Ga naar inhoud

dosering panacur


Sibelle

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

Ik heb thuis een ziek konijntje zitten. Hij houdt zijn hoofdje een beetje scheef, gebruikt zijn achterpoten minder en is lusteloos. Ook heeft hij minder interesse in eten en zijn zijn keutels kleiner en een beetje plakkerig.

ik ben woensdagavond met hem naar de DA geweest, en die heeft hem onderzocht. zijn buikje was goed, zn hartje ook en zn oortjes waren schoon. conclusie: E. Cuniculi. Hij heeft toen een prik gehad en ik heb carprofen druppels meegekregen.

Vandaag ging het nog niet echt beter (ook niet slechter), dus ik heb zelf gezocht op internet en bij de DA gezeurd om medicijnen. Ik heb nu: Metacam, Enrofloxoral, Ciceral en Panacur.

de panacur is het probleem. ik heb namelijk niet de 2,5% oplossing (die hadden ze niet), maar de pasta voor honden en katten... De dosering moet zijn 20mg werkzame stof per kg lg. Op de tube staat dat 1 eenheid (een streepje op de spuit) 50mg febendazol bevat. Maar niet hoeveel ml 1 eenheid is, en dat is lastig, want mijn konijn weegt bijna 2 kilo, en zou dus 40 gram van dat spul binnen moeten krijgen. Hoe ga ik dit uitrekenen?

heeft iemand wel eens zijn Konijn panacur pasta gegeven en wat was daar de dosering van?

alvast bedankt namens mij en een zielig konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel iets overdoseren kan geen kwaad hoor. Je kan met Panacur beter iets teveel geven als wat te weinig omdat het anders voor resistentie kan zorgen. Sterkte met je konijntje. Hopelijk komt hij er bovenop.

Waarom zou het overdoseren van medicijnen geen kwaad kunnen? Panacur is gewoon een medicijn..

Ik zou zelf naar een andere da gaan en daar wel de juiste panacur halen.. Als je da EC constateerd, maar hier verder niets mee doet, lijkt het mij dat je da niet konijn kundig is.. Een konijn kundige da zou je direct medicijnen mee hebben gegeven.

Misschien heeft deze da zelfs wel een verkeerde diagnose gesteld en heeft je konijn iets heel anders..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel niet aan de deskundigheid van de Da, hij heeft hem grondig onderzocht en andere ziektes uitgesloten. Ook gezegd dat als het vandaag niet beter ging dat ik dan andere medicijnen op moest komen halen.

Ik heb net even naar Wilhelminapark gebeld, en daar hebben ze me verteld dat de panacur oplossing eigenlijk voor schapen is en dat deze dus in een praktijk voor gezelschapsdieren niet standaard aanwezig is. De pasta kan ook gegeven worden, maar daar moet idd de juiste dosering van berekend worden. Als ik even een mail zou sturen met de gegevens, dan wordt ik aan het eind van de middag teruggemaild met de juiste dosering!

En over het overdoseren: de assistente die ik aan de lijn vertelde me dat panacur niet snel overgedoseerd kan worden, en dat ze zich daar ook geen zorgen overmaakte. Het was alleen zo zonde als ik maar een week met een tube deed als ik er wel 3 weken mee zou kunnen doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou het overdoseren van medicijnen geen kwaad kunnen? Panacur is gewoon een medicijn..

Ik zou zelf naar een andere da gaan en daar wel de juiste panacur halen.. Als je da EC constateerd, maar hier verder niets mee doet, lijkt het mij dat je da niet konijn kundig is.. Een konijn kundige da zou je direct medicijnen mee hebben gegeven.

Misschien heeft deze da zelfs wel een verkeerde diagnose gesteld en heeft je konijn iets heel anders..

Ik heb Binky altijd voor 2 kg (dus 1.6 ml) gegeven terwijl hij 1800 gram weegt en dat is niet erg. Is mij verteld door Wilhelminapark en door andere konijnkundige artsen. ;) Onderdoseren is juist niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Resistent wil zeggen dat de medicatie niet meer helpt omdat je onnodig hebt gebruikt. Panacur altijd geven zonder diagnose of te lang ( ondanks dat ec altijd in het lichaam blijft) kan er toe leiden dat het lichaam er niet meer op reageert; het werkt dus niet meer.

Ik hoop dat je nijn er weer bovenop komt, het is wel doorzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur is panacur, de werkzame stof is hetzelfde, de dosering is alleen anders. Ik gebruik altijd pasta. Zo uit mijn hoofd staat één doseerstreepje gelijk aan 50 mg fenbendazole. Een konijn moet inderdaad 20 mg fenbendazole krijgen bij de behandeling voor EC, dus dat is iets minder dan de helft van een doseerstreepje per kg. Of 2,5 kg per doseerstreepje. Eerlijk gezegt snap ik het probleem niet helemaal, zo moeilijk is dat toch niet? :$ Waarom moet je weten hoeveel ml het is?

Aangezien overdoseren met Panacur niet heel veel kwaad kan (Panacur wordt niet door het lichaam opgenomen) zoals Joboris al schrijft, zou ik een half streepje per kg aanhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil graag weten hoeveel ml het is omdat ik dat makkelijker vind doseren, ik vind die tube nogal omslachtig en niet erg nauwkeurig werken. Je gebruikt al snel te veel, en ondanks dat iets overdoseren niet erg is wil ik toch graag zo dicht mogelijk in de buurt zitten, zeker met een ziek nijntje. Een halve eenheid is haast onmogelijk om te krijgen....

Hoop ook dat Woody er weer boven op komt, maar ik ben geloof ik wel redelijk vroeg erbij. Hij houdt zijn hoofdje maar iets schuin en er is geen sprake van aanvallen, omrollen of oogjes die alle kanten op gaan. Maar hij is wel heel zielig en duf en vooral het gebrek aan eetlust maakt me erg zenuwachtig, ongerust en verdrietig....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .