Ga naar inhoud

Kale plekken jong konijn


Miranda1991

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Sinds 1 week heb ik een jong konijntje van 9 weekjes, het is een Teddy Widder Dwerg, een vrouwtje.

Ze heet Pluis.

Ik heb Pluis gekoppeld aan een gecastreede ram van 8 maanden, dat gaat heel goed samen! :love:

Het is niet zo dat het rammetje haar bijt of zit te plukken i.o.d.

Maar Pluis is jong, dus verhaart ze, maar nu is er een kale plek op haar ruggengraatje, je ziet de roze huid!

Dit hoort niet, mijns inziens.

Pluis eet en drinkt wel goed.

Ze eet konijnenkorrels, ze is nog te jong voor wortel, witlof, appel etc.

Kan iemand mij adviseren wat ik kan doen met haar kale plek?

Alvast bedankt!

- Miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijntje van 9 weken is eigenlijk nog veel te jong om gekoppeld te worden, beter wachten tot vier maanden ivm stress en het nog niet begrijpen van de dominantiebepaling enzo. Je hebt kans dat het plekje van de koppeling komt, aangezien met rijden degene bovenop de ander in de nek vasthoudt. Er zijn ook andere mogelijkheden bijvoorbeeld mijt of een schimmel. Zie je schilfers of is de huid helemaal gaaf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De huid is helemaal gaaf, geen enkel plekje.

Gewoon egaal roze.

Te jong om gekoppeld te worden?

Meen je dat? Oei...het zijn buiten konijntjes, en alleen de eerste twee dagen gingen ze rijden, nu eigenlijk niet meer.

Het zijn buitenkonijnen, en ze zijn tegelijk in een nieuw hok gegaan, dus territoriumdrift is er eigenlijk niet.

Ik haal ze 's nachts wel nog uitelkaar, voor de zekerheid.

Dan gaat Amadeus (die had ik dus al) in z'n oude hok buiten, en Pluis in een reishok binnen.

Is dat wel goed?

Als ik ze 's ochtend bij elkaar zet, snuffelen ze aan elkaars snuit, en doen ieder hun eigen ding.

Dus niet rijden of dergelijke.

- Miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okey, dankje voor je advies.

Ik zal er over nadenken, maar ik denk dat ik dan de keuze maak om ze, ook 's nachts, bij elkaar te houden.

In de hoop dat de kale plekken dan weer mooi aangroeien, want het hoort niet kaal te blijven, maak me daar lichtelijk zorgen over.

En de rangorde wordt trouwens toch alleen bepaald door rijden?

Of zijn er nog andere manieren?

Want ik zie ze nooit rijden als ze net bij elkaar zijn na een nacht gescheiden, en ik ga toch zeer regelmatig kijken bij de nijntjes.

- Miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag haar allang groente geven hoor, dat kan al vanaf drie weken. Wel laten wennen, dus eerst een beetje. Dat roze

plekje kan ook een genezen wond of abces zijn. Dan groeien de haren soms niet meer terug. Een volwassen konijn bij een

baby zetten, dan moet je wel heel zeker weten dat ze helemaal nooit vechten. Konijnen zijn het meest actief zo tussen 3 en 7

s'ochtends, en vaak vechten ze dan. Bij een baby konijn kun je wonden vaak niet goed zien omdat de vacht nog erg donzig

is. Dus knuffel haar maar veel, dan merk je het als ze een wond heeft. Ik zou me niet zo druk maken om dat kale plekje

tenzij ze er onder mee zit of ze steeds krabt oid. Check haar gewoon goed op de huid, en wie weet is de koppeling al

geslaagd tussen die twee hoor, dat kan best. Veel plezier met je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .