Ga naar inhoud

DRINGEND HULP GEZOCHT! --- Ontstoken Ogen?


Aanbevolen berichten

  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou wat geweldig, is de beste oplossing. En geweldig dat de dierenarts zo coulant is met de kosten! Mag ik even een hiep hiep

hoera voor onze konijnenheld! Dikke pluim voor jou, en ik wil wel een bijdrage doen. Moeten we even via prive mail regelen dan.

Want ik vind, zoiets kun je alleen maar aanmoedigen, je bespaart de konijnen een lijdensweg op deze manier. Èn je neemt je

verantwoordelijkheid, héél belangrijk! Ook al zijn het niet jouw dieren, ze zijn in jouw zorg achtergelaten en dus moet je wel

handelen. Dat weet je dan ook weer voor de volgende keer als iemand zegt:" hee, wil jij voor mijn konijnen zorgen deze zomer?"

Dan moet je dus goed afspreken wat je moet doen als er dierenartskosten gemaakt moeten worden. Ik stuur je wel een mailtje

over mijn bijdrage!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik weer, en gelukkig met goed nieuws. Ik heb nogmaals overlegd met de ouders van m'n vriend, en uiteindelijk hebben ze laten weten dat, mocht ik ervoor kiezen om de zieke konijnen die niet meer te redden zijn in te laten slapen, zij de kosten op zich zullen nemen. kei erg bedankt voor je bijdrage, Dolly, ik heb al op je privé bericht gereageerd ;).

Ik heb vandaag de zieke konijnen waarvan ik zeker weet dat ze myxomatose hebben apart gezet in andere hokken, in de hoop dat ze de rest niet zullen aansteken. Wanneer ik merk dat er geen redden meer aan is, en het enigste wat ze doen stilzitten is, breng ik ze naar de dierenarts voor een spuitje. Dit bespaart hun een grote lijdensweg, en het is voor mij persoonlijk ook een grote opluchting.

Bedankt voor alle hulp hier op het forum. Jullie hebben enorm geholpen bij het overwegen van bepaalde keuzes, en me de steun gegeven die ik op sommige momenten even nodig had. Kei erg bedankt, en ik hoop oprecht dat ik hier nooit meer terug hoef te komen (oftewel, nooit meer dergelijke problemen krijg met konijnen).

Was geschreven,

Ramon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn zeg dat het zo is opgelost. natuurlijk erg vervelend voor de konijnen, maar uiteindelijk voor hun de beste oplossing.

Ik kan me voorstellen dat je een bijdrage vraagt op een konijnenforum, maar ik begrijp dat de ouders hun verantwoordelijkheid nemen. Goed zo!

Wat een toestand al met al en wat een vakantie voor jou zeg!

Kan de DA niet bij jou komen om te bepalen welk konijn wel MYX heeft en welk konijn niet? Dan weet je zeker dat je geen foutje maakt zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

super goed dat je dit doet!! :yes: 6 van mijn 7 konijnen zijn dood gegaan aan VHS. 1 heeft het dus overleefd!! dit had de dierenarts niet verwacht want meestal gaan ze allemaal. dus misschien valt het wel mee, en gaat de rest bij wie je niks ziet niet dood. Ik hoop het. hoeveel konijnen zijn er al dood??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie. Heb 't erg druk gehad de laatste tijd.

Met de konijnen gaat het goed, gezien de omstandigheden. Er zijn er nog slechts 4 over, de rest is allemaal gestorven aam myxomatose (en ook in laten slapen bij de dierenarts). De dierenarts heeft ze allemaal een spuitje gegeven, en was blij dat ik deze keuze had gemaakt. Inmiddels zijn mijn vriend, zijn ouders en zijn broertje weer thuis, en zit mijn taak als dieren-oppasser er op. Ik heb ze een aantal tips gegeven (uitgelegd hoe de ziekte vooral wordt verspreid en verteld dat er speciale inenting-dagen zijn bij de dierenarts), en ze deden erg begrijpelijk. We vonden het allemaal onhandig dat dit net in de 3 weken gebeurde dat ik er was.

Gezien de omstandigheden dus toch nog goed afgelopen. Nogmaals bedankt voor alle hulp. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop ook dat alle dode konijnen afgevoerd zijn dier reeds eerder waren gestorven.

Doe je een myx konijn begraven, verspreid het zich gewoon weer.

Mensen wees u bewust als een konijn geent is....is ie maar 2 maanden beschermd tegen myx!

De fokker zelf heeft eigenlijk aan gegeven in het begin van het jaar ( waarschijnlijk ook myx op stal te hebben gehad)

Dan heb je kans dat de myx nooit is weg geweest, hokken moeten uitgebrand worden, en dieren moeten beschermd worden.

De fokker zelf woond duidelijk in een risico gebied.

Of enkel enten hier de oplossing is? dan zou je ze minimaal 5 keer per jaar moeten enten.

Dit lot treft meer konijnen stallen in nl....het toeval wil dat het hier net gebeurt terwijl de eigenaren op vakantie zijn.

Ramon je hebt goed gehandeld, fijn dat je hier een luisterend oor had!

De fokker zelf zou ik zeker adviseren 1 jaar geen konijnen te nemen, hokken uitbranden, en de konijnen met vliegen gaas beschermen.

BRC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy, als ik het helemaal goed heb begrepen van mijn DA, dan bouwt een konijn een betere weerstand tegen myxomatose op dankzij de halfjaarlijkse inentingen. De bescherming is niet waterdicht, maar de weerstand is veel beter voor als het konijn met myxomatose in aanraking komt. Inentingen twee keer per jaar hebben dus wel degelijk zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die twee maanden is de optimale werking, daarna wordt hij steeds minder. Omdat Myx vooral in voor en najaar voorkomt wordt ook aan het begin van die seizoenen geënt zodat de werking optimaal is wanneer ze het meest risico lopen. Net als bij e griepprik bij mensen!

Verder kan je konijn nog steeds ziek worden maar - net als met de griepprik - wordt het er minder ernstig ziek van en is de kans op overleven van de ziekte veel groter.

Maar luister goed naar Cindy wat betreft de besmettelijkheid van de hokken en omgeving nu er al een besmetting is geweest! Inderdaad stoffelijke overschotten laten verbranden en de hokken en dergelijke goed uitbranden of stomen voor er nieuwe konijnen komen. Alleen ontsmetten met Dettol helpt hier niet, er moeten echt hoge temperaturen aan te pas komen om alles goed te ontsmetten.

Heel rot dat dit je overkomen is, Ramon, maar wel heel goed dat je het zo hebt kunnen regelen dat de beestjes zo min mogelijk hoefden te lijden. Vraag me uit je verhaal af of de eigenaar dat zelf ook zo gedaan zou hebben, dus voor de amre beestjes misschien juist wel goed dat jij er voor moest zorgen.

En ook heel fijn dat je nog even terug bent gekomen om te laten weten hoe het afgelopen is. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .