Ga naar inhoud

Hoe maak je zelf hooi?


Evee

Aanbevolen berichten

Wij hebben best veel gras, wat ook regelmatig gemaaid moet worden. Nu haal ik hooi bij een boer, maar is het mogelijk om van ons eigen gras hooi te maken? Dat zou toch moeten kunnen? Maar hoe doe je dat precies, weet iemand dat?

Ik weet dat het goed moet drogen, maar hoe lang exact? En op welke manier? Want ik heb begrepen dat veel zonlicht slecht is voor de kwaliteit, en veel regen ook. Moet het binnen drogen, of toch buiten? Onder een afdakje?

Ook weet ik dat er verschil in kwaliteit zit, afhankelijk van welke soort gras het is. Ik weet dat het gras dat wij in onze tuinen hebben niet super veel voedingsstoffen bevat, maar heeft dat gevolgen voor de konijnen?

Geen idee of iemand de antwoorden weet! Ik kan het op internet ook niet echt vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou idd denken dat je dit ook zelf kan maken.

Maar aan de andere kant wordt hier altijd afgeraden om gemaaid gras te geven?

Volgens mij maken boeren hooi door het gras te maaien en dan te laten liggen, later wordt het dan met machines tot een baal of zo'n grote rol gemaakt.

Dus in dat geval zou je het gewoon kunnen laten liggen :P Maar dat lijkt me niet zo goed voor het gras eronder. Ik weet het dus eigenlijk gewoon niet haha :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

gras uit een tuin is nooit en te nimmer geschikt om hooi van te maken,het gras wat wij gebruiken voor de koeien is ook niet meer geschikt om te hooien,is niet stengelig genoeg.we kunnen dit enkel kuilen.ga je het wel proberen dan krijg je gegarandeerd schimmel en broei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het als extratje geven, niet als het hoofdvoer. Maar nu gooien we het over het algemeen gewoon weg, toch zonde eigenlijk als het ook als konijnenvoer kan dienen :) Ik pluk wel vers gras voor ze, maar het grotere oppervlak ga je toch maaien. Ik vroeg me dus af of ik daar geen hooi van kon maken. Kruiden heb ik hier ook volop in de tuin, eventueel kan ik die er dus ook doorheen mengen en mee laten drogen, zodat het kruidenhooi wordt... Maar goed, ik lees me nog even verder in voor ik er aan begin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gras voor hooi moet je:

lang laten groeien, minima 30cm

zeker niet maaien maar afhakken met de zeis

eerste dagen gewoon op zijn plaats laten liggen

na 2dagen ofzo eens omdraaien met de riek

op 1week is het bij ons goed gedroogd, op 1maand weer bijgegroeid

Het gras dat ik gebruik staat wel op een apart perkje, gazon zeker niet gebruiken.

Alleen hooien als het weer je gunstig is. als het geregent is het verdoemd kuil te worden of weg te rotten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan prima zelf hooi maken maar:

Laat het gras groeien, en dus ook écht groeien. Liefst totdat er pluimen instaan. Dan wordt de stengel wat harder en die droogt beter.

Je kan geen hooi maken van gazongras. Dat is levensgevaarlijk omdat dit gras kort en dunstengelig is waardoor je toxines in het hooi krijgt.

Als je het gesneden hebt, dan laten liggen liefst op het gras. Dus alleen snijden als het minimaal 5 dagen droog weer aangeeft zonder vochtige ochtenden want dat is ook vocht. Zoveel mogelijk omschudden. Hoe vaker, hoe liever.

Laat het zo lang mogelijk drogen. Als je het 'inpakt' doe dat dan zo laat mogelijk op de dag, maar niet tegen de avond i.v.m. vocht. 16.00 uur is een mooie tijd. Dan moet je het óf heel strak persen maar dat kan alleen machinaal. Alternatief wat goed werkt is bewaren in jute zakken. Niet in plastic want dan rot het zeker weg of gaat het schimmelen.

En let op! Het hooi moet minimaal 1 maand afsterven nadat het van het land is gegaan. Nooit te vlug geven!

Bedenk wel dat hooi uit de tuin vaak heel eenzijdig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .