Ga naar inhoud

Omrekenen Teurlings --> Science Selective


Suzimoo

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik me op het forum heb begeven (ooit was ik fanatiek lid :yes:). Alles gaat nog steeds super met onze Tinka & Gijs!!

Het wordt nu alleen tijd voor een overstap naar een betere biks. En ik heb dus even wat hulp nodig van jullie.

Het gaat dus om twee konijnen van ongeveer 3,5 kg (Gijs= Duitse Hangoor, Tinka= mix Franse Hangoor & Dwerg). Ze krijgen op dit moment 160 gram Teurlings biks per dag.

Voorheen gaf ik altijd meer, maar Gijs was steeds te zwaar (tegen de 3,8 kg). Gijs eet namelijk drie keer zo snel als Tinka, en daar komt bij dat Tinka erg graag hooi en stro eet.

Sinds ik 160 gram geef gaat het dus goed.

Nu ga ik dus overstappen naar Science Selective, nu de vraag: hoeveel moet ik gaan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je, ik geloof allemaal niet zo in dat precies afwegen van biks. Biks is bijzaak hoor je elke DA zeggen, hooi is hoofdvoer. Hier krijgen alle 4 de konijnen (van verschillende grootte, TENZIJ je natuurlijk een vlaam tussen een dwergje rond hebt lopen, dat spreekt voor zich haha) allemaal een handje biks 's morgens en 's avonds. Geen flauw idee hoeveel dat is, en wedden dat het geen fluit uitmaakt?

Maar, nu heb je misschien een antwoord gekregen waar jijzelf helemaal niks mee kunt. Ik vond dat ik dit toch even moest zeggen, want een paar gram meer of minder, daar merkt alleen de fabrikant en verkoper van de biks iets van :mdr:

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil toch even zeggen, dat ik het niet geheel eens ben met Rian. Hooi is inderdaad het allerbelangrijkst, dat is gewoon zo. Maar dat het geen fluit uitmaakt, hoeveel je geeft, daar ben ik het niet mee eens. En dan heb ik het niet over een vlaam en een dwerg. Ik heb namelijk 2 konijnen, 2 zusjes uit hetzelfde nest, die 1800 en 2000 gram moeten wegen. Nala heeft altijd al minder hooi gegeten dan Lani en heeft altijd al een iets grotere behoefte gehad aan biks. Sinds zij kreupel is, heeft ze een nog grotere behoefte aan biks (omdat elke beweging haar extra veel energie kost) en zij krijgt 37 gram SS (tot voor kort 42 gram, maar 5 gram SS heb ik vervangen door 5 gram erwtenvlokken vanwege gewichtsproblemen) terwijl ze maar 1800 gram weegt, maar op minder valt ze enorm af. Lani krijgt met haar 2000 gram 22 gram SS per dag en dat is qua gewicht eigenlijk net te weinig (ze wil op die hoeveelheid nog wel eens afvallen), maar bij meer laat ze haar BDK liggen.

Je kunt dus, naar mijn mening, niet klakkeloos zeggen, dat de hoeveelheid geen fluit uitmaakt. Als je konijnen wat gevoeliger zijn qua gewicht of BDK, dan is afwegen juist noodzakelijk. Als konijnen niet zo moeilijk zijn als die kneusjes van mij, dan kun je het inderdaad wel makkelijk zo uit de hand geven i.p.v. vanaf de weegschaal.

Van SS geef je dus volgens de richtlijn 10 tot 15 gram per kilo lichaamsgewicht. In jouw geval zou dat dus 35 tot 52/53 gram per konijn per dag zijn. Maar je zult zelf moeten uitzoeken op welke hoeveelheid ze het goed doen.

aangepast door Beestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja het ligt er een beetje aan hoe je dat bekijkt hĆØ, het ene handje is het andere handje niet.. Heb ook een poos handjes gegeven. Zei ik tegen de buurman, met z'n giga handen, dat ze een handje moesten hebben.. :he::whistle2: en helaas is overgewicht wel een groot probleem bij konijnen.. Ik zie echt veel te veel dikke konijnen.. Gezond is het niet.

De richtlijn voor gewone biks (waar Teurlings onder valt) is 25 gram per kg, die voor Science Selective is 10 Ć  15 gram per kg. Aangezien 25 gram per kg voor Gijs en Tinka net te veel is, zou ik in eerste instantie voor 10 gram per kg gaan. Je ziet vanzelf hoe ze het er op doen. Is toch altijd even aftasten want geen enkel konijn is hetzelfde. Mijn ene koppel weegt samen bijna 5 kg, het andere net geen 3. Toch krijgen ze bijna evenveel biks.

Hoeveel gram je precies geeft zal weinig uitmaken, maar de hoeveelheid in het algemeen natuurlijk wel. En je kunt op je gevoel afgaan, maar dat werkt niet bij iedereen even goed.. Mijn neef doet het ook op gevoel, met handjes bij zijn Rexdwerg, die inmiddels sore hocks heeft door het giga overgewicht en eigenlijk nog het meest op een rollade lijkt tegenwoordig.

Aangezien je toch een starthoeveelheid zult moeten hebben, om te kijken hoeveel het beste voor ze is, zou ik dus met 70 gram beginnen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Jeroen zijn nijnen de hoeveelheid gaf die volgens de richtlijn gevolgd moet worden, kreeg hij vette konijnen. Nu krijgen ze nog niet eens de helft, en zie... verhip, dat werkt ook. Een wild konijn eet ook geen biks. Dat is uitgevonden door de mens, die weer iets speciaals moest hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde konijnen worden ook niet gecastreerd, wonen niet in hokjes, hebben geen zandbakken.. Worden niet gevaccineerd, gaan niet naar de dierenarts.. Dus ja..

Overigens krijgen ze hier ook bij lange na nie twat geadviseerd wordt, maar ja. Het zijn dan ook richtlijnen. Die je uiteraard lekker kunt negeren als je dat beter vind :P:he:

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja afwegen? Gewoon iets vinden waar net voldoende voer in past, en dan is naar mijn idee 1 keer afwegen wel voldoende.

Ik geef altijd gewoon biks. Niks bijzonders.

Nu geef ik sinds kort Joep en Sjaak Hope Farms Super Trio. En daar heb ik geen "dop" voor waar het precies in past.

Dus gaf ik ze een handje. Wat bleek: ik gaf per dag 20 gram teveel. 20 gram is best veel voor een konijn van een kilo!

Ik denk dat je op de zak moet kijken wat ze gemiddeld nodig hebben aan SS. Als ze dat een tijdje krijgen kan je kijken wat je van je konijnen vind. Zijn ze dikker geworden, dunner of hetzelfde gebleven? En aan de hand daarvan zou ik dan wat meer of minder geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben helemaal fan van de tomatenpuree blikjes :whistle2: past 50 gram gewone biks in en 20 gram SS :he: HF weet ik niet..

maar in de opvang gebruiken we deze blikjes ook, kleine konijnen (echt dwergformaat zeg maar) krijgen een halve, iets groter 3/4e, nog iets groter een hele en ga zo maar door. Zelfs stagaires van bijv. de opleiding dierverzorging vinden het normaal om gewoon het bakje tot de rand te vullen.. wat voor he gemiddelde konijn toch echt veel te veel is en dat bleek ook wel want we hadden er best wel wat bij zitten met overgewicht, inmiddels zijn de gezonde konijnen ook allemaal op een gezond gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle antwoorden!

Ik heb allereerst eens op de zak gekeken, die zegt 60-70 gram voor een gemiddeld volwassen konijn. Wat weegt een gemiddeld volwassen konijn? Laat zeggen 4 kilo, uitgaande van 60 gram: 60/4 = 15 gram per kilo konijn. Dus dat klopt! :mdr:

Nou daarna heb ik dus uitgerekend: 160 gram (wat ik nu geef) / 25= 6,4 kilo konijn.

Dat houdt ten slotte in dat ik 6,4 x 15 = 96 gram SS moet gaan geven.

Misschien moet ik voor de zekerheid nu 80 aanhouden...

Moeilijk zeg! Ik heb geen goede weegschaal, maar ik kan wel aan de blinde darm keutels zien of ze teveel krijgen. Te weinig kan ik niet echt in de gaten houden zonder weegschaal..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe komen jullie er toch op dat SS aanbeveelt 10-15 gram?Dit staat niet op de verpakking namelijk.Ik voer mijn pooltjes van 900-950 gram 30-35 gram per dag/per konijn.Van minder vielen ze te veel af.In de winter voer ik het op tot 50 gram/per konijn.

Volgens mij is er nog nooit een verpakking voor mijn neus langsgekomen die niet meer dan nodig anbeveelt, hond/kat of konijnen voeding. De kassa moet rinkelen hĆØ? Vandaar ook dat het gros van de huisdieren te dik is en de fabrikant daar maar mooi geld op vanngen ;).

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is er nog nooit een verpakking voor mijn neus langsgekomen die niet meer dan nodig anbeveelt, hond/kat of konijnen voeding. De kassa moet rinkelen hĆØ? Vandaar ook dat het gros van de huisdieren te dik is en de fabrikant daar maar mooi geld op vanngen ;).

Precies. Overigens is het ook niet zoals jij het zegt.. SS beveelt inderdaad niet aan om 10 Ć  15 gram per kg te geven. Dat wĆ­j dat wel doen staat helemaal los van Supreme.

Overigens kwam ik laatst tot de ontdekking dat ze hun verpakking aangepast hebben. Er staat nu ook bij hoeveel zo'n gemiddeld konijn weegt en zo uit mijn hoofd was dat 3,5 kg.. Maar ik vind het te warm om nu naar de garage te lopen om naar de proefzakjes waar het op stond te kijken.. :$

Suzimoo, gewoon goed voelen.. Aai ze regelmatig over de rug en dan zou je het moeten kunnen voelen als ze afvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah Supreme zegt, dat een gemiddeld volwassen konijn van 2,5 kg 60 Ć  70 gram Science Selective per dag zou moeten krijgen. Wat neerkomt op 24 Ć  28 gram per kg. En zo ongeveer het dubbele is van wat 'wij' aanbevelen. Tsja, ik heb er een konijn bij zitten van 2,6 kg en die krijgt samen met z'n vriendin 50 gram van een andere (maar redelijk vergelijkbare) biks en mijn trio (Ć  5 kg) kreeg 50 (zomer) Ć  60 (winter) gram met z'n drietjes.. (Wel SS.) Ik ben bang dat ik ze hun hok uit kan rollen als ik echt 70 gram per konijn zou geven!

Maar je kunt het niet vaak genoeg zeggen, elk konijn is anders. Heb er hier pas nog eentje gehad die met 120 gram SS nog niet aan kwam en uiteindelijk SS Junior nodig was.. (En dat was geen FH.) Geen idee hoeveel gram hij daar van kreeg, moet zeggen dat ik in dat soort gevallen ook vaak Rian-maten gebruik.. :whistle2: (Handjes dus.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

:cool::cool:

Bedankt voor alle antwoorden!

Ik heb allereerst eens op de zak gekeken, die zegt 60-70 gram voor een gemiddeld volwassen konijn. Wat weegt een gemiddeld volwassen konijn? Laat zeggen 4 kilo, uitgaande van 60 gram: 60/4 = 15 gram per kilo konijn. Dus dat klopt! :mdr:

Nou daarna heb ik dus uitgerekend: 160 gram (wat ik nu geef) / 25= 6,4 kilo konijn.

Dat houdt ten slotte in dat ik 6,4 x 15 = 96 gram SS moet gaan geven.

Misschien moet ik voor de zekerheid nu 80 aanhouden...

Moeilijk zeg! Ik heb geen goede weegschaal, maar ik kan wel aan de blinde darm keutels zien of ze teveel krijgen. Te weinig kan ik niet echt in de gaten houden zonder weegschaal..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal kun je 180 gram bix vergelijken met 100 gram ss...dus reken maar uit.

Ik werk zeker niet met handjes...maar met maatbekers veel makkelijker.....:mdr:

Aha, als ik hier vanuit ga, dan kom ik op zo'n 88 gram SS.

Dat komt aardig in de buurt van mijn eerste berekeningen. Ik denk dat ik met 80 a 85 gram ga starten.

Komt goed!

Bedankt voor het advies!

aangepast door Suzimoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn zelfs zakken (met name van het hondenvoer) waarin je moet voeren door middel van een tabel.

Je geeft eerst je hond teveel brokken, en dan wordt hij te dik. Veel mensen zien dit niet en stappen dan over naar een hogere tabel. En ga zo maar door. Verkooptrucs noemen ze dat.

Ik zou ook met 80 gram starten. En weet je wat ook goed helpt? Je konijnen wegen.

Dat zegt naar mijn idee meer dan hoeveel je moet geven volgens de verpakking. Komen ze aan van 80 gram dan is dat teveel voor jou konijn. Hebben ze bij wijze van spreken 150 gram nodig dan moet je ze dat geven.

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kat krijgt dieetvoeding en daar heb je een gewichtstabel, bijv. je kat weegt 5 kg en ze is goed op gewicht dan geef je 80-90 gram, weegt ze 5 kg maar is ze nog te zwaar dan 60-70 (roep maar wat hoor..) nu zou mijn kat 5 kg moeten wegen ongeveer, maar zelfs die 60 gram is veel te veel voor haar.. En dat is dan het advies waarmee ze af zouden moeten vallen als ze lichter zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .