Ga naar inhoud

Hoe erg is het als je konijnen biks laten liggen?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn konijnen zin dus een tijdje heel ziek geweest. Nu lijken ze weer 90% gezond en de oude. Ik zag mijn ram weer drinken (uit een bakje), beiden eten erg goed groente fruit wilgentakken verse kruiden en hooi, ik hoor geen enkel konijn meer niezen en als het niet te heet is huppelen ze in de rondte. Mijn voedster doet de bunnyflop, mijn ram doet binkies. Geen dunne ontlasting en geen bdk meer gevonden. Mijn ram eet meer hooi als ooit te voren. Er zijn steeds meer keutels. Ze krijgen ook helemaal geen medicijnen meer. Tot zo ver.. Uitstekend!

Maar...

Ze laten het grootste deel van hun biks liggen.. De helft van hun gedroogde kruiden laten ze ook liggen. De drinkflesjes blijven ook nog altijd vol en mijn voedster heb ik alleen wat regenwater zien drinken (krijgen wel natte groente).

Is dit erg?

Of maak ik me gewoon nogsteeds te veel zorgen :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen die ziekjes worden stoppen vaak als eerste met bixjes eten.

Kennelijk voelen deze niet prettig aan in hun buikje.

Omdat je konijnen flink ziek zijn geweest, kan dat mss nog de oorzaak zijn waarom ze de bixjes (nog) laten liggen.

Laten ze beide de bixjes liggen of specifiek 1 konijn?

Je geeft aan dat je konijnen heel weinig drinken, maar via de natte groenten krijgen ze ook al veel vocht binnen.

Ik merk dat hier ook dat ze minder drinken als ze flink wat groenten hebben gekregen.

Daarnaast krijgen mijn konijnen altijd heel veel dorst van bixjes.

Aangezien jouw konijnen dit niet optimaal eten, drinken ze daarom mss ook minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer.

Mijn ram eet af en toe redelijk wat biks. Mijn voedster soms een paar biksjes, maar meestal gooit ze het bakje om en laat het dan links liggen.

Ik geef 60 gram Hope farm super trio per dag voor 2 konijnen van 2,2 kilo per konijn. Dit verspreid ik dus over 2x: 's ochtends en 's avonds.

Normaal doken ze met z'n 2 tegelijk op al het eten af en drongen ze elkaar opzij, maar sinds ze ziek zijn (geweest) is dat veel minder en dringen ze elkaar ook niet meer opzij.

Het lijkt wel aan de beterende hand. Gister hadden ze vergeleken met de afgelopen 5 weken echt een top dag! Maar mijn konijnen liggen met deze hitte altijd languit op de bodem van hun hok tegen de ice pad aan, dus over vandaag maak ik me niet zo druk, maar het slecht of niet eten van de biks is al een tijdje gaande.

De konijnen hadden een haarbal verstopping en niesten. Mijn voedster was het ergste ziek en had temperaturen ver boven het normale.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook zit te denken... Toen ze ziek waren heb ik alles gedaan om ze maar aan het eten te krijgen. Ik mengde hun HF biks met SS en 2 soorten gemengd voer. Toen ze weer beterder werden ben ik alleen nog maar hf gaan geven omdat mijn ram niet tegen gemengd voer kan (plak poep en diarree).

Zijn ze misschien gewoon verwent? Dat ze nu hun HF niet meer willen en dus eigenlijk protesteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je voedster het ergste ziek was & zij ook juist de bixjes laat liggen, kan dit goed hier nog een na-wee van zijn.

HF laten ze hier ook liggen, omdat ze deze niet zo lekker vinden.

Probeer ze anders eens SS te geven & kijk of ze deze wel helemaal opeten.

Dan weet je waar het aan ligt.

Herstellende konijnen geven ze vaak ook SS Junior.

Dit vinden de meeste konijnen ook nog eens ontzettend lekker :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben juist maanden terug overgestapt van SS naar HF omdat HF net zo goed is, maar goedkoper. Daarbij is het een stevigere brok, wat mijn ram nodig heeft voor zijn haakjes. ;)

Ze aten het overigens zeer goed.. Daarom heb ik laatst weer 3x 3kilo besteld..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk het ze willen nu alleen ss

Wat ik ook zit te denken... Toen ze ziek waren heb ik alles gedaan om ze maar aan het eten te krijgen. Ik mengde hun HF biks met SS en 2 soorten gemengd voer. Toen ze weer beterder werden ben ik alleen nog maar hf gaan geven omdat mijn ram niet tegen gemengd voer kan (plak poep en diarree).

Zijn ze misschien gewoon verwent? Dat ze nu hun HF niet meer willen en dus eigenlijk protesteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een operatie of ziekte komt het wel vaker voor dat bepaalde voeding even blijft liggen is mijn ervaring. Ik bied dan altijd wat anders aan SS, Cuni Complete, Care+ of gemengd voer zijn dan vaak de eerste dingen wat ze wel weer eten. Gewone biks dan eerst absoluut echt niet, maar kunnen ze daarna wel weer naar overstappen als ze weer goed eten. Ik zou dus zeker aanraden even een klein zakje SS, Cuni Complete of Care+ te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een operatie of ziekte komt het wel vaker voor dat bepaalde voeding even blijft liggen is mijn ervaring. Ik bied dan altijd wat anders aan SS, Cuni Complete, Care+ of gemengd voer zijn dan vaak de eerste dingen wat ze wel weer eten. Gewone biks dan eerst absoluut echt niet, maar kunnen ze daarna wel weer naar overstappen als ze weer goed eten. Ik zou dus zeker aanraden even een klein zakje SS, Cuni Complete of Care+ te halen.

Ik had een klein zakje ss en 2 kleine zakjes gemengd voer (grain less en kenner). Dit heb ik weken door HF gemengd. Als ik nu weer SS ga geven, dan blijf ik met 9 kilo HF zitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft zeker geen SS te blijven geven wat ik doe is eerst even volledig op bijv. SS en dan als ze elke dag goed het bakje SS leeg eten 25% HF erbij voegen, 2 dagen later 50%/50% en dan 2 dagen later 75% HF en dan de 7e dag 100% over.

Belangrijk is eerst weer goed aan het eten en daarna weer op uiteindelijke brok.. maar niet heel veel soorten door elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .