Ga naar inhoud

Raak, niet raak, raak, niet raak ?


Mvrcarlaa

Aanbevolen berichten

Heeeeee

De meeste van jullie weten wel wat der hier weer speelt tussen de nijnen ( zie http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/51067-help.html )

Nu had ik al contact gehad met de DA en die zouden mij terug bellen omdat eigenlijk alles vol zat, vandaag hebben ze niet gebeld dus ik ga morgen ochtend meteen bellen. En als ze nog steeds geen plek hebben voor z.s.m dan ga ik naar een andere DA.

Het gedrag van Snuifje is veranderd, ze zit normaal samen met Reusje. Maar sinds vanavond gaat het flink mis tussen die twee.

Ik heb Snuifje nu even appart gezet en ga morgen ochtend een DA regelen die wel plek heeft en natuurlijk zijn werk goed doet.

Nu denk ik dat het toch raak is bij Snuifje omdat ze zo veranderd is, maar kan het ook fout hebben ?

Snuifje en Spook moeten z.s. geholpen worden !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou inderdaad goed kunnen. Hoewel het bij een schijnzwangerschap ook mis kan gaan tussen twee dames. Dat kan eigenlijk altijd natuurlijk.

Ik zou geen enkel risico nemen en inderdaad beide zsm laten helpen. Als ze wel zwanger is loopt ze echt een gigantisch risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze moeten allebei z.s.m geholpen worden, en wat vervelend dat konijnen niet kunnen praten want om zo'n keuze voor ze te maken is behoorlijk moeilijk.

Van de een kant is het enorm zielig als het raak is, maar van de andere kant moet ik aan der gezondheid denken want der is gewoon een risico....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een andere DA....

Ja ik voel me eerlijk gezegd ook heel erg slecht erover dat die keuze gemaakt moet worden.

En vindt het ook enorm zielig als ze zwanger zou zijn, maar ik kan ze wel laten komen.

En dan ?

- is der een kans dat de jonkies te groot zijn ( duitse reus ) het hoeft niet, maar die kans is der

- risico kleintjes overlijden

- risico Snuifje overlijd

Zit op dit moment ook echt met mijn handen in het haar !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan wel, maar dat is ook niet ideaal denk ik. Bovendien, stel jij spreekt af dat je die keizersnee op dag 30 laat doen en ze bevalt toch op dag 29, wat best kan? Nou ja, dan maar voor de zekerheid wat eerder, maar wie zegt dat het dan weer niet te vroeg is voor de jongen? Je loopt zo veel risico's.. En eerlijk gezegt.. Er zijn geneog konijnen, sneu voor deze jongen maar eigenlijk is het beter dat ze niet geboren worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor, want ik zie dat ze op 25 juni ontsnapt zijn. Weet je heel erg zeker dat ze dat niet eerder gedaan kunnen hebben? Dat

zeg ik omdat ik zelf een nestje heb gehad wat niet gepland was. Ik vond de twee op een ochtend samen in één hok. Konijnen

hebben een hele vaste draagtijd heb ik begrepen van 30-31 dagen. Maar dat klopte niet met de datum die ik in mijn hoofd had,

de jongen werden drie dagen eerder geboren. Ze waren prima voldragen, de moeder was 9 maanden oud. Dus ze zijn toch

eerder bij elkaar in het hok geweest dan ik dacht. En 14 juli, dan is ze, als ze zwanger is, 19 dagen heen dan. Je dierenarts

is ervan op de hoogte dat ze zwanger kan zijn? Dat zou ik wel heel duidelijk doorgeven. Een castratie is een andere operatie

dan een keizersnede namelijk. Ik weet niet of dat kan bij een konijn. Ik heb zelf een kat gehad die drie weken zwanger was,

daarbij ging het wel goed, ze hebben toen wel alles weggehaald natuurlijk.

Als ze wel gaat bevallen, ik weet dat je je zorgen maakt over de grootte van de kleintjes, maar dat zou best goed kunnen gaan

hoor. Ik had een nestje van een middenmoot konijn met een enorme vlaamse reus en dat ging ook goed. De moeder kan wel

een probleem hebben met het bekken waardoor de jongen vast komen te zitten maar dat kan bij ieder konijn gebeuren. De

jongen zelf zullen niet te groot zijn, in principe, om door het geboortekanaal te passen. Maar zoals ik al zei, als er een probleem

is met het bekken, wat niet verwijd, kunnen de jongen vast komen te zitten. Ze is nog erg jong maar dat wil niet zeggen dat

niet alles naar behoren funktioneert. Er is wel een iets hogere kans op complicaties omdat ze jong is, maar je kunt niet zeggen

dat het de sterfkans verdubbelt ofzo. Over het algemeen worden konijnen als ze volwassen zijn qua gewicht het gemiddelde

tussen hun vader en moeder. Dat nestje wat ik heb gehad, zijn de meeste ook middenmoters van drie kilo, en er zijn er drie

van 4,5-5 kilo. Dus dat klopt wel zo'n beetje met hun ouders, die 3 en 7 kilo waren. En als ze nog geboren moeten worden,

is er een mechanisme, net als bij alle andere zoogdieren, die ervoor zorgt dat de jongen niet te groot zullen worden om door

het geboortekanaal van de moeder te passen. Dat gaat meestal goed en er is geen reden, maar da's mijn mening hoor, om je

zorgen te maken over te grote hoofdjes. Moeder natuur regelt dat.

Als je zo twijfelt, kun je het niet nog eens met je dierenarts bespreken? Bij ons hebben ze een telefonisch spreekuur. Dat je je

zorgen maakt om je konijn en dat je niet eerder een afspraak kunt krijgen. Het lijkt me belangrijk dat ze inderdaad eerder onder

het mes gaat. Maar sowieso moet je dierenarts dit weten, dat ze al 19 dagen heen kan zijn dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is 2,5 jaar, en ik heb al met de DA overlegd over deze hele situatie.

Der is gewoon een kans dat de jonkies te groot zijn maar het hoeft niet zo te zijn.

Ze zijn niet eerder bij elkaar geweest want als Spook los loopt dan poept en plast hij letterlijk de hele grond onder.

En het is ook nog niet zeker of ze wel zwanger is maar we moeten toch het zekere voor het onzekere nemen.

Der wordt een castratie EN een steralisatie gedaan op 14 juli, want het vrouwtje en mannetje gaan op dezelfde dag.

De DA is zeker op de hoogte hiervan, dat lijkt mij logisch

Tussen Snuifje en Reusje is het in iedergeval sinds gisteren fout gegaan ik heb Snuifje nu een ander verblijf gegeven, mocht ze zwanger zijn.

Bij alles is wel een risico.

Wat zouden jullie doen ?

Laten helpen, of het nestje afwachten ?

Ik laat der helpen maar hoor ook graag jullie mening erover

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten helpen. Dat heeft ook nog andere voordelen, naast dat je gewoon elk risico van de zwangerschap en bevalling 'inruilt' voor het risico van een castratie. Want ja, het brengt natuurlijk óók risico's met zich mee om haar te laten helpen nu. Maar dat is wel een risico waar je zicht op hebt, waarvan je weet dat het met een goede dierenarts eigenlijk maar heel klein is. Het is een risico dat je in kunt calculeren, in kunt schatten. En ik geloof niet dat je dat bij een eventuele zwangerschap en bevalling kan.

Als ze nu niet zwanger was, dan weet je in elk geval zeker dat ze het ook nooit meer zal worden, dat ze daarnaast geen baarmoederkanker kan krijgen en wellicht kun je haar daarna ook makkelijker weer aan Reusje koppelen (hoewel dat met Spookje erbij sowieso wel makkelijker gaat) omdat je niet met hormonen zit die voor onrust zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar ook laten helpen. Als de dierenarts het maar weet. Je kunt het ook zo zien, je konijn kan niet zelf beslissen dus wat zou

je doen als het om je dochter ging die niet zelf kon beslissen. Ik denk dat je konijn de beste overlevingskansen heeft als je haar laat

castreren. Ik zag inderdaad niet dat je konijn al 2,5 is, niet goed gelezen. Bij mensen is het zo dat de hormoonhuishouding voorgoed

verandert als een vrouw zwanger wordt en bevalt, bij konijnen vast ook. En dan heb je weer meer kans op kanker aan geslachtsdelen

volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me ook niet herinneren dat ze het ergens genoemd heeft hoor, maar ik wist het toevallig wel.. Het andere konijn (rammetje) is nog wel erg jong.

(Tenminste, natuurlijk heeft ze het ergens genoemd, anders wist ik het niet, maar in dit topic niet.. :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dollie :P

Het rammetje is ongeveer 17 a 18 weken.

En DollY, ik vindt niet dat je dit mag vergelijken met mijn dochter of beter gezegd ik zou het erg waarderen als je mijn dochter hier buiten laat maar ik begrijp wel je standpunt.

Snuifje wordt zoiezo geholpen maar de vraag is natuurlijk ' is ze zwanger ? '

We gaan der gewoon voor en ik hoop eigenlijk dat ze niet zwanger is maar dan wordt ze alsnog geholpen omdat ze nogal last heeft van hormonen ( veel fietsen etc... )

De DA kon niet eerder i.v.m dat de andere arts op vakantie is waardoor hij nu alleen is, op de assistente na.

Ik heb ze ook doorgegeven wanneer het is gebeurd, en dat het z.s.m moet gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde meer, stel dat je een dochter zou hebben die verstandelijk beperkt is waardoor ze niet zelf kan beslissen. En die bijvoorbeeld

twaalf jaar oud is en zwanger. Hypothetisch dus, ik wilde je dochter er niet bij halen want ik wist niet dat je een dochter had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wel dat je haar wilt laten helpen om geen risico te lopen..De gezondheid van de (evt)moederkonijn gaat toch voor de babykonijntjes als die er mogen zijn..Mij lijkt het alleen zo sneu voor de eventuele babykonijntjes, maar het is dan niet anders..Ben dan ook blij dat ik niet in jou schoenen sta..Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuifje begint sinds vandaag haar te plukken en ik heb de DA meteen gebeld, hij gaf aan dat de klans klein is dat de jonkies te groot zijn.

Dat ligt eraan hoelang ze de jonkies draagt.

Volgens de DA past het zich aan de 'natuur' zoals hier al eerder wordt gezegd maar der is altijd een risico maar dat is bij elk nest van elk dier.

Morgen moet ik even terug bellen want hij wilt Snuifje controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .