Ga naar inhoud

Konijn bijt grote wond bij zichzelf


Aniek

Aanbevolen berichten

Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, idem diverse dierenartsen in ieder geval niet bij een konijn dus ben ik nieuwsgierig of iemand het wel is heeft mee gemaakt.

Er zit hier een zwarte gecastreerde ram in de opvang die op zijn rug boven bijna bij zijn nek zichzelf een wond bijt ter grote van een 2 euro munt, hij bijt het echt zelf helemaal open en kapot. Hij heeft geen last van parasieten oid.

Nu heb ik aan verveling gedacht en misschien dat we hem koppelen aan een voedster, maar ook gedacht een kap om te doen (al heb ik daar geen ervaring bij met konijnen).

Het is een vrij moeilijk ventje, hij is verkeerd behandeld door zijn vorige eigenaar waardoor hij kan grommen als een tijger, maar eigenlijk ook graag aandacht wil. Hij is gewoon altijd verkeerd begrepen.. het ging met sprongen vooruit hier.

Hij zit dus ook de tijd hier alleen en is nu meer dan 4 weken geleden gecastreerd. Ik ben benieuwd of mensen enig idee hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

poeh... lastig...

Ik heb het zelf in ieder geval nooit meegemaakt.

als parasieten en dergelijke uitgesloten zijn zou ik ook denken aan verveling.

er zijn meerdere diersoorten die hun eigen haren/veren uittrekken uit verveling toch?

misschien dat deze een stapje verder gaat en zichzelf echt schade toebrengt?

Ik zou proberen hem te koppelen aan een leuke dame. misschien even wachten tot de wond wat heelt? (tenzij hij het zelf open houd, dan is dat natuurlijk niet handig, dan zou hij nooit gekoppeld kunnen worden ;) )

een kap bij konijnen ook geen ervaring mee... zal er ongetwijfeld erg vreemd uitzien ;)

afdekken van de wond is ook geen optie denk ik? hij zal de bedekking er wel af trekken, plus dat de wond dan misschien ook niet goed geneest...

Ik denk dus dat je de meeste kans hebt als je hem koppelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft Rian niet zoiets gehad met haar inmiddels overleden konijntje Muis? Of was dat iets anders? Ik weet dat die iig ook continu aan zichzelf liep te plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de wond betreft kan ik geen antwoord geven, maar mijn rammetje heeft na zijn castratie ook een kap om gehad aangezien hij niet van zijn wond af kon blijven. Mijn rammetje moest even wennen aan de kap, maar al snel liep hij ermee rond alsof hij altijd een kap om had. Hij kon er ook mee eten. (bakje wel wat meer vullen, brokjes op de bodem van een bakje kwam hij lastiger aan)

Maar Sem van Simone heeft nu ook een kap om ivm een wond, maar ik heb begrepen uit het topic dat het voor Sem minder goed werkt. Dus het zal de een voor de andere konijn zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dusty had na de operatie aan haar wam ook een kap. Madame was destijds zo handig dat ze de kap klem zette tussen de tralies en dan net genoeg ruimte voor zichzelf creerde om toch de krammen (hechtingen) uit haar wam te trekken.

Denk dat de werking van een kap ook van de grote van de kap afhangt. Als de kap echter om de nek komt, komt hij dan niet teveel in de buurt van de wond, want dat zou alleen maar meer irriteren.

Verder geen idee of konijnen aan zelfverminking doen. Zou er in ieder geval niet vreemd van opkijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden, ik heb hem eerst maar is op bach bloesem druppels gezet om tot rust te komen, want ook dames bij hem worden heel hardhandig en chagerijnig tegen gedaan.. hij lijkt echt niet lekker in zijn hum te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad een spanningsklacht zijn (zoals nagelbijten bij mensen), het kan verveling zijn (te klein hokje), het kan sexuele frustratie zijn (dan kan castreren helpen als dat nog niet gebeurd is) en het kan dus een nog niet ontdekte huidaandoening (of allergie/irritatie) zijn.

Ik denk dat hem eerst wat rustiger maken de beste eerste stap is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft Rian niet zoiets gehad met haar inmiddels overleden konijntje Muis? Of was dat iets anders? Ik weet dat die iig ook continu aan zichzelf liep te plukken.

Inderdaad... vanuit het niets begon Muis zichzelf helemaal kaal te plukken en te bijten op haar borst, dus niet op haar rug, tot een grote wond toe. Er was geen sprake van frustatie of verveling, ze was verder helemaal in orde. Ik ben begonnen met het geven van Carprofen en de wond maakte ik schoon met betadineoplossing, toen hield ze ineens op, de wond genas. Net toen ik dacht dat alles weer in orde was, overleed ze plotseling doordat ze in een biksje stikte. Of dat met elkaar te maken heeft gehad weet ik niet. Een luchtweginfectie wellicht?

De DA stond toen ook voor een raadsel waarom ze zichzelf zo toetakelde, ik heb toen alles laten onderzoeken maar er kwam niks uit. Ik ga dit topic meevolgen en hoop dat alles goed komt, ik kan je verder geen raad geven waar je iets mee kunt, sorry.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook ontstaan zijn uit verveling misschien..

Dat zag ik pas nog bij een papegaai die zich bijna volledig kaal had geplukt.

Ze vertelden me er toen ook bij dat als een dier eenmaal dat gedrag heeft, het bijna niet meer af te leren is, ook al wordt het dier later wel goed behandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen, al was het dat bij Muis niet. Ik had haar al van kleins af aan en ze heeft altijd ruimte gehad, een maatje en speelgoed. Dan ga je eerder denken dat het iets van binnenuit is, maar wat?

Heeft je ram veel speelruimte Aniek?

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aniek...even in de herinering...fransoos die zijn eigen oor op at....

Konijnen die hun eigen pootjes aan eten....

Het komt vaker voor ook een konijn met veel agressie bijt gedrag.

Fransoos en oor en aggressie bijt gedrag bij beide dieren de voortanden verwijderd.

Om zo zelf verminking beter te voor komen.

Beiden zijn in hun gedrag gebleven maar konden zich zelf geen schade meer toe brengen.

Kun je het je voorstellen een konijn die blijft happen naar je zonder voor tanden......

Soms zijn er onderliggende problemen, maar die zijn erg moeilijk te vinden.

Wat Rian ook al aan gaf.( vaak toch geestelijk iets niet in orde)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de wond wilt laten genezen, dan raad ik je wel een kap aan. Sem zit momenteel al 1,5 week met een kap om. Het heeft wat nadelen.. maar ook het gewenste effect. Sem begint momenteel toch wel te ruiken. Ze kan zich niet wassen, wat ze wel gewoon probeert. Het eten en drinken gaat prima met de kap. Alleen heeft Sem in het begin echt geworsteld met dat ding. Wat eigenlijk in haar geval goed was, ze bood weerstand. Met de verwonding die ze heeft en de pijn die daarbij kwam kijken heeft ze genoeg energie en frustratie gehad om er tegen te vechten..

Maar dat allemaal terzijde.. Als een kap niet zou werken, dan zijn er nog andere (opblaasbare) kraagjes, die je als een halsband omdoet. Er zit een lederen hoes omheen zodat de 'ballon' niet kapot gebeten kan worden. Ik weet helaas alleen niet meer de naam van dat ding.. Zal straks eens zoeken..

Bij Sem is het nog steeds de vraag of ze zichzelf verwondt heeft of dat dit door Fritz gedaan is..

Sterkte en succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heeft deze ram inderdaad geen heel groot ruim hok, omdat het een opvangkonijn is en maar tijdelijk over het algemeen hier verblijven. Hij mag nu dagelijks in de ren en zit op bach bloesem druppels en sinds nu lijkt het te genezen en heb ik hem er niet meer aan zien likken oid. Ook heb ik nog gedacht aan reactie op het enten, omdat het op de plek is van het enten dat het hem nog irriteert of iets dergelijks. Als het helemaal genezen is en het rustig in zijn koppie is ga ik hem nogmaals koppelen met een leuk meisje.

Bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziet de huid waar hij bijt er wel normaal uit

ik heb een keer een hamster gehad van iemand en die trok ook haren er uit en beet zichzelf

ik ben er toen mee naar de dierenarts gegaan en toen bleek hij schurft te hebben.

gelukkig gaat het al wel wat beter met hem

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een vervelend probleem!

Maar als het verveling of frustratie of wat ook zou zijn, waarom dan zo'n moeilijke plek? waarom paktie dan niet zijn pootjes waar hij veel makkelijker bij kan? gezien de plek zou je toch denken dat het hem echt om die plek gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .