Ga naar inhoud

te dik


evy

Aanbevolen berichten

hallo,

ik heb hier een mannetjesnijn dat 3,100kg weegt. De dierenarts vertelde me dat dit te zwaar was voor hem. hij moet een 400 gram afvallen. Ik ben dan geleidelijk aan zijn eten aan het verminderen geweest. De nic-nacjes die mijn vader hem zo graag gaf heb ik na lang aandringen toch kunnen verminderen van ongeveer 8 naar 3 koekjes per dag soms 1 minder (dit gaat als ik mijn pa zover krijg nog verminderen). Korrels zijn ook al met de helft vermindert, het is zelfs minder dan de dagelijkse aanbeveling die op de zak staat. Van zijn hooi en groenvoer ben ik tot nu toe wel mooi af gebleven. Hij loopt vrij los in huis en als het mooi weer is mag hij buiten spelen dus beweging heeft hij genoeg.

Nu zit ik met de vraag of het normaal is dat hij na ondertussen een tweetal maanden dieet nog steeds niet is afgevallen? Zijn 2 vrouwtjes krijgen net hetzelfde voer in dezelfde hoeveelheid en zij zijn perfect op gewicht (zij krijgen geen koekjes). Zouden het echt nog die 3 koekjes zijn? Ik vind het maar raar, aangezien ik hem al zoveel heb afgenomen zou er toch al iets moeten zichtbaar zijn... Heeft er iemand nog tips? iets dat ik over het hoofd heb gezien? Want ik zou er namelijk alles aan doen om mijn ventje nog lang bij mij te hebben en als ik nu denk aan de gevolgen dat ik mijn nijntje ooit zou moeten afgeven aan overgewicht, dat vergeef ik mezelf nooit :(

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen, anders maak ik opnieuw een afspraak met de dierenarts om te vragen wat ik moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook de rede waarom de vrouwtjes er geen krijgen. ik wil niet hetzelfde aan de hand krijgen zoals met onze flappie. Ik probeer nog steeds papa te overtuigen van ermee te stoppen maar dan komt flappie heel zielig kijken en dan geeft hij er toch weer 1 hoor. Ik kan daar zo kwaad van worden he... Maargoed binnenkort is de zak leeg en dan proberen tegen te houden om geen nieuwe zak te kopen.

De nijntjes krijgen alle 3 appart eten in hun eigen hok en ook enkel als ze alleen zitten in hun hok. dus het is niet dat hij meer kan eten dan zijn vrouwtjes. Het groen dat ze krijgen is zo een beetje vanalles uit onze tuin, worteltjes, klavertjes, takjes en blaasjes van onze kersenboom, peterselie,...

Hij heeft hier heel veel ruimte en huppelt echt vrolijk in het rond met af en toe een vreugde sprongetje dus op dat vlak heeft hij op zich geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat zijn nicnacjes?

en waarom geeft je vader die graag, het gaat wel ok zin gezondheid, als ie het dus doetomdat ie hem zolief vind bv.

wat voor voer krijgen ze gewoon biks of gemengd?

jip woog er 3.5 en nu 3,1 hij kee eerst caviavoer, (bij zijn vorige eigenaren) door naar normale biksover te gaan en veel beweging is ie afgevallen.

althans veel beweging meer dan hij eerst kreeg, hij is nogal een slaapkop,

heeft je ram ook een wam?

die heeft jip wel, die gaat zo te zien ook niet mer weg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

nic-nacjes zijn droge koekjes in de vorm van de letters van het alfabet.

flappie was ons eerste nijntje en we hadden eens horen zeggen dat nijntjes al eens graag een nic-nacje eten. We hebben dan heel af en toe eens een nic-nacje gegeven maar die diertjes leren natuurlijk snel en bij het minste gekraak van een koekje dat je opendeed dacht flappie dat hij een koekje kreeg en papa kon geen neen zeggen. En zo werd af en toe 1 koekje al gauw meerdere koekjes. Ik had hem al dikwijls gezegd van ermee te stoppen maar hij geloofde me niet. ik kreeg altijd antwoorden zoals: zijn vacht blinkt, hij eet en drinkt goed, beweegt goed, het beestje is kerngezond niets om zorgen te maken,...

De dierenarts heb ik daarom ook niet meteen om advies gevraagd omdat ik dacht dat als de dierenarts het zei papa de hint ook wel begrepen zou hebben dus ik dacht dat als ik de koekjes wegneem en verder nog eens kijk wat kan verandert worden is het geen probleem om hem te doen afvallen. Niet dus... dus ik ga nog even wachten tot echt alle koekjes op zijn en papa er geen meer kan geven en dan is kijken of hij afvalt en anders zal ik opnieuw naar de dierenarts moeten want dan is het toch echt niet meer normaal volgens mij. ik kan het ventje moeilijk zonder eten zetten he :).

Mijn nijntjes krijgen biks. Zal morgen nog posten welke het zijn want kan nu niet meteen op de naam komen.

een wam heeft hij niet.

De tip van de groentjes ga ik ook eens bekijken, morgen eens opzoeken welke de meeste suikers bevatten en deze minder op het menu zetten.

aangepast door evy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn krijgt mensenkoekjes? Wow.. dat ie nog leeft.

Als je echt wilt dat hij afvalt: geen menseneten (NOOIT doen), geen konijnen-snoepjes, geen fruit, geen wortel.

Wel: ONBEPERKT hooi.

Geen gemend voer maar biks (liefst niet het goedkoopste voer wat dat is krachtvoer voor slachtkonijnen. Beste is Science Selective, goedkopere variant is Hope Farms Supertrio)

De biks moet je afwegen. Jouw ram mag ongeveer 60-65 gram om op gewicht te blijven, dus ik zou hem maximaal 45 gr per dag geven (langzaam afbouwen) of misschien zelfs minder. Een konijn mag nooit helemaal niks te eten krijgen, maar kan wel op alleen hooi leven, al zou ik hem wel wat biks blijven geven om hem toch wat voedingsstoffen te geven.

Daarnaast mag hij wel wat groenten, bijvoorbeeld witlof en andijvie (langzaam opbouwen)

Als je vader hem wat lekkers wil geven, laat hij hem dan EEN biksje geven. Geloof me, als je konijn eenmaal op dieet staat, dan doet hij een moord voor zijn bikjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Logisch dat hij te dik is als hij biscuitjes krijgt. Daar zitten veel suikers en calorieƫn in. En heel weinig vezels. Gewoon stoppen met dat gesnoep. Ook beter voor zijn gebit. En hij is niet zielig als hij niks krijgt. Het is enorm slecht voor hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

koekjes zijn dus binnenkort op, konijnensnoepjes en fruit krijgt hij niet, wortels ben ik gaan opzoeken en ze bevatten blijkbaar bijna geen suikers.

biks zijn de sience selective, voor de moment krijgt hij daar ongeveer maar 25gram van zelfs.

groenten krijgt hij elke avond, dat kan dan vanalles zijn, niet alleen wortels, ook witlof, spinazie,...

Wat denken jullie van een gedroogd korstje van brood? want onze vorige dierenarts zei dat ze dat ook aan haar konijn gaf maar daar zit toch ook suiker in? :s ik heb die raad dan maar niet gevolgd want papa kennende zou hij ze beide geven, dan is zijn dieet helemaal naar de...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortels bevatten wel meer suikers dan goed voor ze is, al zal het veeel beter zijn dan die koekjes. Brood zou ik ook niet geven. Ik zou eens kijken of je je vader niet een alternatief kunt geven. Een stukje wortel of een brokje. Mijn konijnen krijgen Beaphar Care+ brokjes als snoepjes en dat vinden ze echt HEERLIJK. Als jij dan nog iets minder brokjes geeft dan kan je vader een klein handje Care+ geven als snoepje zonder dat je konijn daar onder te lijden heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me een goed idee. 25 gr SS is gelijk aan ongveer 45 gr gewone biks, dus dat is prima voor een dieet.

En inderdaad toch maar geen wortel geven hoor, en ook geen brood. Kleine beetjes brood (= stukje ter grootte van een postzegel per dag) zijn doorgaans niet zo erg, maar zijn wel echte 'dikmakers' dus nu even niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vader zou inplaats van die koekjes ook wat anders kunnengeven, iets gezonds. dan geef jij je konijn iets minder en geeft dat aan je vader dan kan hij het geven als hij dat zo graag doet. misschien is dat een idee? want het lijkt er wel op dat het door die koekjes komt. Maar er zijn natuurlijk ook gewoon konijnen met aanleg daarvoor. ik heb bijvoorbeeld een midden blauwmarter en die hebben daar blijkbaar aanleg voor volgens de fokker. misschien kun je hem ook laten bewegen voor zn eten. zoals hooi in een hooibal en groenvoer op hogere plekjes leggen zoiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is de grijze op mijn foto maar het is er eentje uit de gewone winkel dus ik kan er niet echt een ras ofzo opplakken.

die Beaphar Care+ ga ik zeker eens proberen, als mijn pa daardoor tevreden is en mij nijntje kan gewicht verliezen heb ik dat er allemaal voor over.

het bewegen voor zijn eten ga ik ook zeker eens uitproberen.

bedankt voor de tips :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe weet de dierenarts eigenlijk dat hij te zwaar is als het ras niet bekend is? Als het konijn ook geen wam heeft..

Ik vind het in ieder geval heel goed dat je er mee aan de slag bent gegaan en om hulp hebt gevraagd hier. Volgens mij ben je goed bezig met het verminderen van biks en hopelijk krijg je je vader zover om te stoppen met de koekjes! Hooi uit een hooibal kost inderdaad wat meer moeite en vinden ze hier bovendien ook erg leuk! Misschien kan je het ook in wcrolletjes stoppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet hoe de dierenarts het ziet, misschien aan zijn grootte en dat vergeleken met zijn 'breedte' om het mooi uit te drukken.

Dus ik ga hooi in wc rolletjes stoppen en de biks ook een beetje verspreiden, een paar op de grond, een paar in de zetel, een paar op de stoel,...

Als er toevallig nog iemand leuke ideetjes heeft om het eten wat meer 'beweeglijker' te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom vroeg ik ook naar het ras:)

Want dierenwinkel konijntjes kunnen verschillende gewichten hebben.

Mijn joep is 1,7 en koosje zit op 2,2 nu(ook allebei rasloos)

Is je DA wel konijnkundig?

Want ik vind het op de foto ook geen tedik konijn:$

aangepast door JOEPENKOOS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze hier ook moeten overtuigen dat brood absoluut niet goed is, helemaal niet als dagelijks voer. Hier kreeg Milo laatst nog wat, omdat hij op gewicht moest komen na behoorlijk afvallen. En heel af en toe, eens in de maand een klein stukje ofzo.

Milo heeft ook een voerbal, daar hupt hij bijna de hele kamer mee door ;) Nu doen ze 't minder omdat ze met z'n tweeƫn gewoon te druk zijn haha.

Mijn schatjes krijgen SS als snoepjes, zelfs Maaike snuffelt daarvoor m'n hand af!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze is konijnkundig, heb ze speciaal opgezocht op internet daarvoor.

Ik zal morgen eens proberen een foto van bovenaf te nemen en te posten dan kunnen jullie misschien eens vergelijken met de 'breedte' van jullie nijnen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een konijn te dun of te dik is, kun je vaak alleen voelen. Door de vacht lijken ze vaak dikker dan ze zijn, maar het kan ook andersom zijn hoor! Dus van een foto's lastig te zeggen.

Heb je de tips voor afvallen bij Konijnen Info op deze site al gezien evy?

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen.html

aangepast door Bianca
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

hoi!

vinden jullie mijn konijntje tedik?

ik had laatst even op gewogen en hij is tussen de 2,5 en 3 kilo .. het is een dwerg konijn en hij heeft een ruime ren waar hij dus genoeg beweging in heeft en loop elke dag even door de hele tuin te rennen!! hij krijgt gemengd konijnen voer.. ook hooi maar dat eet hij eigenlijk niet alleen in de winter hij eet nu gwn het gras. wie heeft er info over?

aangepast door iris nijntje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat geen foto bij. Je kunt het beste even zelf een topic aanmaken denk ik.

Maar gemengd voer is niet zo goed, daar zit veel ''snoep'' in waar ze dus dik van worden, ze gaan er selectief van eten waardoor ze niet alle voedingsstoffen binnen krijgen, daardoor kunnen ze tandproblemen krijgen.

Als je te veel voer geeft stopt een konijn met hooi eten of gaat het minder hooi eten.

Door je verhaal gok ik dat ze te dik is, maar dat weet ik niet zeker aangezien ik geen foto zie. Maar aan een foto is het ook niet altijd goed te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt wel als een McDonald's menu wat je je konijn voorschotelt. Probeer over te stappen op biks en geef dan dagelijks 25 gram van het gewicht dat ze hoort te hebben. Wortelbroodjes ed zitten vol ongezonde dikmakers, witlof en andijvie vinden konijnen vaak ook erg lekker en zijn veel gezonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook over gaan op biks. Ze kan die zo als gezegt niet selecteren, dus dan haalt ze niet alleen de ongezonde dingen uit. Ik zou ook uit kijken met fruit, omdat het ook veel suikers kan bevatten. Het gaat vaak om zo gehete snelle suikers die worden gauw om gezet in koolhydraten. Witlof en andijvie zijn hier ook zeker favoriet.

Ik kan zo verder niet oordelen of je nijn te dik is, maar misschien heb je wat aan deze tips;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .