Ga naar inhoud

Help!! Konijn eet weinig hooi.


esméetje1993

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb een jong tan konijntje van 4 maanden. Ze heeft darmprobleempjes gehad toen ze een baby was en had het bijna niet gehaald, maar ze is er helemaal bovenop gekomen en is nu bij mij komen wonen. Ik heb haar nu ongeveer 2 maanden en ze loopt de hele dag in de ren.

Daisy (het konijntje) eet bijna geen hooi en ben nu aan het experimenteren met verschillende varianten hooi. Gewoon hooi van Happy Home eet ze niet. Paardenbloem van JR Farms eet ze alleen de paardenbloemetjes er tussenuit en het weidehooi van JR Farms eet ze iets beter. Het is niet dat ze niets eet, maar ze eet heel erg weinig. Van haar voer des te meer. Ik voer haar SS Rabbit en dat vindt ze helemaal het einde. Ze staat helemaal te springen als ik met de zak aan kom. Ik gaf haar eerst een klein maatbekertje vol, wat ongeveer gelijk is aan een half voerbakje. Nu las ik op het forum dat je voor SS ongeveer 10 - 15 gram per kg lichaamsgewicht moet geven. Daisy weegt 1.2 kg. Dat zou dan maar neer komen op 4 tot 5 brokjes! Is dat niet veel te weinig, zeker als ze zo weinig hooi eet? Ik heb haar gisteren helemaal geen brokken gegeven en alleen hooi. Alleen dan eet ze het hooi op, maar nog steeds heel weinig!! Wat moet ik nou doen? Kunnen jullie me helpen want zeker voor haar met haar darmprobleempjes (de fokster zei dat ze nogal gulzig dronk van de moedermelk en dat dit heeft geleid tot een verstopping van de darmen ofzo..) Dat SS eet ze echt heel erg goed maar hoe meer ik haar geef, hoe minder hooi ze eet natuurlijk.. En dadelijk wordt ze ook nog te dik.. Kan iemand me helpen want ik maak me zorgen om haar. Ze is wel heel erg levendig en rent vrolijk door de ren, maar ze is ook nog erg jong en speels natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is belangrijker als brokken. Daarbij kunnen brokken ook voor een verstopping zorgen en hooi niet. Dus als je geen brokken geeft en ze eet het hooi, dan zou ik dat voor een paar dagen doen en dan als dat goed gaat aldoor 1 brokje ss erbij doen.

Je kunt de SS ook fijn maken en door het hooi mengen, mss dat ze dan meer intresse in het hooi heeft?

Je kunt ook het hooi in een bal of iets doen, dat ze het spelender wijs opeet?

Je kunt hooi thee maken (let op! Is geen vervanger van het hooi maar om haar aan te sporen tot het eten van hooi.

Je kunt het hooi nat sprenkelen zodat de geur naar boven komt (niet als je ss erdoor hebt gedaan).

Je kunt een klein worteltje raspen en door het hooi mengen (niet te lang laten liggen ivm bederf)

Link naar reactie
Delen op andere sites

SS moet worden afgewogen op volwassen gewicht, met 4 mnd is ze nog niet uitgegroeid dus mag ze nog onbeperkt Biks, dit wel zolang ze ook goed hooi eet & haar BDK op eet.

Bij mij is 10 gram SS al meer dan 5 brokjes,, weet niet of je weegschaal pcies genoeg kan wegen?

Verder weet ik niet precies wat je kan proberen qua hooi, misschien hooi van de boer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb ook een konijnenvriendje die niet zo van het hooi is, ik heb de bronkjes nu geminimaliseerd en hij knabbelt wel wat van het hooi, lijkt mij dat als je de brokje weglaat, vers hooi en groenten bij geeft, hij er vanzelf toe over gaat, je geeft aan de ze levenslustig is, dus de als ze honger heeft zal e het hooi denk ik toch wel nemen, en dan maar gewoon wennen. Succes in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die 10-15 gram vidn ik nergens op de verpakking van SS terug.Mijn pooltjes wegen tussen de 900-950 gram en krijgen 30-35 gram per dag/per konijn.Van minder vielen ze veel te veel af.Die van mij zijn goede hooieters en krijgen ook nog wel royaal groente per dag.Maar 30 gram hebben die van mij echt nodig en in de wintermaanden zelfs nog wel wat meer tot een maximum van 50 gram per nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enig idee hoe zwaar je konijn wordt als hij uitgegroeid is? De meeste houden dat als gewicht aan. Als hij bijvoorbeeld straks 2 kg gaat wegen geef je nu al 30 gram. Helemaal onbeperkt biks lijkt me geen goed plan aangezien hij al slecht hooi eet. Het belangrijkste is dat je je konijn regelmatig weegt en eigenlijk op basis daarvan de hoeveelheid biks afstemt. Sommige konijnen hebben meer nodig en andere minder. Mijn konijnen kwamen aan van 15 gr per kg en kregen dus 10 gr per kg lichaamsgewicht. Daarnaast is het ook nog van invloed of je groenten erbij geeft.

Heb je al eens hooi van de boer of timothy hooi geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staan tips om je konijn beter hooi te laten eten en ook waarom hooi zo belangrijk is:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/hooi.html

Heb je een raszuivere tan (heeft ze een tatoeage, of hadden de ouders dat in ieder geval?)? Dan zou ze tussen de 2 en 3 kilo moeten gaan wegen als ze volwassen is. Dan zou je dus 3x15 gram = 45 gram Science selective mogen geven. Dat is best een nette hoeveelheid. Omdat ze darmproblemen heeft ga ik er van uit dat je geen groenvoer bij geeft? Dan zou ik de 15 gram wel aanhouden.

Probeer gewoon vanalles uit, geef haar bijvoorbeeld 's ochtends alleen hooi en 's avonds pas de brokjes. Misschien eet ze dan overdag wel genoeg hooi. Geef een paar keer per dag vers en sluit de verpakking waarin je het bewaart goed af. Er staan nog meer tips in het artikel, gewoon proberen en niet opgeven! Hooi is het hoofdvoer voor konijnen, het belangrijkste wat er is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .