Ga naar inhoud

Wat raden jullie aan bij terugkerende schijnzwangerschap?


Jorieke

Aanbevolen berichten

Sinds ons groepje gekoppeld is (2 ex-rammen + 2 voedsters) in oktober 2010, is onze Eefje al 3x schijnzwanger geweest.

Ook op dit moment loopt ze weer met een bek vol stro en hooi.

Eigenlijk doet ze dit altijd wanneer we het hok grondig schoongemaakt hebben.

Nu is het net alsof we dat maar 2 x per jaar doen, maar dat is niet zo, hoor.

Dagelijks wordt de ren aangeveegd, wekelijks wordt het hok schoongemaakt en om de 3 á 4 maanden halen we het hok helemaal van z'n plek en schrobben we de tegels goed schoon (dan gaan er zo'n 4 flessen azijn door heen) en schrapen we ook tussen de tegels alles weg.

Steeds als we dat hok helemaal van z'n plek hebben gehad, is Eefje een paar dagen later met stro en hooi in de weer. En weer een paar dagen vinden we een nest.

Maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Het kan ook gewoon toeval zijn, natuurlijk.

Nu ben ik toevallig vandaag bij de dierenarts geweest (vanwege één van de honden) en vroeg ik er naar. Kan het kwaad?

De dierenarts zegt dat het op zich geen kwaad kan, het is alleen vervelend voor het konijn. Ze verwacht baby's, maar die komen niet. Maar voor haar gezondheid kan het geen kwaad.

De enige manier om er af te komen, is haar laten helpen.

Nu heb ik wel eens gehoord dat een konijn dat meerdere keren per jaar schijnzwanger is, verhoogde kans heeft op baarmoederkanker. Is dat waar?

Wat raden jullie aan?

Oja, hier een leuke foto van Eefje (midden) met haar 2 broers.

Onze plaatselijke maffiaclub :mdr:

(Moeder Annie staat niet op de foto).

jorieke-albums-konijnen-deel-2-picture48235-5-juli-2011-zoek-de-verschillen-onze-plaatselijke-maffia-club.jpg

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik begrepen heb, is dat de kans op problemen met de baarmoeder inderdaad toeneemt wanneer een konijn vaak schijnzwanger is, o.a. doordat de hormonen zo actief zijn. Maar eigenlijk zou het mij niet zo veel uitmaken wat het effect op de baarmoeder is, ik vind het persoonlijk gewoon sneu voor zo'n konijn.. En het kan ook best wel voor onrust in de groep zorgen. Persoonlijk zou ik in dit geval kiezen voor castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe Eefje zich gedraagt tijdens een schijnzwangerschap. Als ze erg hevig 'zwanger' is en knorrig en gestrest is, zou ik castreren zeker overwegen. Een schijnzwanger konijn kan behoorlijk van slag zijn, onrust in de groep veroorzaken en dat is voor niemand leuk. Als ze zich verder normaal gedraagt en alleen maar een nestje bouwt, zou ik niet laten castreren. Mijn eigen voedster behoorde tot de eerste categorie en is inmiddels een ex-je.

Een bijkomend voordeel van castratie is dat je geen baarmoederkanker kunt krijgen.

Daarnaast speelt leeftijd een rol. Als Eefje al oud(er) is, wordt de castratie lastiger. En alleen jij kunt bepalen of jouw viertal na een onderbreking weer makkelijk opnieuw gekoppeld kan worden. Want na een castratie kan je jouw voedster niet meteen weer bij de anderen zetten, maar moet je haar even laten herstellen.

Succes met de keuze en houd ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

kun je ze uit elkaar houden?

sorry heeft er niks mee te maken, maar ik vroeg het me af. :$

Eefje, de middelste van de 3 heeft langere oren en is ook een "maatje" groter dan de rest. Zij lijkt op haar vader, die had dezelfde bouw.

De mannen Raf en Rob kunnen ook wij niet uit elkaar houden, hoor. Als ik foto's plaats, "gok" ik altijd maar een beetje. De ene keer noem ik een mannetje Raf, de andere keer Rob. Ik heb nog steeds geen verschillen tussen die twee kunnen ontdekken. En net als ik denk: "hé, hij heeft wat witte/grijze haartjes in zijn vacht zitten. Oké, dan ben jij vanaf nu Raf!" dan heeft de ander het de volgende dag opeens ook... heel frustrerend.

Misschien moet ik ze allebei een oorbel gaan geven. Blauw voor de één, rood voor de ander...

Ik weet niet hoe Eefje zich gedraagt tijdens een schijnzwangerschap. Als ze erg hevig 'zwanger' is en knorrig en gestrest is, zou ik castreren zeker overwegen. Een schijnzwanger konijn kan behoorlijk van slag zijn, onrust in de groep veroorzaken en dat is voor niemand leuk. Als ze zich verder normaal gedraagt en alleen maar een nestje bouwt, zou ik niet laten castreren. Mijn eigen voedster behoorde tot de eerste categorie en is inmiddels een ex-je.

Een bijkomend voordeel van castratie is dat je geen baarmoederkanker kunt krijgen.

Daarnaast speelt leeftijd een rol. Als Eefje al oud(er) is, wordt de castratie lastiger. En alleen jij kunt bepalen of jouw viertal na een onderbreking weer makkelijk opnieuw gekoppeld kan worden. Want na een castratie kan je jouw voedster niet meteen weer bij de anderen zetten, maar moet je haar even laten herstellen.

Succes met de keuze en houd ons op de hoogte!

Eefje heeft karakter. Dat heeft ze altijd. Ze is echt de dominantste van alle 4. Knorrig en bazig. Altijd als eerste bij het voerbakje en wil ook als eerste een hap gegeten hebben, voordat de rest er bij mag komen. Dat heeft ze eigenlijk altijd en wij vinden het wel grappig. Ik moet altijd enorm om haar gedrag lachen.

Dat gedrag wordt ook niet erger wanneer ze schijnzwanger is. Alleen toen ze echt zwanger was (Eefje is een tienermoeder en werd zwanger toen ze ruim 3 maanden oud was. Lang verhaal, maar bij de meeste vaste BB'ers wel bekend) had ze een heel heftig karakter. Toen was ze echt super chagrijnig en dat gedrag heeft ze nu dus niet. Niet abnormaal in ieder geval.

Eefje is nu (net als Rob en Raf) bijna 1 jaar oud. 1 augustus zijn ze jarig. Dus castreren zou nog moeten kunnen.

Ik heb het dus (zoals ik in mijn beginpost al schreef) vandaag wel besproken met de dierenarts. Zij zijn erg konijnkundig, althans... dat vind ik. Ze zeggen vaak exact dezelfde dingen als wat ik hier op het forum overal lees. En ze houden hier bijvoorbeeld ook goed in de gaten of er een uitbraak van Myx. is en we krijgen dan een oproep om de konijnen extra te laten enten (normaal 1x per jaar, maar bij een uitbraak in de duinen of bij huiskonijnen wordt dat 2x). Om maar een voorbeeld te noemen.

De dierenarts zei over het schijnzwanger-zijn dat het op zich geen kwaad kan, maar dat het inderdaad wel sneu is voor het konijn.

Over het algemeen duurt het bij Eefje een dag of 2 / 3. Qua gedrag merk je niets, je vindt alleen opeens een nest in het hok. Maar verder eet ze gewoon en hupst ze ook gewoon rond.

De dierenarts zei dat 3 tot 4 keer per jaar niet ernstig is, maar wanneer het bijvoorbeeld maandelijks is, dan is het beter om haar toch te castreren.

Ik heb er zelf een beetje een dubbel gevoel over.

De ene kant denkt: laten we het maar doen, want dan heb je 2 vliegen in één klap: ze heeft geen schijnzwangerschap meer en daarnaast geen kans meer op baarmoederkanker.

Aan de andere kant... ik vind het groepje nu zó leuk. Ze gaan zo lief en leuk met elkaar om. Ik zou het doodzonde vinden als ik straks -na een operatie- problemen krijg met koppelen. Wil ik dat risico nemen?

Pfff... wat moeilijk.

Kijk, als men zegt: 'je moet het doen, want voor haar gezondheid is het gewoon beter' met daarbij behorende argumenten... dan doen we het natuurlijk. Maar als het alleen gaat om het feit dat het "zielig" is, dan denk ik: die 2 dagen per 4 maanden zit je maar lekker effe uit!

Of ben ik nu een monster? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, een monster zou ik je niet willen noemen haha. Maar ik heb wel zoiets van, het is absoluut niet de bedoeling dat onze leuke huiskonijntjes zich voort gaan planten. Wat hebben ze dan aan die hormonen? Waarom zou ze, zelfs voor die paar dagen, het idee moeten hebben dat ze gaat bevallen, en dat er dan maar niks komt.. Vind dat wat sneu. Maar zeker zoals Eefje er mee omgaat is het natuurlijk niet enorm zielig ofzo. Bij mij speelt echter ook de preventieve functie van castratie een heel grote rol en ja, daardoor ben ik zowel bij eigen konijnen als bij gevallen als deze eerder geneigd om te zeggen 'joh laat de boel er lekker uit halen', voor mij is die drempel niet zo hoog. Mijn dames zijn beide geholpen en zoals ik er nu tegen aan kijk, zal dit bij toekomstige konijnen gewoon weer gebeuren. Inzichten veranderen natuurlijk en ik hoop ook dat er in de komende jaren meer onderzoek naar gedaan gaat worden, dus wie weet is mijn standpunt helemaal veranderd tegen de tijd dat er een dame bijkomt (aangezien mijn dames bijna één en bijna twee zijn, ga ik er vanuit dat dat nog heel lang duurt) maar vooralsnog zeg ik, gewoon laten castreren.

Of jij die mening deelt zul je zelf uit moeten maken, ik zou gewoon eens wat topics er over lezen denk ik. http://www.bunnybunch.nl/community/tags/castratie%20voedster.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja een operatie is het beste!! mocht ze heel veel haar trekken kan je van die watten hamster nest kopen dat helpt een beetje tegen het haren trekken anders trekt ze zichzelf kaal (als ze dat doet)

idd wat al gezegd is als ze jonger is halen ze enkel de eierstokken weg, word ze ouder word ook de baarmoeder eruit gehaald!! dat is dus een zwaardere operatie!!

persoonlijk zou ik het ook laten doen!!

ow en zorg wel dat de arts konijkundug is en ze ook bijv een cofeuse of hoe je dat ook schrijft, heeft dit zal er allemaal voor zorger dat ze beter uit de narcose komen!!

aangepast door jack en olivia
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de dierenarts maak ik me geen zorgen, Jack & Olivia. Die is wel konijnkundig (zie een eerder bericht van mij).

En het haren trekken valt op zich ook wel mee. Volgens mij heeft ze de vorige keer ook haren van haar broertjes en moeder gepikt, want aan Eef zelf was niets te zien. Ze had het eerlijk verdeeld.

Deze keer heeft ze geen haren geplukt, althans, nog niet. Ik zag haar vanmorgen met een pluk hooi en/of stro in d'r bekkie lopen. De rest van de dag heeft ze dat overigens niet meer gedaan. En ook in het hok zie ik nog niet iets wat lijkt op een (aankomend) nest. Dat was de vorige keren dus wel anders. Toen lag er van de één op de andere dag een volledig nest. En dat nest heeft er 2 dagen gelegen en Eefje keek er niet naar om (maar ik weet dat kersverse konijnenmoeders dat sowieso niet doen, ook niet bij échte nestjes). Na 2 dagen was er niets meer van het nest te bekennen.

De laatste keer dat ze dit had, was half maart. Dat is dus bijna 4 maanden geleden.

Ik ga de bestaande topics de komende tijd nog even doorlezen en dan nog eens met Lief over een eventuele castratie praten. Mijn lieftallige partner vindt het alleen maar zielig, dus van haar hoeft het allemaal niet. Ik zal dus wel met argumenten moeten komen (en baarmoederkanker is toch wel één van de beste argumenten, maar dan moet de dierenarts dat ook even beamen :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 jaar is een hele mooie leeftijd om te castreren, dan is het risico niet erg groot. Om medische redenen zou ik zeker castreren.

De gevolgen voor jouw groepje kan je zo klein mogelijk houden. Er is een behoorlijke hersteltijd (ik weet het even niet uit mijn hoofd) maar als ze elkaar kunnen ruiken en zien blijven ze meestal vriendjes. Het is dan ook vrijwel altijd vriendjes vóór en vriendjes ná. Bovendien worden sommige voedsters rustiger na een castratie en dat is voor de anderen ook alleen maar fijn. Het is maar voor een korte tijd.

En Jack en Olivia, ik dacht ooit te hebben gehoord dat je altijd de baarmoeder eruit kan halen, omdat ze anders alsnog kanker kan krijgen. Ik weet niet of het waar is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel dat je haar zou laten helpen vanwege de kans op baarmoederkanker, zou je Annie dan ook laten castreren? Ik denk dat wanneer je de dames samen houdt, en de heren ook, dat een herkoppeling niet zo'n probleem moet opleveren als ze hersteld zijn. Als het maar even mogelijk is zou ik zelfs alles bij elkaar houden, de eerste dag wel gescheiden (wat ik doe is het zieke/herstellende dier in een kooi, 'de rest' in een panelenren aan de kooi) en dan is de kans groot dat het allemaal wel soepel verloopt.

Overigens zou ik de baarmoeder er ook altijd uit laten halen, als ze toch al open ligt dan is dat het ergste niet meer. Mijn dames zijn beide met acht maanden geholpen maar bij beide is wel de baarmoeder verwijderd. Just to be sure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij doet onze dierenarts dat sowieso: de baarmoeder helemaal verwijderen. Althans, dat heeft ze ooit gezegd tijdens de "APK" keuring van de konijnen. We hebben toen eens gevraagd hoe zoiets gaat.

Als Eefje onder het mes gaat, doen we dat inderdaad wel gelijk samen met Annie. Annie is nu bijna 2 jaar (aug/sept), dus dat moet dan ook geen probleem zijn, lijkt me?

Maar mogen konijnen na zo'n operatie ook gelijk naar buiten? Of kan ik ze dan beter een paar dagen binnen houden?

Toen de heren gecastreerd werden, heb ik ze een dag of 6, 7 binnen gehouden. De eerste dag + nacht in aparte kooien en toen ik zag dat ze goed aan het herstellen waren, heb ik de kooitjes tegen elkaar open gezet, zodat ze ook echt samen konden zijn. Dat werkte goed.

Onze konijnen leven buiten en ik kan het hok wat ze nu hebben wel scheiden, maar mogen ze überhaupt buiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich kan het qua temperatuur (tenzij het té warm is..) wel, maar je zit toch met een wond, en in een buitenhok komt daar makkelijker vuil in, om over vliegen nog maar niet te spreken nu. Ik zou ze dus binnenhouden. Een weekje zal, bij normaal herstel, waarschijnlijk wel voldoende zijn dan.

En Annie's leeftijd moet geen probleem vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .