Ga naar inhoud

Hoe belangrijk is het dat nijnen de BDK op eten?


Gitte

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb sinds een week een nieuw konijntje (nu 8.5 week oud) nu weet ik dat kleintjes de keutels vaak laten liggen, maar ze heeft er nog geen een op. kan dat kwaad?

Hoe belangrijk is het eigenlijk dat ze die gaat eten?

Ze krijgt elke ochtend ongeveer 60 gr biks 's avonds nog een keer biks, maar dan iets meer. En elke ochtend een paar takjes van de wortel. Uiteraard ligt er altijd voldoende hooi en stro voor haar. T is een grote Lotharinger, vandaar deze hoeveelheid, al eet ze het vaak niet eens op., vul het dan gewoon een beetje aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad wel belangrijk en zitten bepaalde stoffen in dat ze weer nodig hebben. Ik weet niet hoe je een konijn dat moet aanleren. Maar misschien is er wat mis waardoor ze het niet eet? Het kan ook zijn dat ze te veel voer krijgt en dus geen zin heeft om haar bdk nog op te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch minderen met de biks

Ze moeten ze wel op gaan eten

Als ze jong zijn vergeten ze het nog wel eens

Er zitten bepaalde stoffen in die ze nodig hebben

Plus het kan aan de kont gaan blijven hangen waar weer vliegen op af komen

Misschien een of twee dagen alleen hooi en water ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou het helpen als ik haar een paar dagen geen groen geef? de biks kan ik niet minderen ivm haar gewicht..

Het zijn maar richtlijnen die op een verpakking staat

Sommige konijnen kunnen met minder

Ze is wel in de groei maar teveel bdk laten leggen is ook niet goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het groen dan even stoppen, mar niet minderen met de biks voor een jong konijntje is het erg belangrijk, dat ze onbeperkt krijgen, nouja onbeperkt je begrijpt het wel,

iets meer als van het volwassen gewicht.

heb je de groentes wel opgebouwd?

maar dat ze er geen 1 opeet, dat kun je in principe noot weten, ik zag het bij flo en billie ook nooit, maar er lagen ook nooi bdk;s

jip heb ik ze nu 2 x zien eten echt een vies gezicht haha, en yara volgens mij ook nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee niet d ebiks eruit halen!!

nooit doen bij een jong konijntje!!!

wat is het voor een ras of een dierenwinkel konijn?

onthoud ongeveer 20/25 gram per volwassen gewicht,

ga ervan ut dat ze 2.5. ofzo gaat wegen,

nou als je 25 gram aanhoudt is dat:

25+25+12.5

maar ik zou dan zelf 25 +25+25 doen omdat ze nog in de groei is en dan over de dag verdelen dus 2 x

als je ziet dat het echt honger heeft en snel eet, zal ik wat meer geven,

zou nooit een konijntke in de groei de biks onthouden.

hoe eet hij/zij hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het ook niet altijd, maar niks blijft ook achter. Je kan heus wel even stoppen met biks, hooi is trouwens ook iets wat een konijn onbeperkt nodig heeft, maar als ze eemaal die bdk gegeten heeft weet ze het wel en kan je denk ik wel weer langzaam met biks beginnen zodat ze toch de bdk nog eet en daarna weer 'onbeperkt' geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

whaaaaaaa wat moet ik nu, wel of geen Biks?

Het is een groot Lotharinger, nu ongeveer 1.5 kg zwaar. (moeders weegt ruim 9.. dus heb nog even te gaan)

Hooi eet ze op zich redelijk.. zie af en toe een sprietje naar binnen gaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zeg zowiezo geven

en dna d ehoeveelheid uhmm

9 kilo 25x9= 225 ongeveer,

wat voor merk geef je trouwens?

en onbeperkt hooi!!!

kijk wat t van de biks opeet,

zoals je het nu doeyt verdelen is het goedm

maar omdat je al zegt dat ie niet al zn biks opeet, kan het daar niet aan liggen,de bdk;s

waarschijnlijk verandering etc,

merkte dat hier aan yara toen ze een nieuw hok kreeg legde ze bdk'sen op meer stress momenten doet ze dt, met de koppeling etc,

dus gewoon biks geven en veel hooi, even stoppen met groentes, misschien dag of 3 kijken hoe de keutels eruitzien en dan rustig opbouwen met groentes

zo werkt het bij mij wel toendertijd, en nu trowuens ook als de keutels wat slapper zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als konijnen veel biks krijgen eten ze ook minder snel hooi. (zie ik aan mijn konijnen, en dan maakt het ze niet uit of het kruidenhooi is..pff moeilijke beesten haha)

Misschien gewoon iets minder biks, zodat ze meer hooi gaat eten en dus evt de bdk ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef SS.. knap duur.. maar weet dat t beter is.. waar ze vandaan komt kreeg ze gemengd voor.. hier heb ik een beetje van meegenomen en 2 dagen gemengd met wat ik heb. natuurlijk pikte ze alleen het lekkere eruit. nu krijgt ze alleen biks en dat best goed, madam zit al klaar als ze me hoort aankomen.

ik ga het proberen wat ze doet als ik paar dagen geen groente geef.. hooi en stro ligt er altijd, komt er elke dag vers bij, t oude haal ik dan weg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij ss is het minder dat je moet geven,

hmm ow lees net 10 tot 15 gram, dus dan misschien per dag 90 gram geven? of ietsjesminder.

als ze niet goed hooi eet ben ik het wel eens met laura iets minderen van de biks, maar onthoud hier wel het gaat over een jong konijntje in de groei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga aan het uitproberen ;)

zoiezo even een paar dagen geen groen. hopelijk verbeterd het dan al..

bedankt voor jullie hulp!!!

zal jullie op de hoogte houden!

vind het zo stom, heb al 16 jaar konijnen, maar dit probleem heb ik echt nog nooit gehad..:-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het dan nog niet helpt is het misschien verstandig om je konijn te ontwormen met Panacur. Een vriendin van mij vond ook megaveel bd-keutels en heeft haar konijn op mijn aanraden ontwormt en die bleek pinwormpjes te hebben. Zij voerde ook helemaal niet te veel biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om een jong konijn, die kunnen zulke dingen nog wel eens vergeten in hun enthousiasme. Ik zou het eerst even aankijken. Je geeft op dit moment zelfs vrij weinig biks voor zo'n groot konijn, ik zou inderdaad meer richting de 90 gram van Roomie denken. De groente kun je wel laten, maar de biks niet. Ik zou het sowieso nog even aankijken. Op de lange termijn moet een konijn echt wel BDK eten, maar voor jonge konijnen is het niet abnormaal dat ze af en toe wat laten liggen. Hoeveel BDK vindt je eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn meisje at in het begin haar bdk ook niet op.

Alleen bleven ze bij haar ook aan haar achterste plakken.

Op advies van de da heb ik toen een paar dagen alleen hooi en water gegeven.

Hooi is het allerbelangrijkste.

En als je er niet meer uitkomt na alle verschillende goedbedoelde adviezen, zou ik gewoon de da even bellen.

Dan hoef je niet persƩ langs te komen, kun je telefonisch ook wel overleggen toch?

Doe ik met mijn da ook wel eens...

Nou meid, succes!

Het komt vast wel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het dan nog niet helpt is het misschien verstandig om je konijn te ontwormen met Panacur. Een vriendin van mij vond ook megaveel bd-keutels en heeft haar konijn op mijn aanraden ontwormt en die bleek pinwormpjes te hebben. Zij voerde ook helemaal niet te veel biks.

Thnx voor de tip!! zal het nog een paar dagen in de gaten houden, dan dat evt eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om een jong konijn, die kunnen zulke dingen nog wel eens vergeten in hun enthousiasme. Ik zou het eerst even aankijken. Je geeft op dit moment zelfs vrij weinig biks voor zo'n groot konijn, ik zou inderdaad meer richting de 90 gram van Roomie denken. De groente kun je wel laten, maar de biks niet. Ik zou het sowieso nog even aankijken. Op de lange termijn moet een konijn echt wel BDK eten, maar voor jonge konijnen is het niet abnormaal dat ze af en toe wat laten liggen. Hoeveel BDK vindt je eigenlijk?

2 tot 3 trosjes per dag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws!!!

Heb haar een paar dagen heel goed in de gaten gehouden, en vanmorgen zag ik dat ze haar BDK op at!!!! ze tufte de helft wel uit, maar toch, ze is ermee begonnen!

heb haar geen groen voor meer gegeven, alleen biks en hooi, dit gaat nu erg goed, ze eet zelfs nu al haar biks op!!!

bedankt voor jullie hulp!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .