Ga naar inhoud

Natte neus & opgezwollen oogleden


nicole_ta

Aanbevolen berichten

Dat betwijfel ik...

Het is sowieso moeilijk om dit te overleven...en hij slaapt wel bijzonder veel...hooguit een metertje lopen..

Echt goed klinkt het niet hoor...

Maar het is altijd het proberen waard ! Dat moet sowieso...

Aan de inzet ligt het niet..

Het beestje krijgt alle kans..

Nu hopen dat het andere konijntje gezond blijft..

Ik heb de ziekte nog nooit eerder meegemaakt, maar ik had zelf het gevoel dat hij wel heel sterk is, waardoor ik goede hoop had. Maar door jouw bericht begin ik weer te twijfelen.. Heb inderdaad gelezen dat het bijna altijd dodelijk is, maar toch blijf ik hopen dat hij het red.

Er ging net spontaan 1 oogje een stukje open, dus heb ik weer snel gedruppeld.

Maar hoe gedragen andere konijnen zich dan die deze ziekte hebben? Lopen deze nog wel gewoon rond? Sowieso is Sahara altijd een rustig konijn geweest die niet veel beweegt, misschien dat het daar aan ligt?

Weet iemand wel hoe lang het duurt voordat de eerste tekenen van beterschap er ongeveer moeten zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Oh nee, ga niet twijfelen !!! althans, twijfel is op zich goed, dat houd je scherp...

Het is echt gewoon afwachten..Sommige dieren overleven waar je het totaal niet van zou verwachten..

We hebben hier ook wel eens een konijn gehad met een half weggeteerde neus van de myx..

Zo'n dier geef je geen stuiver en toch kwam het er bovenop...

Maar het is een vreselijke ziekte.....

En ik ben erg slecht in iets roepen waar ik niet achter kan staan..

Vandaar...aan je inzet ligt het niet..de wilskracht is er ook bij je nijn...de kansen worden optimaal benut...

Het is afwachten nu....

En het is jullie beide zo gegund !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad afwachten. Gelukkig heb ik nu vakantie, maar in het weekend (vrijdagavond en zaterdagmiddag) moet ik wel werken.. Maar de rest van de dagen ben ik echt de hele dag bij hem.

Hij heeft een half uur geleden wat gegeven en is nu diep in slaap. Hij slaapt wel onrustig. Dan kruipt het weer zijn zelfgemaakte holletje uit, bestaande uit mijn jas, vest en shawl, en 2 seconde later ligt hij weer voor pampus..

Ben wel heel positief over het feit dat er wel weer een oog half open is, terwijl ze vanochtend beide hartstikke dicht zaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hij is weer wakker. Holletje uitgekropen en hij heeft nog een stuk oud brood gevonden die hij nu op aan het eten is.

En tijdens het eten weer in slaap gevallen... Arm beestje. Hij is na alles wat hij doet kapot..

aangepast door nicole_ta
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ziekte kost ook veel energie, heb je ook een warm kruikje? zoals een snuggel safe?

Beide ogen zitten dicht, van de opzwelling of de pus?

Konijntje zal voer ook niet makkelijk kunnen vinden ( als de ogen dicht zitten)

drinkt ie wel voldoende?

Ik heb geen kruikje, maar heb hem in een grote shawl gewikkeld en als hij hier weer uit kruipt dek ik hem daarmee weer toe. Geen pus te bekennen dus ik denk van de zwelling, terwijl het eigenlijk niet eens zo heel erg dik is, zitten geen rare bulten ofzo omheen.

Sinds vandaag drinkt hij minder, dus om de zoveel tijd zit ik ook met een spuitje gevuld met water bij zijn mond en dat drinkt hij allemaal op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook een limonadefles vullen met warm waterWel goed kijken of het niet lekt

En misschien een fleece deken of gewoon stro

Limonade fles is een goed idee, maar gister nacht wandelde hij er 's avonds op los. Hij lag echt op 4-5 verschillende plekken steeds..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een slopende ziekte die veel van het konijnenlijfje vergt. (heb je zelf ook als je echt goed ziek bent).

Ik ben net als ZaZa een beetje afwachtend, wetende dat vele nijnen de ziekte niet overleven.

Als baasje heb je het ook moeilijk wetende dat er weinig kans is, maar echt alles willen doen om je nijn te helpen.

Blijf sterk voor je nijn en ga niet twijfelen of wanhopen, dit kan overslaan op je nijn.

Verder kan ik niets anders zeggen als vertroetel hem zoveel je kan en houdt zijn eet, drink, keutel en plas patroon heel goed in de gaten.

Succes en ik lees je verhalen mee. Aan deze kant van het beeldscherm duimen we voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een lief konijntje hè..Zo te lezen..dan krijg je echt van 'ohh' en 'ahhh' beelden..

Of jij verteld het zo liefdevol..

Zal beide wel zijn..

Maar goed,

...hoe is het nu ?

Zie je al meer verbetering ?

Het is echt een ontzettend lief konijntje. Ik zeg altijd dat ik het liefste konijn van de iedereen heb, maar dat zegt iedereen natuurlijk over zijn/haar eigen konijn. Maar hij heeft gewoon zo een fijn en rustig en lief karakter, dat hij iedereen zijn hart wel veroverd die hem ziet.

Hij heeft ontzettend lang geslapen vanacht, wel een aantal keer wakker geweest, maar dat was dan echt maar voor een paar minuten, waarin hij een betere slaap plek zocht.

Vanochtend was het een beetje koud en vond ik hem zonder zijn shawl op de mat. Had hem ook ongeveer 10 keer horen niezen (zaten trouwens 3 kleine spikkeltjes snot op zijn neus) dus heb ik hem maar weer ingewikkeld en bij mij op mijn borst/buik gezet met extra dekens over hem heen om hem lekker warm te houden. Wel een stuk bij zijn neus opengelaten natuurlijk. Zo heeft hij nog een aantal uur lekker geslapen totdat hij aan de wandel ging.

Hij is toen echt een uur wakker geweest en ook gewoon gelopen en zelf brood gegeten en gedronken. Hij probeerde zelfs op een doos te klimmen. Nu ligt hij wel weer te slapen.

Wel heb ik een kaal plekje boven zijn snoet/voorhoofd gevonden, waar denk ik een myxoom uit wil groeien. En ik ben er vrij zeker van dat er al een onder zijn kin zin.

1 oogje is nog steeds half open en het andere oog zit nog dicht, maar deze krijg ik wel gewoon open wanneer ik hem druppel, dat ging eerder amper, dus in zijn ogen is er een hele kleine vooruitgang.

Maar inderdaad, het is echt afwachten... en maar hopen dat hij het red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief!

Maar een vraagje. Is het oke om hem buiten te laten rondlopen als de zon schijnt en het warm is? De garage waarin hij zit is best goed geisoleerd, dus als de zon er is is het in de garage kouder dan buiten.

Heb hem net 5 minuutjes laten lopen en hij leek het heel fijn te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, dan weet je dat ook weer....

Moet je eigenlijk nog voor controle terug ???

Is het een idee om op zoek te gaan naar een dierenarts die ervaring heeft met myx konijntjes ?

(voor het geval deze DA dat niet heeft)

De DA vertelde me dat hij al een paar konijnen had behandeld die de ziekte hadden overleefd. Maar ik hoefde niet perse terug voor controle, maar als ik me zorgen maakte mocht ik altijd terug komen en foto's mailen van hoe Sahara eruit zag zodat hij over de mail ook advies kon geven. Hij heeft injecties voor iets minder dan een maand meegegeven..

Maar ik maak me zorgen om Sahara, vandaag was hij heel moe en inactief. Ik was een paar uurtjes werken toen lag hij alleen, maar toen ik terug kwam heeft hij alleen even gegeten en verder geslapen.

Wel heeft hij zich een paar keer verplaatst, maar dat was steeds naar een plek waar hij had geplast en hij begon daar steeds te likken/ruiken op die plek..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drink t hij wel goed ?

Plast ook goed ?

De huid moi gespannen en veerkrachtig ?

Zo niet: Vocht geven!!!

Het gedrag dat hij laat zien, lijkt op uitdroging...

Hij drinkt niet meer uit zichzelf. Dus ik spuit om het ook weer een paar spuitjes water naar binnen. Dit drinkt hij wel gewoon makkelijk op.

Wel begint hij kale plekken te krijgen waar de huid dik/opgezwollen is, ik denk dat de pokken eraan komen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het om eten en drinken gaat is hij heel simpel. Ik durf er niks over te zeggen. Hij heeft net geslapen en weer een beetje gegeten. Nu zit hij gewoon elke keer met mijn kinnetje overal tegen aan te wrijven. Hij wil niet op de warme zachte mat liggen, maar op de stenen vloer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat vandaag niet goed met hem. Hij eet veel minder en is echt lusteloos. De afgelopen dagen gingen zo goed en nu begin ik echt bang te worden als ik naar hem kijk... Hij eet nog wel een beetje, maar niet meer zoveel als eerst. Ook is heel zijn zijkant van de huid bobbelig aan het worden. Moest morgen toch even langs de DA om nieuw eten te halen neem ik Sahara meteen mee.

Hij ziet er zo ziek uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat klinkt niet echt positief, ik lees al even mee met dit topic, ik blijf voor je duimen dat hij het red!! Heel veel succes en hou m goed in de gaten (maar dat doe je geloof ik al ;) )

Kom op he!! Laat de moed niet zakken!

Bedankt voor je peptalk! Heb het wel nodig. Ik weet vrij weinig over het verloop van de ziekte, maar als ik hem zo zie voel ik me zo schuldig. Maar ik weet niet of het normaal is dat er een dip is.. En dat hij zich zo ' hoort' te voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte.

Nog even over dat enten, ik snap wat je voelt wat betreft het enten. Ik ben er al eens een dier (hond) door verloren dus het is zeker niet altijd zonder gevaar.

Maar toch, mijn konijntjes ent ik altijd trouw. Zo af en toe kom ik eens een konijntje tegen met deze ziekte omdat ik in een bosrijk gebied woon en er stond een keertje een konijntje met myx op mijn oprit, deze hebben we naar de dierenarts gebracht en in laten slapen.

Het is een afschuwelijke ziekte en dan is enten toch minder risicovol dan deze ziekte. Dus mocht je konijntje er weer bovenop komen, wat ik van harte hoop, dan zou ik als ik jou was toch overwegen om ze te laten enten 2 x per jaar voor deze ziekte.

Dat je je schuldig voelt snap ik ook erg goed. Maar je kunt er niets meer aan doen behalve er van leren en je inzetten met 1000% om dit diertje er bovenop te gaan helpen! Gaat je vast lukken...

aangepast door Zilverspar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .