Ga naar inhoud

Vaste voertijd


LoveRalph

Aanbevolen berichten

Hallo!

Misschien een hele stomme vraag, maar ik vroeg het me af.. Voeren jullie je konijnen op een vaste tijd, en waarom? Ik doe dat eigenlijk niet, maar misschien is het wel beter. Ik voer altijd in 2 delen, 1 keer brokjes en 1 keer groente of fruit oid. Is dat beter, of maakt het niet echt uit?

Alvast bedankt! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deed dit wel altijd, maar dat gaf ook als probleem dat mijn konijnen erg ongeduldig werden als ze later eten kregen.

Nu geef ik dus geen eten meer op vaste tijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, wij doen dat hier wel. 's ochtends krijgen ze doordeweeks om 05.30 biks (ik moet vroeg weg voor mijn werk), en dat merk je dan ook in het weekend. Beginnen ze rond 0600 enorm kabaal te maken omdat ze hun eten willen. Echt, niet te geloven!!! 's Avonds rond een uur of 21.00.

Tussendoor hebben we geen vaste tijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm... tja... bij ons zitten ze ook buiten, maar het lawaai is echt niet te omzeilen... haha...honger is een groot woord, ze kunnen hooi eten, maar ik denk dat dat gewoon iets is wat ze weten, op dat tijdstip biks krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze ook op ongeveer dezelfde tijdstip eten.

's Ochtends rond 7 uur biks, inderdaad een nadeel in het weekend. Gelukkig kan ik niet uitslapen en sta ik dan maar op voor de konijnen ;)

Groente is wel enigszins variabel (daar hebben de konijnen nog geen patroon in gevonden ;), maar rond ons avondeten.) Nu dat het langer licht is, eten ze zelf later en staat het dus soms even.

Biks rond 22 uur, langer houden ze het niet vol ;)

En een stukje wortel krijgen ze als ik m'n bed in ga kruipen en zij dus in verblijf in moeten, ook heel duidelijk (voor Milo alleen voorlopig). Valt regelmatig samen met de laatste biks.

Het heeft nadelen, maar voor mij ook stapels voordelen. Ik vind zelf de structuur heel fijn, kan ik het ook niet vergeten en zij weten ook waar ze aan toe zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het ook, maar ze worden niet helemaal gek als ik ze iets later voer ofzo.

Doordeweek 's ochtends rond 8 uur, in het weekend meestal rond 10 uur.

Rond 12.00 uur hooi bijvullen, in het weekend ook later. Dan rond 17.30 uur groente/kruiden, en 's avonds voordat ik naar bed ga hooi bijvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk thuis en in het weekend slaap ik graag uit. Dus mijn konijnen krijgen:

10.00 biks

12.00 kruiden

16.00 groente

18.00 biks

En om 17.00 uur mogen ze door de hele tuin tot 22.00 uur. Hier zijn ze niet vervelend, maar ze weten wel wanneer ze vrij mogen: als de handdoek van het deurtje van de ren af gaat. Dit hebben we gedaan omdat ze anders denken dat het deurtje open is en dus kneiter hard tegen het deurtje aan ploffen..

Nu als ik de handdoek eraf haal, komen ze al naar het deurtje, maar als het deurtje net open is, gaan ze eerst in het hok zitten om de 'kat uit de boom te kijken'..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het wel ongeveer op vaste tijden, maar over het algemeen geef ik éérst nog weer vers hooi voor ik ze voer. Zeker sinds ik dat doe, zijn ze niet echt vervelend meer. Ze gaan dan gewoon hooi eten. En mij wel zielig aankijken natuurlijk, als ik langsloop. Ze eten in elk geval veel hooi op deze manier.

Maar het is hier ook meer voor mijzelf, vind het prettiger. Dan vergeet ik het ook niet. (Ok, niet dat zij het toestaan dat ik het vergeet! Met die zieluge koppies....... :he:) 't Is hier ook meer dat ik ze bijv. (bij benadering) tussen half 8 en half 10 hooi geef, ong. twee uur later biks, tussen half 12 en half 2 kruiden etc..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe het redelijk op vaste tijden. In de ochtend rond 7 uur de groente en s`avonds rond 6 a 7 uur de biks. Als het warm is doe ik het niet te vroeg want dan merk ik dat ze er niet echt enthousiast op af rennen omdat de zon dan nog een gedeelte in het hok /ren schijnt. Als die weg is en ik geef ze de biks rennen ze er op af :-).

Geef tussendoor wel eens extra hooi als ze bijna niks meer over hebben van de pluk hooi die ze in de ochtend krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doerak krijgt:

's ochtends tussen 0700 - 0900 zijn SS biks (afhankelijk van doordeweeks of weekend)

's middags tussen 1700 - 1800 zijn verse groente

's avonds tussen 2200 - 2300 zijn vers gevulde hooibal, verse tuinkruiden en een kleine beetje SS biks.

Tussendoor alleen als hij braaf is.... banaan-, wortel- of appelchips. (Dat gedroogde spul)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb periodes gehad dat mijn konijnen 's ochtends steeds vroeger al herrie maakten of als ik thuis zit te studeren al vroeg op de middag gingen bedelen, dus daarom heb ik tijden ingesteld dat ik in ieder geval niet voor zo laat voer, om het niet erger te maken. Maar er zijn ook periodes geweest dat ik in het weekend een uur of meer later wakker werd en het nog steeds rustig was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, bij ons zijn biks een "je moet in je hok"-lokkertje :)

Ik sta doordeweeks op om 5u50 of 6u50 afhankelijk van hoe laat ik moet starten met werken. Meestal een half uurtje later krijgt Tigger een ontbijtkommetje met groenten. Voor ik naar mijn werk vertrek (en hij dus in zijn hok moet - het is dan 7 of 8 uur, again... afhankelijk van hoe laat ik moet werken) krijgt hij dan een 7-tal staafjes. Als ik thuiskom van mijn werk (afhankelijk van hoe laat ik gestart ben is dat 17u30 of 18u30) krijgt hij een diep soepbord met groenten. Voor hij in zijn hok moet 's avonds - dan is het meestal 23 à 23u30 - krijgt hij de rest van zijn hoeveelheid biks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik moet werken, krijgen de konijnen rond 07:00 uur biks en een kwartier later groenvoer.

's Avonds krijgen ze rond 18:30 uur biks (en een kwartier later groenvoer).

Voor dat ik naar bed ga, controleer ik altijd nog even of ze voldoende hooi hebben.

Als ik vrij ben, wil ik graag uitslapen en de konijnen moeten dat maar gewoon goed vinden. Ik ga écht mijn wekker niet zetten.

Gisteravond is het bijvoorbeeld heel laat geworden, waardoor ik vanmorgen rond 11:00 uur pas wakker werd. Eerst koffie voor mezelf en daarna de konijnen. Dus ze kregen vanmorgen pas rond 11:30 uur eten.

Maar ik zorg dan wel dat er 's avonds heel veel hooi in het hok ligt, zodat ze in ieder geval niet verhongeren.

Als ik op vakantie ga, zorgt de buurvrouw voor de konijnen. Ik kan van haar ook niet verwachten dat ze een wekker gaat zetten, dus die monstertjes moeten er maar gewoon aan wennen dat het niet elke dag op dezelfde tijd is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het net een pavlov reactie. Zodra ik 's ochtends mijn gordijnen opentrek, of dit nou kwart voor 5, 6,9 of 11 uur is, maakt niet uit, dan weten ze; VROUWTJE IS WAKKER!!!!!! Enja, dan breekt de hel los, want ze weten, als vrouwtje wakker wordt, krijgen wij lekkere brokjes.. Dus, als ik me dan aan het omkleden ben, volgen ze je zo goed mogelijk in de kooi, kijken wat ik aan het doen ben, en maar bedelen. Als ze dan op begeven moment hun eten hebben, is het nog niet goed. 'EERST ONZE ROZIJNTJES' *bozenijnengezichtjes* Enja, die krijgen ze dan (1tje nou niet, maar dat komt door gewicht). En als het wat later is, dus 11 uur ofzo, en nu in de vakantie gaan ze eerst naar beneden en dan krijgen ze daar hun eten.

Dan, 's middags rond een uur of 1 / 2 gaan ze dus uit zichzelf in de kooi zitten, want... BROKJESBROKJESBROKJES! hahaha. Dan lopen ze minstens een kwartier te dralen in de kooi waar ze eten krijgen, en als ik het dan ga halen, en ik kom terug, zijn ze alweer buiten of in ieder geval uit de kooi. Even rammelen, en ze komen al snel om je voeten dralen.

Als ik naar bed ga, wat varieert tussen half 10 en half 12, krijgen ze hun groenvoer, met nog een rozijntje. Als ze dit niet krijgen, omdat er een aan de diarree is, zijn ze toch wel minstens een half uur onrustig!

Heerlijk, dat ritme van ze (:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ralph volgt mijn schema en dat van mijn man.

Dat wilt dus zeggen dat hij in het weekend iets later ontbijt dan in de week ;-)

In de week krijgt hij 's morgens tussen 7 u en 7u30 zijn groenten en 's avonds rond 18u. In het weekend meestal rond 10u 's morgens en 18u 's avonds.

Hooi heeft hij constant ter beschikking, dit wordt 's avonds ververst en voor het slapengaan krijg hij nog een dik pak kruidenhooi ook, dat tegen 's morgens op is. Biks krijgt hij niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .