Ga naar inhoud

Hoe spuitje gebruiken


LindavanBakel

Aanbevolen berichten

Ik mag de komende maand mijn nijn elke dag 2 ml vloeistof oraal toedienen met zo'n spuitje.

Alleen loop ik elke keer te pielen over hoe ik dat spuitje in zijn bekje moet stoppen.

Ik heb ergens ooit gelezen; aan de zijkant van zijn bek, 1 cm naar binnen, tegen de tanden aan.

Dus (ja misschien een hele domme vraag) als ik het goed begrijp, moet ik hem er dus niet schuin insteken (dus richting zijn keel) wat ik meer zou verwachten omdat het dan meteen in zijn keel terecht komt.

Af en toe komt het spul namelijk gewoon uit zijn bekkie gelopen, een andere keer zie ik hem smakken, een andere keer weer niet, voor mij lastig nagaan hoe ik het nu precies goed doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik gebruikte een 1 ml spuit die ik in 3 keer leeg kon spuiten. Ik stak de spuit inderdaad achter de voortanden en voor de kiezen in de bek (lipje optillen). Tijdens het toedienen het koppie iets omhoog houden. De spuit recht richting keel richten deed ik niet, ik hield hem wel iets schuin. Was veels te bang in dat hij wat in de luchtpijp zou krijgen.

Spuit vooral niet teveel in 1 keer, dan loopt het er weer uit. Houd het koppie hoog tot je ziet dat hij gaat smakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spuit het ook altijd net als Wabbit net achter de voortanden schuin naar achteren.

Mijn konijn begon het wel steeds erger te vinden als ik met de spuit aan kwam zetten. Soms spartelde hij zo tegen dat het echt niet lukte. Toen heb ik hem in een handdoek gewikkeld zodat hij niet zo hard kon spartelen. Hij werd ook een stuk rustiger van die handdoek.

Maar het blijft een rottig karweitje om konijnen iets toe te dienen dat ze eigenlijk niet willen!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad via de zijkant van het bekkie, spuitje er zo ver mogelijk (mar niet te ver..) in en dan spuiten.. Ligt er een beetje aan hoeveel het is, soms doe ik het in twee of drie keer maar liever gewoon in één keer. Ik vind het altijd zo lastig uit te leggen hoe ik zoiets doe.. Ik zal vragen of iemand morgen een filmpje wil maken. Hoe ik het konijn vasthoud verschilt een beetje per konijn, mijn eigen ventje blijft rustig zitten als ik hem op schoot zet met zijn kont tegen mijn buik, zijn koppie vasthoud en een beetje optil en dan de spuit er in. Terwijl mijn andere konijnen dat minder toelaten. Heb nu een konijntje in pension die het rustigst is als ik haar in een handdoek wikkel, als een baby in mijn armen houd en het er dan in spuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is kijken wat nijn prettig vind. Ik zet mijn konijnen altijd op het aanrecht. Het is daar wat gladder en daardoor blijven ze beter op de handdoek zitten. Doerak verzette zich de eerste paar keer maar de laatste week van panacure ging redelijk tot eenvoudig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest mijn nijnen een keertje laxatract toedienen.

Timmie liet het niet toe, inderdaad op schoot en dan via de zijkant in het mondje zodat ze wel moeten smakken.

isabelle, de vreetzak, vond het wel lekker geloof ik. Eerste keer een piepminikleinbeetje appelmoes aan het tuutje gesmeerd en toen ging die spuit er wel heel erg makkelijk in :he:. Op die manier hoef ik haar ook niet op schoot te nemen, heel handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Blijft bij mij ook altijd lastig om mijn nijntjes iets met het spuitje te geven. Ze moesten een tijdlang AB en dat vonden ze echt niet lekker! Speedy heb ik nog een paar dagen voor de gek kunnen houden met een stukje brood en daarop de AB, dat vond ie wel lekker maar na een dag of 3 wilde ze dat ook niet meer.

Bij Dribbeltje vind ik het nog steeds moeilijk om het medicijn toe te dienen. Ze is nog best klein (11 weken oude hangoor dwerg) en ben zo bang dat ik haar pijn doe. Wat ik hier lees heb ik inderdaad ook allemaal geprobeerd (had zelf ook een topic aangemaakt met de vraag om tips) maar wat bij mij het beste werkt: ik zet haar op het aanrecht vlakbij het gasfornuis, dan doe ik de lamp van de afzuiger aan zodat ik wat extra licht heb en alles goed kan zien, ik zet haar wel op een handdoekje maar draai haar er niet meer helemaal in, dat vond ze eng worden na een paar keer. Dan pak ik haar hoofdje vast met mn rechterhand en zorg dat ik met mijn linkerarm achter haar kontje zit zodat ze niet naar achteren kan kruipen. Dan doe ik met mn rechterhand het spuitje in haar mondje (idd een klein stukje achter de voortandjes en voor de kiezen) en probeer zo veel mogelijk in 1 x te spuiten. Soms lukt het niet en doe ik het in 3 of zelfs 4 x dat ligt er een beetje aan of je konijntje rustig blijft of niet..

Hoop dat je er iets aan hebt! succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed ze altijd in de katten reis box. Dan kunnen ze ook geen kant op. Met 1 hand (niet over de ogen) pakte ik de lippen, met de andere hand duwde ik het spuitje achter de voortanden naar binnen. Ik lette er eigenlijk nooit op of dat nu recht of schuin ging, wel of er niet te veel in 1x in ging en of ik goed achterin zat (anders spugen ze het hier weer uit!).

Succes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .