Ga naar inhoud

ervaringen met science selective


rabbitmams_miriam

Aanbevolen berichten

Ik ben aan het denken om over te stappen op science selective voer. Heb nu hope farms maar merk dat er minder enthousiasme is. Eten wel goed hoor, is niks mee aan de hand, maar ik hoor hier vaak dat ss ontzettend geliefd is. Welke ervaringen hebben jullie ermee en zijn er diverse soorten ss voer of is er 1 algemeen voer voor de konijntjes.

Ervaringen van gebruikers vind ik waardevoller dan de info van een fabrikant namelijk.

Alvast bedankt voor evt reacties :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 3 soorten 'standaard' voer van SS....de junior, rabbit en mature. Daarnaast schijnen zo dus ook nog andere speciale uitvoeringen te hebben. Hier was recentelijk een topic over gemaakt.

Kodi deed het heel goed op dit voer (rabbit), ondanks dat hij bijna geen hooi had, heeft hij verder weinig problemen met haken op de kiezen gehad. Toen hij echt wat ouder werd, ben ik overgestapt naar de mature. Deze zijn iets broser en bevatten meer vezels, wat het oudere nijn nodig heeft.

Doerak had eerst de gewone biks bij de fokker. Overstappen naar SS was geen probleem, hij vind het heerlijk. Ik gebruik het ook als tractatie tussendoor, hij heeft er nog nooit een geweigerd. Voerbak is standaard leeg.

Misschien dat het voer iets duurder is, maar ik ben er echt over te spreken.

De junior variant heb ik geen ervaring mee, doerak is direct naar de rabbit variant gegaan (at toch ook al hoopjes groenvoer). Misschien dat andere hier ervaring mee hebben.

aangepast door Wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen al met al twee jaar SS gegeven denk ik. Ik was er zeer tevreden over. Mijn konijnen kregen altijd gemengd voer, maar toen bleek Indy haakjes op zijn kiezen te hebben. Het heeft toen even wat voeten in de aarde gehad (mijn ouders dachten toen anders over konijnen dan ze nu doen, bovendien had de dierenarts min of meer geadviseerd niks te doen..........) maar die haakjes zijn weggehaald en we hebben eerst het dieet van Indy en vervolgens ook dat van Fred aangepast. De dierenarts vond het geen goed idee om Indy met zijn zes jaar onder narcose te doen, ofwel hij ging dood ofwel de haakjes zaten er binnen zes weken weer. Ik geloof best dat als wij op de oude voet door waren gegaan, dat dat inderdaad het geval was geweest. Maar uiteindelijk overleed Indy bijna een jaar later, hij heeft in dat jaar nog héél vaak bij de dierenarts gezeten maar niet vanwege haakjes. Indy heeft eerst een paar maand gewone SS gehad, maar we zijn al gauw overgeschakeld op Science Mature, voor oudere konijnen.

Mijn andere konijnen deden het er ook goed op, inmiddels krijgen ze BUnny Basics T van Oxbow, waar (nog) meer vezels inzitten en minder calcium. Maar aangezien Supreme sinds kort speciale voeding voor konijnen met blaasproblemen heeft, gaat Fred waarschijnlijk weer terug naar SS. Hij krijgt sowieso al SS extra, hij is vrij veel afgevallen en daarom voer ik hem bij met SS Junior, daar zitten ontzettend veel voedingsstoffen in. Heb eerder ook een konijntje met olifantstanden weer op gewicht gekregen met SS Junior.

Ik heb zelf nog altijd SS in de kast staan, alle varianten, omdat ik weet dat bijna alle konijnen dit lekkere voeding vinden en dat is, zeker als ze ziek zijn en weinig willen eten, erg belangrijk natuurlijk. Ik merk ook dat er van SS zeker enthousiaster werd gegeten dan van de BBT nu, hoewel dat er ook met smaak in gaat.

Een tip, zeker als je veel konijnen hebt is het veel voordeliger om een grote voorraad SS uit Engeland te bestellen. Dat kan je wel bijna de helft schelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik ben nu ook met digestive begonnen voor 2 konijntjes die geen biks en groenvoer kunnen verdragen. Had ik hier op bb ook gelezen dus meteen proefzakje gevraagd, maar je hoort zo vaak dat iedereen er zo tevreden over is. En ik las inderdaad dat er ook apart voer was voor oudere nijntjes, tja heb 3 nijntjes boven de 6 jaar ....

Maar je merkt gewoon dat er biks blijven liggen en had al eens wat gemengd erdoor heen gedaan maar dan eten ze dat wel op en biks liggen er nog steeds dus dat is slechte optie , vandaar deze vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt dik tevreden met SS. Vanaf dag 1 werd het hier met smaak gegeten.

Het is goed voer en duur vind ik het absoluut niet. Kijk, het is misschien wel prijzig, maar ik gun al mijn beestjes het beste, dus heb ik het voor ze over. Ik kan het je dus alleen maar aanraden.

Zelf ben ik aan het proberen ergens Digestive Health Formula vandaan te halen, want ik wil Lani daar graag half op over zetten vanwege wat probleempjes met de darmen. Als het lukt, zit ik met ongeveer 18kg SS, die hier niet op gaat (mijn grote eter heb ik in moeten laten slapen na de inkoop van een jaarvoorraad en Lani gaat dan half over, dus dan hou je flink wat over). Maar dat heb ik dan wel voor haar over. En ik wil haar voorlopig dan half op SS houden, omdat ze er zo verzot op is.

Wat mij betreft is SS dus een absolute aanrader!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook achter die digestive health formula aangeweest en krijg hem via dierenarts morgen binnen. Proefzakje gisteren ontvangen en ben nu al aan het testen of ze het kunenn verdragen, heb er nl 2 die geen biks en groenvoer verdragen, maar hier zijn ze blij mee, trekken het uit mijn hand ( aangezien ik het op moet bouwen even op deze manier :mdr: )

Ook al is SS iets duurder, als het maar goed is voor d ekonijntjes dan heb ik dat er voor over hoor ;-)

Denk dat ik toch maar eens een zakje ss ga halen en kijken of het ze bevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Proefzakje heb ik vorige week ontvangen van Supreme en Lani was er ook meteen weg van. Eerder heeft zij 2 voeders met hoog vezelgehalte afgekeurd (volgens diverse mensen vanwege het hoge vezelgehalte), maar dit voer nam ze zonder nadenken aan.

Mijn dierenarts kan de Digestive niet bestellen. Eventueel zou het wel kunnen, maar dan zouden de verzendkosten nog extra bovenop de prijs komen. Ik ben gisteren bij een kliniek in het dorp hiernaast wezen informeren en ik ben nu aan het afwachten, of zij mij kunnen helpen of niet.

Als ik jou was, zou ik zeker gewoon even een klein zakje SS halen. We kunnen nog zo positief zijn met z'n allen, maar jij moet maar net een konijn hebben, dat anders denkt over de SS. Het is goed voer, maar de konijnen zelf zullen uiteindelijk uit moeten maken of ze het willen eten of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens geprobeerd om op SS over te schakelen toen één van mijn nijnen de gewoonlijke Aveve Select al een paar dagen niet meer at. (Mijn topic toen: http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/50509-brokjes-beu.html )

Ik mengde de SS onder het gewoonlijke voer zowel bij Bas als bij de andere nijnen. Resultaat: ze aten allemaal de Aveve Select eruit en lieten de SS liggen :sarcastic:

Gelukkig had ik maar een klein zakje SS gekocht, want ze hebben er nooit een brokje van gegeten!

De Aveve Select valt nog steeds in de smaak trouwens ;) En nog steeds zijn eerst de donker groene brokjes op en dan pas zullen ze de rest eens bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gaf eerst juniorvoer aan Cleo.. (gemengd) dat wat ze ook in de DW kreeg, welk merk weet k even niet.. maar toen ze 12 weken was ben k over gegaan op SS. mengen was niet echt een optie want ze at selectief direct.. alleen de SS nog.. Jackson kreeg in de opvang ook ander voer hem heb ik wel langzaam over laten schakelen, maar ook hij at al snel de SS graag. (SS rabbit)

hier vallen ze altijd aan op de SS, binnen 5-10min is bakje leeg, ook als snoepjes fungeren ze goed, en als ze in de snackbal zitten worden er heel wat meters afgelegd voor een half SSje. Vond ze er toen k ze voor de eerste keer zag wel vreemd uit zien haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net een proefzakje aangevraagd. en als dat in de smaak valt, schakel ik wrsl ook over voor mijn konijntjes.

nog even 2 vraagjes: Via welke sites bestellen jullie meestal SS?

Hoeveel gr geven jullie gemiddeld van dit voer (voor kleine konijnen)? ik vraag het liever eens omdat ik de indruk heb dat er vaak nogal grote hoeveelheden op de verpakkingen staan bij andere merken, weet niet hoe dit is bij SS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Jip vind het voer van Science Selective echt superlekker. Hij heeft het nog liever dan bijvoorbeeld een stukje appel. Ik koop bij de boerenbond (of de welkoop) altijd de 3 kg zakken, daar doen we een hele poos mee. Het is inderdaad wel wat duurder dan huismerkvoer, maar nu eet Jip tenminste alles op. Bij gemengd voer laat hij namelijk dingetjes liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is mij verteld dat je SS niet hoeft op te bouwen, maar dat dit het enige voer is waar je ze gelijk helemaal op over kunt zetten.

Klopt, het is ontwikkeld voor zieke konijnen met bijv. darmproblemen. De overstap van 'gewoon' voer naar SS is bijna ltijd een vooruitgang, meer vezels, minder eiwitten etc.. Dus dan zul je niet gauw de darmpjes van slag hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok das goed nieuws als je ze meteen kunt overzetten. Had laatst een proefzakje bij bestelling bunnybin gekregen laatst, denk ik nu pas aan ...slimmmm.... dus kan ik even testen of ze het lekker vinden ;-)

"beestenbende" je kunt via de fabrikant navraag doen waar digestive te koop is, via welke dierenarts, dat maakt het zoeken voor jou een stuk makkelijker. Bij mij bleken beide dierenartsen waar we altijd komen met onze beestjes dit te kunnen bestellen.

Via de site kun je het mail adres opvragen en zo kun je ook proefzakje aanvragen, altijd handig :-)

Bij mij reageren ze tot nu toe goed op digestive dus als dit zo goed blijft gaan bestel ik meteen een paar zakken ervan, en kunnen ze eindelijk iets anders erbij eten dan alleen hooi ( waar ze ontzettend gek op zijn trouwens) :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 3 jongsten kregen vanaf het begin SS junior en gaan nu langzaamaan over op de normale SS. Pluis had altijd bix van de Welkoop, maar die eet nu ook regelmatig een bixje SS mee en die wil ik ook overzetten op SS. De 2 buitenkonijnen ( 7 en ? jaar)hebben hun hele leven al bix van de Welkoop en mogen eerst de grote ton die er nog staat met z'n 2-tjes opeten en daarna kijken we wel wat we daarmee doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .