Ga naar inhoud

Flappie weer / nog ziek :(


Rifca

Aanbevolen berichten

Flappie is een beetje een pappen-en-nathouden konijntje.

Maar het leek veel beter te gaan, veel van zijn medicijnen zijn gestopt en dat ging goed.

Met de DA in utrecht besloten zijn voortanden regelmatig bij te slijpen en verder leek het prima. Het at ook goed en was zelf weer een beetje aangekomen. Hij heeft een plekje 'wolkje' in zijn oog en traant veel, maar daar leek hij verder niet echt last van te hebben. Heel positief naar huis de laatste keer en ook met de laatste medicijnen, ciceral en metacam gestopt.

Maar toen ging het helemaal mis. Flappie wilde niet meer eten en viel snel af. Meteen weer metacam en ciceral gegeven en drangvoer. Hij lijkt nu incontinent te zijn, zijn pootjes zijn helemaal vies en hij ruikt ook niet echt vris. Op zijn buikje een opgedroogde plek waar ik niet aan mag zitten. Hij keuteld wel, opzich nette keutels maar met veel slijm erbij... Vanmorgen ook iets wat bloed in het hok..

Vanmorgen gebeld en kan vanmiddag bij de DA terecht.

Zou flappie na zo lang onterecht panacur dan nu wel EC of wormen hebben? Heeft hij blaasgruis van de vitamine D misschien, kan dat? (Gezien de wolk in zijn oog misschien kalk afzetting is). Of gewoon een blaas ontsteking?

vraag me vooral af, hebben de klachten verband of heeft flappie gewoon enorm veel pech. Of is zijn lichaampje op.. Ik wil er niet aan denken... ;(

sorry voor het lange verhaal maar wil het even kwijt en zou graag weten of jullie ideeen hebben. Mischien dat ik nog iets aan de DA kan vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goh wat een verhaal, arme flappie :(

mijne flappie (naamgenootje) heeft vorig jaar EC gehad maar hij had vooral last van evenwichtstoornissen en 1 keer rondgetold. Voor EC kan je hier eens kijken naar symptomen enzo. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

met de rest van de dingen die je opnoemt heb ik geen persoonlijke ervaring, hoop dat iemand anders hier je beter kan helpen.

veel succes en beterschap van mij en mijn nijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je

Ik heb de lijst al vaak doorgelezen inmiddels. Flappie zijn hoofdje staat gewoon normaal en zijn evenwicht lijkt prima. Maar verlaming van zijn pootjes lijkt hij niet te hebben, hoewel ik dus een andere post las van een konijntje die het wel had maar met het blote oog was dit niet waarneembaar... De incontinentie kan ook op verlamming duiden misschien?

Hoe krijgt een konijn eigenlijk EC?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou het als de incontinentie echt op een verlamming wijst zou het dan niet meer zichtbaarder zijn aan de pootjes ook bv? maarja het is zoals je zegt, je hebt eens ergens gelezen dat het niet zichtbaar was dus ik weet het niet. Incontinentie kan natuurlijk ook ook komen van een blaasprobleem. goh ik wou echt dat ik je beter kon helpen :(

mijn nijn heeft het gehad doordat hij verzwakt is geweest door gas op zijn darmpjes en een dag niet heeft kunnen eten. Daardoor heeft EC zich kunnen vertonen.

Heb ook eens ergens gelezen dat veel nijnen deze parasiet hebben maar dat ze pas tot uiting komt bij verzwakking, weet niet of dit helemaal klopt maar bij mijn flappie dus wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou een heel verhaal..

Urine test gedaan, iets bloed in en iets wat duide op een ontsteking. Geen gruis is zijn blaas, ook geen urine brand dus geen EC of wormen, dat is dan weer fijn. Na bloedtest blijkt nierfalen. We hebben nu dus een halve apotheek meegekregen om bloeddruk te verlagen en iets tegen de misselijkheid en een aidsremmer geloof ik... ja het klinkt gek ik snap het ook niet helemaal want ik was nogal onder de indruk.

Er is urine opgestuurd naar Duitsland om te kijken of het cronish is of een ontstekkin. De uitslag hiervna komt volgende week ergens.. Het blijft allemaal dus nog erg spannend.

Gister thuis was Flappie erg terruggetrokken, misschien ook niet zo gek na al die stress... Net heeft hij vrolijk buiten op het gras gehuppeld en wat gras geknabbeld (voorzover dat lukt met z/n gekke voortanden, arme mannetje). Wel heeft hij last van diaree nu..,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nierontstekingen kunnen ook door EC worden veroorzaakt: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/veel%20drinken.html

En om even op je EC vraag terug te komen:

EC is een parasiet die de meeste konijnen al via de moeder hebben gekregen en die besmettelijk is via de nieren op het moment dat de parasiet zich daar bevindt. Hier staat een heel uitgebreid artikel over wat EC is: http://www.konijnen.nl/ziekten/e.cuniculi_deparasiet.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het linkje, erg duidelijke uitleg!

Verder vertrouw ik op de deskundigheid van de DA (Flappie is onderbehandeling bij WP) dat het geen EC is. Misschien dat ik het verkeerd uitleg nu, dat kan natuurlijk best ;). Ik heb er wel naar gevraagd en hoefde er niet bang voor te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .