Ga naar inhoud

van ss overstappen naar hope farm super trio


pluis04

Aanbevolen berichten

mij konijnen kregen altijd ss

maar ben vandaag terug geweest bij de dierenarts ivm controle haakjes van kanina

nu raden hij mij aan om over te gaan stappen op de hope farm trio omdat het een andere soort brok is die wat harder is dan de ss en beter voor de kiezen zouden zijn.

ik heb gelijk een zakje gehaald om het te gaan mengen maar tot nu toe hebben ze de ss op en de andere ligt er nog.

is het dan echt zo veel verschil qua smaak het voelt inderdaad wel erg hard aan die brok.

iemand tips hoe ik kan zorgen de ze het andere ook gaan eten de hope farm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook overgestapt van SS naar HF. HF heeft bij mij persoonlijk echt de voorkeur omdat het bijna dezelfde analyse als SS heeft, maar dan puur natuur is en ook nog eens stukken goedkoper!

Ik heb mijn overgangstabel hier al eens geplaatst, maar zal het nog een keer doen:

Dag 1: 75% SS en 25% HF

Dag 2: 75% SS en 25% HF

Dag 3: 50% SS en 50% HF

Dag 4: 50% SS en 50% HF

Dag 5: 50% SS en 50% HF

Dag 6: 25% SS en 75% HF

Dag 7: 25% SS en 75% HF

Dag 8: 100% HF

In het begin aten ze inderdaad de SS er tussen uit, maar op een gegeven moment (dag 7) aten ze ook de HF op.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je te snel gaat kan het zijn dat hun darmpjes het niet aan kunnen ;)

Precies, daar moet je echt mee opletten. Ik heb hier een konijn aan verloren door in een paar dagen over te stappen naar ander voer.

Hoeveel biks geef je eigenlijk? Want het allerbelangrijkste bij haakjes is hooi eten, natuurlijk speelt biks ook wel een rol. Maar van SS geef je minder dan van HF, dus als je minder biks geeft eten ze ook meer hooi lijkt me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gelijk een gedeelte van de HF er uit gehaald gelukkig lag het er allemaal nog

dus ze zullen geen last van de darmen krijgen

ik heb ze nog maar wat ss gegeven en dan ga ik morgen met het schema van Bloem werken.

ze krijgen nog maar 25 ss omdat 1 konijn al geen hooi wilt eten.

ik heb alle kruidenhooi geprobeert en weidehooi en gewoon hooi en hooi vers van een boer maar ze pakt er niks van ze likt er alleen aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is BunnyBasics/T van Oxbow dan een optie? Dat is gemaakt op basis van timothy hooi. Het nadeel is dat je het bij THE moet bestellen.. Ik geef dit ook aan mijn konijnen omdat er 2 kiesproblemen hebben. We zijn nu een jaar verder en ze hebben geen last meer gehad. Maar ze krijgen hier ook maar 1 eetlepel per 2 konijnen van en ze eten goed hooi dus dat scheelt ook wel.

Geef je je konijnen ook groenten? Dat is ook weer extra kauwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook JR Farm bergweide-hooi geprobeerd? Of de kruidenhooi van de Welkoop/boerenbond (Kenner)? Die 2 zijn de enigste hooi soorten waar mijn konijnen het voor willen doen.. De mijne zijn dus ook geen hooi eters ;)

Je zou ook hooi thee kunnen proberen. Bij sommige mensen werkt het, maar bij mij niet. Je laat water koken met hooi erin en dan zeef je het hooi eruit. Het water laat je afkoelen en daarna geef je het.

Als mijn konijnen dus weer een periode hebben dat ze weer geen hooi moeten, heb ik een rvs bakje van 15cm doorsnee. Onderin doe ik hooi, klein beetje gedroogde kruiden, weer een laagje hooi, weer een klein beetje gedroogde kruiden etc. Tot het bakje vol is. De kruiden leg ik er niet los bovenop omdat ze anders natuurlijk het hooi laagje eruit slingeren om de kruiden op te smikkelen. Ik probeer alles dus wel een beetje door elkaar heen te huzzelen. Op die manier verplicht je ze eigenlijk om wat hooi mee te eten. Op die manier zijn mijn konijnen ook meer hooi gaan eten.

En heel wonderbaarlijk.. Nu dat ze opknappende (waren heel ziek) zijn eten ze nog meer hooi als voorheen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja kruidenhooi van kenner heb ik ook al gehad

de kamille hebben ze nu en rozenbottel heb ik al gehad en met paardenbloem en met brandnetel en met rozen.

en zelfs met pepermunt.

en hooi thee heb ik ook geprobeert maar dat was ene slok en toen stopte ze er mee.

ik had van de week hooi gehad bij dobby omdat ze gek is op wortel dacht dan neem ik dat maar zelfs dat heeft ze niet gepakt dus heb ik het maar weer aan de buren gegeven.

die zijn er blij mee die hebben alle pakken al gehad ha ha

ik heb ook hooi altijd in de ruif en in een hooibal en in een mand dus ze heeft ook nog eens keus waar ze het uit wilt pakken.

gedroogde kruiden heb ik ook al gehad maar daar pakt ze ook niks van zelfs verse kruiden niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mm.. Kieskeurig konijn! En als je het hooi een klein beetje nat spuit met water? Dan komt de geur extra naar boven.. Vind ze erwtenvlokken ook niet lekker? Dit schijnt ook goed voor de tand slijtage te zijn..

En als je een verse wortel raspt en door het hooi meng? (Niet te lang laten liggen ivm bederven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh erwtenvlokken kan ik nog wel eens gaan proberen waar kan je dat halen?

wortel vers raspen en er door heen doen heb ik al wel gedaan en ze haalt de wortel er gewoon tussenuit en het hooi gooit ze aan de kant

zelfs de dierenarts zei ik denk dat ze geen hooi meer zal gaan eten je hebt al zoveel geprobeert.

nadeel is dat ze elke 4 weken onder narcose moet voor haakjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel altijd op caviakruiden.nl.

Elke 4 weken onder narcose is niet niets.. Zeker niet voor een konijn! Ik zou dus echt alles uit de kast halen om die haakjes te voorkomen.. Hier zijn ze ook gek op hooi wilgenballen.. Die van zooplus vinden ze minder lekker als die van de dierenwinkel (fretten.nl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .