Ga naar inhoud

(chronische snot)


mriek

Aanbevolen berichten

een paar weken geleden zijn we met ons konijn naar de dierenarts geweest omdat hij geregeld moest niesen met hierbij ook snot.

We hebben toen het middel ENFLOROXORAL mee gekregen wat we hem 5 dagen 2 maal daags moesten geven. Na deze dagen was er nog niet veel verbetering ik heb nog een paar dagen gewacht en heb toen naar de dierenarts gebeld om te vragen wat te doen. Deze zei dat het dan waarschijnlijk chronisch is, ik zou over een paar dagen nog eens een keur kunnen doen van 5 dagen en als dit dan niet aan zou slaan houd het hiermee op. Dit heb ik inmiddels ook gedaan maar er is nog niet heel veel verbetering. Nu vraag ik me af of hier inderdaad niks anders aan te doen is? Hij lijkt er opzich zelf niet zoveel last van te hebben, hij is actief, eet en drinkt goed. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt voor snot verschillende antibiotica geven, enrofloxoral, doxoral, en er zijner nog een paar. Dat zijn druppels

en die geef je minstens tien dagen, maar mijn ervaring met snot en antibiotica is dat je er veel langer mee door moet

gaan. Je kunt een kweekje laten zetten van het snot, en dan kijken ze in het laboratorium op welke antibiotica de

bacterie het best reageert. Ikzelf heb mijn konijnen wel meer dan twee maanden doxoral gegeven. Eentje heeft het

nog steeds en ik heb er nog 8 waarvan er 5 nog heel af en toe niezen. Ik geef die ene nu injecties duplocilline,

dat is penicilline, en ik wil de andere 5 toch ook maar gaan geven.

En het verhaal over chronische snot, snap ikzelf nog steeds niet helemaal. Want als ik stop met de antibiotica, gaan

ze meteen weer niezen. Dus lijkt het me dat ze nog geen chronische, maar een acute infectie hebben. Als ze chronische

snot hebben, denk ik dat ze wel ophouden met niezen, maar dat het terugkomt bij stress en verminderde weerstand of

gezondheid.

Als ik jou was, ging ik in ieder geval naar een andere dierenarts want het is niet waar dat het ophoudt na een weekje

enrofloxoral. En het lijkt me lastig om een dierenarts daarvan te gaan overtuigen, die man heeft toch een opleiding

gedaan? Er is op deze site een lijst met zogenaamde konijnkundige dierenartsen. Daar kun je in ieder geval naar toe

bellen en om advies vragen. Bij snot worden vaak meerdere medicijnen gegeven, meerdere soorten antibiotica, oog

en neusdruppels, etc. Als je op de zoekfunctie "snot" intypt, krijg je een heleboel berichten hierover, want je bent

echt niet de enige. Nou succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hoi

Ik heb 2 konijntjes met chronisch snot. Ik heb bij beide 3 maanden antibiotica volgehouden, maar het mocht niet baten. Ze hebben er beide weinig last van. Ze eten goed(soms t egoed naar mijn mening haha) en zijn super vrolijk. Wel zou ik idd de antibioticakuur wat langer aanhouden. Maximaal 3 maanden. Daarna mee stoppen anders kan je gewenning krijgen.

Suc 6

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 dagen enrofloxoral is ook wel erg kort. Mijn ram heeft dit een maand gehad voor hij klachtvrij was. Mijn voedster had daarna nog steeds snot en die krijgt duplo injecties. Dit heeft wel het gewenste resultaat gelukkig. Vanmiddag krijgt ze haar 4e injectie en dat is hopelijk de laatste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen bedankt voor de reacties.

ik zat er inderdaad zelf ook al aan te denken om is te informeren bij een andere dierenarts.

nu woon ik zelf in een dorp (meerkerk) dit ligt ongeveer 20 min van utrecht heeft iemand misschien ervaringen met dierenkliniek Wilhelminapark, op hun site leek het mij wel een konijnkundige dierenkliniek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kan ook naar universiteit UTRECHT gaan

Die hebben een speciale afdeling voor bijzondere dieren

iedereen bedankt voor de reacties.

ik zat er inderdaad zelf ook al aan te denken om is te informeren bij een andere dierenarts.

nu woon ik zelf in een dorp (meerkerk) dit ligt ongeveer 20 min van utrecht heeft iemand misschien ervaringen met dierenkliniek Wilhelminapark, op hun site leek het mij wel een konijnkundige dierenkliniek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier was dat hetzelfde geval. Nu proberen we de neusdruppels. En als dat niet helpt kan ik hem nog vernevelen met dat medicijn wat in de druppels zit. Daarvoor moet ie OF worden opgenomen OF ik kan het thuis doen. Maar zo ver zijn we nog niet. Ik heb wel het idee dat het enorme "getrompetter" minder aan het worden is.

Het zit bij mijn konijn puur in z'n neus, z'n longen klinken mooi schoon gelukkig.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .