Ga naar inhoud

Fysio bij EC konijn?


Dollie

Aanbevolen berichten

>http://www.youtube.com/watch?v=KwQVyRAocNc

Dit is Snurre, ze heeft vermoedelijk EC, wordt hier pas sinds deze week voor behandeld terwijl ze al een poos met symptomen rondloopt. Ik heb net de vieze vacht weggeschoren en hoop dat de urinebrand nu gauw afneemt, maar ik vroeg mij af of ik nog iets voor haar achterpootjes en rare houding kan betekenen.. Door oefeningen te doen ofzo. Zoals ze op dit filmpje loopt valt het op zich ook nog mee, ze is ook regelmatig echt aan het strompelen, ik denk dat het ook erger is als ze moe is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dollie, reken er op dat je konijn nooit helemaal herstelt van EC. Zoals je waarschijnlijk als gezien hebt heeft mijn nijn ook EC sinds begin maart dit jaar. Verwijt je zelf niets want ik dacht in eerste instantie ook dat zijn achterhand overbelast was... Tot nu toe gaat het prima met mijn nijn maar zijn achterhand blijft onstabiel. Ik heb ook aan fysio gedacht en ook de DA had het er over maar als je jouw konijn laat lopen en hem de mogelijkheid geeft om een sprintjente te trekken of een zandbak om te graven zodat hij zijn spieren gebruikt en bijvoorbeeld op zijn achterpoten laat staan als je hem wat lekkers geeft, eventueel met ondersteuning voor voorpoten van bijvoorbeeld gaas van de ren, dan ben je al goed bezig (werd mij gezegd). let er ook op dat je nijn niet te dik word. Wat goed helpt is Vectomilzalf op urinebrand of andere wondjes op bijvoorbeeld zijn voetzooltjes (dit is ook een gevolg van de houding die hij nu heeft!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met Juul ook fysiotherapie gedaan, en dat heeft zeker nut gehad...Niet zozeer ter verbetering, maar om te voorkomen dat haar houding verslechterde. Omdat ze veel in dezelfde houding zitten en hun achterbeentjes niet goed gebruiken loop je het risico dat de spieren in de rug verkrampen, en dat de spieren in de achterpootjes verkorten door de ingetrokken houding die ze grootste gedeelte van de dag hebben. Juul heb ik meerdere keren op een dag op haar rug op de grond gelegt en dan haar achterpootjes uitstrekken en enkele seconden vasthouden. Echt de spieren voorzichtig oprekken dus.

Toen ik op vakantie ging zou mijn opa die oefeningen doen, maar hij vond het zielig en heeft het dus niet gedaan. Gevolg was dat na drie weken, toen ik thuiskwam, Juul haar achterbeentjes niet meer kon strekken, haar spieren waren extreem verkrampt en ingekort. Ik heb de oefeningen toen nog wat intensiever gedaan en ik merkte wel verbetering, maar uiteindelijk was de situatie te ernstig om nog langer door te gaan en heb ik haar in laten slapen.

Ik heb de fysiotherapie dus niet gedaan om verbetering te boeken, maar om te zorgen dat de spieren niet verkrampen. Als ik dat niet had gedaan was Juul veel eerder in de toestand gekomen waarin ze verkeerde toen ik van vakantie thuiskwam.

Je zou het konijntje ook kunnen masseren en dan met name de rugspieren. Voorzichtig naar richting de staart ronde bewegingen maken met je vingers over de rugspieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juul nam trouwens exact dezelfde houding aan als het konijn op je filmpje. Omdat ze de spieren in hun achterpootjes dus niet volledig strekken raken die spieren verkrampt en korten ze in waardoor de houding nooit beter wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Tumtum, het is niet mijn eigen konijntje, ik heb haar gisteren pas voor het eerst gezien. Hoe en wanneer de symptomen begonnen zijn weet ik dus ook niet, ik weet alleen dat ze eind mei is ingeënt en dat de urinebrand toen besproken is maar dat om wat voor reden dan ook de link met EC niet gelegd is. Begin van deze week heeft het baasje van Snurre contact opgenomen met mij omdat ze nog pension zocht voor haar incontinente konijntje, ik zat eigenlijk al helemaal vol maar omdat mijn eigen konijn precies dezelfde problemen heeft, heb ik nog maar wat ruimte gemaakt.. Ik weet hoe lastig het is goede oppas te vinden wanneer je een ziek konijn hebt en daarnaast heb ik ervaring met urinebrand, ik weet dus hoe ik dit konijntje moet verzorgen.. Ik dacht dat ze alleen incontinent was, net als mijn eigen konijn bij wie geen oorzaak (ook niet EC) te vinden was. Nu moeten al mijn klanten van te voren een vragenlijst over hun konijn invullen en toen ik die terug kreeg van het baasje van Snurre en de exacte beschrijving van haar problemen las, dacht ik gelijk aan EC.. Toevallig moest ze toch nog langs de dierenarts met Snurre en die was het met mij eens.

Ik hoop dat de urinebrand gauw onder controle is nu al het vieze haar weg is, zodat ik haar makkelijk schoon kan houden en de huid verzorgen. Haar voetzooltjes zijn weliswaar vies maar niet stuk.

Eva, ik heb haar pootjes moeten strekken om ze te scheren en dat lukte nog wel makkelijk, al vond ze het echt niet leuk. Normaal gesproken scheer ik konijnenbilletjes samen met Lilian maar dit is zo'n schat, ik kon het nu makkelijk in m'n eentje doen. Het enige wat moeizaam ging was haar pootjes.. Ik snap nu wel waarom, arm ding...... Maar ze kán ze nog wel strekken dus. Dat is een goed teken?

Ik ga het straks eens uitproberen. Het masseren zal ik ook proberen. En veel bewegen is dus ook wel goed? Ik wil haar liever niet in de tuin laten lopen, natuurlijk kan elk konijn dat hier rondloopt EC bij zich dragen maar toch. Maar daar verzin ik wel even wat op. Ze is gelukkig nog vrij energiek en actief op zich.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel (en tegelijkertijd nadeel) is dat die konijnenspieren heel soepel zijn. Ze zijn snel weer 'opgerekt' maar zijn dus ook heel snel verkrampt en kort. Dus als dat nu al moeizaam ging is het echt de moeite waard om even je gevoel aan de kant te zetten en voorzichtig te gaan rekken. Heel zachtjes trekken, voorzichtig kijken hoever je kunt gaan. Als je te ver gaat zal ze waarschijnlijk haar pootje terug trekken. Op het punt vlak voor je te ver gaat moet je het een paar seconden vasthouden en dan weer langzaam terug laten gaan. Net als wanneer je je eigen spieren oprekt eigenlijk.

Maar ook als de spieren nu nog soepel zijn zou ik dat 3, 4 keer op een dag gaan doen. Ik ben er met Juul ook mee begonnen voordat ik op vakantie ging, en het hielp dus wel goed gezien hoe hard ze was verkrampt in drie weken tijd.

Veel bewegen zou logisch gezien goed zijn, maar mijn ervaring is anders. Gedoseerd beweging was heel goed voor Juul, maar zodra we haar teveel hadden laten lopen had ze de volgende dag een enorme terugval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, die moet ik voorzichtig 'oprekken' dus? Dankjewel voor je uitleg!

Jups, konijn op haar rug en dan de pootjes de ene keer naar boven rekken, en de andere keer recht vooruit zegmaar.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat komt mij eigenljk wel goed uit.. :$ ze zit nu in haar eigen (meter) kooi. Dan hoef ik me ook niet in allerlei bochten te gaan wringen om haar los te laten lopen op een plek waar hier geen konijnen komen maar wel mógen komen.. Zo'n plek hebben wen iet echt over namelijk :he::P als 't moet valt er altijd wat te verzinnen, 't is belangrijker dat zij beter wordt natuurlijk. Maar dit is praktischer.

Ik ga het zo eens proberen. Ik ben benieuwd. 3 à 4 keer op een dag lukt prima nu de meeste dagen, dus dat gaan we gewoon doen. Ze blijft twee weken, maar haar baasje gaat er echt wel mee door als ik dat adviseer, dat weet ik zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat komt mij eigenljk wel goed uit.. :$ ze zit nu in haar eigen (meter) kooi. Dan hoef ik me ook niet in allerlei bochten te gaan wringen om haar los te laten lopen op een plek waar hier geen konijnen komen maar wel mógen komen.. Zo'n plek hebben wen iet echt over namelijk :he::P als 't moet valt er altijd wat te verzinnen, 't is belangrijker dat zij beter wordt natuurlijk. Maar dit is praktischer.

Ik ga het zo eens proberen. Ik ben benieuwd. 3 à 4 keer op een dag lukt prima nu de meeste dagen, dus dat gaan we gewoon doen. Ze blijft twee weken, maar haar baasje gaat er echt wel mee door als ik dat adviseer, dat weet ik zeker.

Als het niet lukt kan ik altijd nog proberen om een filmpje te maken met een van mijn konijnen. Die zijn niet zo'n fan van op hun rug liggen, maar met Jet moet dat nog wel lukken. Juultje bleef altijd gewoon liggen, die kon ik gewoon op een handdoekje op de grond leggen en dan de oefeningen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, en je kunt nog Hypercal gaan geven. Dat ondersteunt weer de werking van de zenuwen, kan misschien ook nog een positieve uitwerking hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, het klonk heel makkelijk maar dat viel tegen, weet niet of ik het nu goed gedaan heb :P ze biedt echt heel weinig weerstand, ik heb daarna nog eens een gezond konijn erbij gepakt en die trekt zijn pootje veel eerder terug. Ik zal even kijken of het filmpje gelukt is.

En ze plast! Jeetje! Hele sloten! Echt gigantisch veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa, Juul begon ook altijd te plassen als ik daar mee bezig was. Vandaar de handdoek eronder. Dat ze weinig weerstand biedt is op zich niet heel gek. Ze heeft natuurlijk niet zoveel kracht in haar pootjes hè. Het gevoel in de pootjes zal ook wat minder zijn, daarom is het heel belangrijk dat je goed voelt en niet te ver trekt. Dan ga je namelijk forceren en dat heeft een averechts effect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het plassen heeft ze er voor gedaan, en er na nog eens een mega plas!

Heb geprobeert haar pootjes gewoon normaal uit te strekken, maar omdat ze helemaal niks aangeeft is dat nog best lastig. Toen ik het daarna met Tim probeerde, trok die zijn pootjes al heel snel terug. Terwijl zij helemaal niks doet. Op de grond bleef ze niet goed liggen trouwens, heb haar op schoot genomen toen. Filmpje ben ik aan het uploaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lastig beoordelen van een filmpje omdat ik het niet zelf kan voelen natuurlijk, maar je moet iets langzamer te werk gaan, voorzichtig opbouwen en niet te snel uitstrekken. Beetje moeilijk uit te leggen, dus ik ga een poging doen tot een voorbeeldfilmpje maken als ik de filmcamera kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn gevoel deed ik het erg rustig, maar nu ik het filmpje terug kijk is dat helemaal niet zo.

Zou fijn zijn als je een filmpje kon maken. In elk geval erg bedankt voor je hulp!

Hoop zo dat dit nijntje er boven op komt, natuurlijk hoop ik dat voor elk ziek konijn maar het is zo'n schat, gun het haar zo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de filmcamera nog niet kunnen vinden, en mijn oude fotocamera waarmee ik ook kan filmen ook niet. En dan moet ik nog ontdekken hoe ik hier een filmpje neer ga zetten, nog even geduld dus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .