Ga naar inhoud

Opgezwollen melkklieren/mammatumor?


Dahlia

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik had vanmiddag mijn 6 jaar oude voedster (een kleurdwerg) op schoot en voelde opeens een opgezwollen melkklier, toen nog beter gevoeld, en vond er nog 1. Mss zijn het er zelfs 3, maar dat weet ik niet zeker....ze vond het niet erg prettig dat ik er aan zat, dus mss heeft ze er wel pijn aan, maarja, het kan ook zijn omdat ze er gewoon een hekel aan heeft als je aan dr buik zit:grrrrrr:.

Ik zit nu erg in twijfel, ze eet goed, is actief (op haar manier :mdr: ), drinkt, plast en poept normaal. Vorige week is ze geholpen aan haar kiezen (3e keer). Moet ik nu meteen weer naar de DA rennen? of zou het ook door hormonen komen (ze is op dit moment ook beetje kribbig, ech zoals alleen voedsters dat kunnen zijn), maar ik betwijfel het echter...

Pfff, wat moet ik nou? ik denk meteen het ergste....ze heeft slecht gebit, als er dan ook nog eens kanker bij komt....allerlei operatie's is voor dat arme beest ook niet leuk!

Wie o wie heeft er ervaring met zoiets als dit? Ze noemen het ook wel mammatumoren.

Groetjes van een bezorgde konijnen-eigenares:s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft niet meteen te rennen, maar als het voor jou een prettig idee is om het te weten, kun je komende week ofzo eens bij de da langsgaan. Die kan ook eventueel voelen of de baarmoeder vergroot is.

En dan is het aan jou de keuze wat je ermee doet. Het ene konijn komt er goed doorheen op die leeftijd, en het andere konijn heeft het er heel zwaar mee. Dat is een afweging die je zelf zal moeten maken. Je kan er ook voor kiezen om het zo te laten en haar nog een hele mooie tijd te geven voor zolang het mag duren. Misschien is dat nog wel een aantal jaar maar het kan ook hard achteruit gaan.

Succes met je keuze in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eigenlijk wel direct naar de DA rennen!

Mijn bunnie heeft het ook gehad. Was erg vrolijk en kwam helemaal niet ziek over. Tijdens de controle bij de entingen merkte de DA de opgezwolle melkklieren op. Het kan komen door melkproductie tijdens schijnzwangerschap. Bunny heeft toen hormonen gekregen om schijnzwangerschap te stoppen. Dit had echter geen effect. Maar misschien voor jou konijntje natuurlijk wel als het de hormonen zijn.

Ik heb er voor gekozen toen te laten opereren. Alle melkklieren zijn operatief verwijderd en ook haar baarmoeder, ook hier bleek een kleine tumor in te zitten. Bunnie was toen ongeveer 8, de eerste operatie is heel zwaar geweest. Ze had veel moeite met de narcose en kon moeilijk weer op temperatuur komen. Maar na een spannende nacht ging het snel beter. Na 3 weken aansteken is de andere kant verwijderd, dit ging gelukking veel beter!

We zijn nu een jaar verder en Bunnie is echt heel actief, vanmiddag was het weer een groot race en binky feest op het grasveld ;) Maar ik snap je moeite, ik vond het ook een moeilijke keuze. Het is gewoon moeilijk te zeggen wat de toekomst zal brengen. Maar ik zou indergeval dus kijken of je de hormonen kan stabiliseren, wie weet is dat wel alles ;)

Ik duim voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze gezwollen klieren wijzen op hormoonproblemen en zijn een indicatie voor een castratie omdat het wijst op een verhoogde kans op baarmoederkanker (als het er al niet zit)

Ik heb twee voedsters gehad die dit op wat hogere leeftijd ook kregen. De eerste was 15 jaar geleden, dus toen wisten ze nog niks van hormoonproblemen en baarmoederkanker bij konijnen. Dit konijn heb ik uiteindelijk op 7 1/2 jarige leeftijd moeten laten inslapen omdat er een hele pijnlijke massa in haar buik zat en ze alleen nog maar rondjes kon lopen, dus wsl ook een tumor in haar hersenen.

De tweede voedster is nu een jaar of 3/4 geleden, en toen wisten ze het al wel, maar was de voedster al 9 1/2 en durfde ik een operatie niet goed meer aan. Er is toen een echo van de buik gedaan waaruit bleek dat baarmoeder en eierstokken nog schoon waren en ik heb toen besloten niet te laten opereren. Met 11 1/2 heb ik haar in moeten laten slapen vanwege een terugkerend kaakabces, maar de doorslag voor de beslissing in te laten slapen was ook dat de DA toen toch ook wel een 'massa' in de buik voelde.

Dus de beste optie nu is castreren. Maar je kan dus ook eerst een echo laten maken zodat ze goed kunnen zien of er al kanker zit, en zo ja waar allemaal, zodat ze dat met een eventuele operatie meteen mee weg kunnen halen.

Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedsters waren 7 en 5 jaar toen ze gecastreerd werden. Ik voelde ook dikke knobbels op hun buikje zitten en het bleek hun melkklieren te zijn. Het waren geen tumoren, maar ze gaven plots gewoon enorm veel melk. De opvang waarvan ik mijn rammetjes vandaan heb, adviseerde om ze beiden zo snel mogelijk te laten castreren. Dat melk geven was geen goed teken (op die leeftijd).

Dat is binnen de week gebeurd, en maar goed ook, want ze hadden beiden grote tumoren in hun baarmoeder.

Aangezien de leeftijd van je voedster, heb je veel meer kans op die toestanden plus het feit van die knobbels. Ik zou castratie zéker in overweging nemen.

aangepast door W&W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie's!

Ik ben vanmorgen ff langs de DA gegaan(zonder nijn overigens) en de assistente vermoed dat ze schijnzwanger is. In ieder geval een hormonen kwestie. Ze adviseerde me om het deze week aan te zien, aangezien konijn nog wel goed eet, drinkt, plast poept en actief is. Is het dan nog niet over of zelfs erger dan moet ik zeker even langskomen. Ook had ze het over castreren. Maar dat is een overweging waar ik heel goed over na moet denken, al dan niet met de DA, aangezien mijn konijn ook regelmatig aan haakjes op haar kiezen geholpen moet worden. Het gebit is zelfs in zo'n staat dat ze er de vorige keer(anderhalve week terug) een kies uit hebben moeten trekken. Het probleem met haar gebit is nog te overzien, maar als ze dit er ook nog eens bovenop krijgt....

Nou ja, eerst deze week maar eens afwachten....wat is ze toch ook een zorgenkindje...:arf:

aangepast door Dahlia
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .