geval wel eerder gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oke, ik zal eens kijken of ik daar nog ergens wat van vinden kan. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat zit. Ik hou het sowieso even een maandje of 2 á 3 bij hoe vaak ze nog schijnzwanger is.

Ik was er zelf inderdaad ook erg tevreden over toen ik daar voor het eerst met Stamper kwam. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .