Ga naar inhoud

Gemengd voer!


LisaBD

Aanbevolen berichten

Hooi,

Ik ben hier net nieuw en heb eigenlijk meteen een vraag... Mijn konijn heeft blindedarm poep, dus ik moet hem nu ander voer geven. Maar ik heb nog een hele zak gemengd voer liggen. Nu heb ik alle snoepje´s enzo er uit gehaald. Nu ligt er alleen nog biks (brokken) en van die kleine soort zaadjes. Zal ik die zaadjes er in laten liggen of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hier ook gemengde biks, en ben overgeschakeld op beter voer. Wat ik doe is, als ik ze biks geef, er een klein beetje van die gemengde bijdoen. Dan geraakt dat ook op, want ik zie dat niet zitten om daar alle ongezonde brokjes eruit te halen :P.

Maar idd, als hij/zij de BDK laat liggen is dat wss omdat hij teveel voer krijgt hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook zeggen over gaan op Science Selective van Supreme.Er word hier wel door meerdere mensen gezegt dat je 15 gram/p.kg moet geven maar daar werden mijn polen te schraal op.Ik voer daarom 25 gram/p.kg.Het is wel duur voer maar mijn konijnen doen het er zo ontzettend goed op dat het me elke cent waard is.Ander goed voer wat ietsjes goedkoper is,is Hope Farms.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het valt me wel op dat iedereen er altijd van uit gaat dat iemand 35tot40 euro wil betalen voor 10kg konijnenvoer.

Ok het is enorm goed, maar toch...

Je kan op Hope Farms Supertrio overschakelen (15euro voor 15kg dacht ik), en dan kan je daar stilaan op overschakelen. Doe er lekker rustig mee, en meng op een gegeven moment half op half tot de zak bijna leeg is.

dan kan je verder afbouwen naar alleen HF.

Wat ik deed toen ik nog een hoop gemengd voer over had, was

de gekleurde stukjes eruit halen om de slakken uit de groentuin te houden (ze zijn dol op die stukjes)

Grootste deel van de zonnepitten en pompoenpitten eruit halen en die planten

de rest half op half geven met betere korrel voor de nijnen

en aan de kippen geven

laatste rest heb ik s winters aan de vogeltjes gegeven.

Ik geef nu een showkorrel van Aveve, maar Avevekorrel is hier taboo, Science Selective is God en Hope Farms is Jezus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja soms denk ik ook wel wordt het niet te erg opgehemelt

Het is eigenlijk voor konijnen met problemen met darmen

Ik hoef het kwa geld niet te laten maar blijf bij hopefarms

Geef liever goed kruidenhooi

Maar weer ontopic

het valt me wel op dat iedereen er altijd van uit gaat dat iemand 35tot40 euro wil betalen voor 10kg konijnenvoer.

Ok het is enorm goed, maar toch...

Je kan op Hope Farms Supertrio overschakelen (15euro voor 15kg dacht ik), en dan kan je daar stilaan op overschakelen. Doe er lekker rustig mee, en meng op een gegeven moment half op half tot de zak bijna leeg is.

dan kan je verder afbouwen naar alleen HF.

Wat ik deed toen ik nog een hoop gemengd voer over had, was

de gekleurde stukjes eruit halen om de slakken uit de groentuin te houden (ze zijn dol op die stukjes)

Grootste deel van de zonnepitten en pompoenpitten eruit halen en die planten

de rest half op half geven met betere korrel voor de nijnen

en aan de kippen geven

laatste rest heb ik s winters aan de vogeltjes gegeven.

Ik geef nu een showkorrel van Aveve, maar Avevekorrel is hier taboo, Science Selective is God en Hope Farms is Jezus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het ook Aveve hoor, Select 98 ofzoiets. Allesinds iets dat in het lijstje stond van de opvang, wel de goedkoopste maarja :).

Hier Aveve Royal 97 volledig voeder voor fokkonijnen en konijnen op shows met extra *naamvergeten van plantaardige*olie voor een extra gezonde vacht

Calciumgehalte etc is goed, het is goedkoop en ze zien er echt goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze week zelf ondervonden hoe slecht dat gemengde voer is!

Ik heb een konijn te logeren deze week, en die zou al lang last hebben van "grote platte keutels"

Nou het was me meteen duidelijk, het arme beest produceerde niets anders dan enorme blinde darm keutels waar hij dan vervolgens op ging zitten, en ja dan worden het grote platte keutels!

Dus eerst 2 dagen op alleen hooi en compact gras en nu doet ie het al een halve week helemaal goed!

Zelfs met groente erbij nog niet een bdk gevonden! Allen maar mooie grote ronde keutels!

Die zak gemengd voer gaat mooi naar de vogeltjes ofzo en konijntje lief krijgt een zak HF bix mee en een zak compact gras :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tao_Gini ik mag toch zeker wel zeggen als ik iets gewoon goed vind?.En ik begrijp ook wel dat niet iedereen het zelfde budget heeft.Maar mijn konijnen aten bij hun vorige eigenaar een merkloze biks en waren moddervet,hadden een matige vacht en bij mij heb ik ze direct overgezet op SS.En ze zien er nu gewoon echt puik uit en ze eten het ook graag.Ik vind vaak dat goedkoop vaak duurkoop blijkt te zijn.En als je al een konijn hebt wat gevoelig is op gebied van spijsvertering dan kun je beter ietsjes meer uitgeven aan voer dan dat je de uiteindelijk de gang naar de dierenarts moet maken.Dat is veel duurder.

PS:Aveve is voor mij geen taboo want ik ken het niet,ik neem aan dat het iets Belgisch is want in NL ken ik geen Aveve.

aangepast door WitjeenSpekkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

@femkeee dat heeft meer te maken met de hoeveelheid dan met het voer zelf... Als een konijn te veel eet, laat het de BDKs liggen.

@witje en spekkie ik had het over het algemeen, dat mensen er van uit gaan, dat de TS SS gaat geven terwijl dit helemaal niet gemeld is. En dit gebeurt wel vaker.

Of je krijgt vuur over je als je geen SS of HF geeft.

Er zijn een hoop goede merken en samenstellingen, en goed voeder moet niet altijd duur zijn. Aveve heeft verschillende soorten, je moet gewoon de juiste eruit kiezen.

Aveve is trouwens in NL nog altijd de Boerenbond

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik denk dat de boerenbond weinig met de aveve te maken heeft hoor. Het kan misschien vergelijkbaar zijn, maar het heeft echt helemaal niks met elkaar te maken. En dat je hier vuur over je heen krijgt als je geen ss of hf voert is ook wel wat overdreven niet? De TS vraagt advies voor een konijn met plakpoep. Mag een lid dan geen mening geven over wat zij het beste achten? En hoe zij het ervaren hebben? Ik heb mijn konijn Gijs destijds ook enorm op zien knappen nadat ik overgestapt was naar SS. Hij heeft nog nooit zo geglansd en hij heeft nooit meer last gehad van zijn darmen.

Maar LisaBD, hoeveel voer geef je nu? Het hoeft niet zo te zijn dat je konijn standaard plakpoep krijgt van gemengd, als je maar beperkt voert. Dan zou je de zak gewoon op kunnen voeren. Ook belangrijk om te weten is hoe oud het konijntje is. Als het konijntje nog erg jong is kan het zijn dat het niet van de moeder heeft geleerd om ze op te eten. Dan duurt het even voor ze dat doen. Het blijft verstandig om over te stappen. Al is het maar om de loze caloriën en niet te vergeten het lage vezel gehalte en hoge calciumgehalte.

Dat hier veel over Hope Farms supertrio en Sepreme Science Selective leest is omdat 2 van de weinige bekende voeders zijn die een helemaal juiste samenstelling hebben. Dus een goed vezel gehalte, een goed eiwit gehalte en een laag calcium gehalte. Wat de precieze ideale waarden zijn weet ik op het moment even neit, maar dat kan iemand anders je misschien nog vertellen.

Heel veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik denk dat de boerenbond weinig met de aveve te maken heeft hoor. Het kan misschien vergelijkbaar zijn, maar het heeft echt helemaal niks met elkaar te maken.

Aveve was oorspronkelijk ook Boerenbond. Het heeft een andere naam gekregen, maar is voor de rest hetzellefde. De winkels dan toch.

Naast de winkels heeft Aveve nu ook een eigen assortiment aan voeders, kattenbakvulling,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook SS, best wel een duur merk.

Tao, je hebt half gelijk. Het is de Belgische Boerenbond. Hetzelfde principe, niet hetzelfde echter. Maar het is wel ontstaan uit de Bond voor Boeren.

aangepast door Tigger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ze staan alle twee nu op hooi en dat bevalt goed! Misschien dat ik af en toe nog wat biks, alleen korrels geef. Had niet verwacht dat er zoveel reacties kwamen! Heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook voeding van Aveve... hier is het de Select voor dwergkonijnen.

Mijn zus was de eerste die een konijntje had bij ons en zij gaf gemengd voeder... Tot ik enkele dagen erna zelf 2 nijntjes kocht en ben toen meteen die Aveve Select gaan kopen.

Het gemengde voer probeer ik op te krijgen door er af en toe wat van in hun voederbal te stoppen. Niet te vaak en niet teveel natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hopefarms supertrio. Bij de dierenwinkel bestellen en is bij ons 16 euro voor een 15 kilo zak.. SS heb ik nooit gegeven. Bij hun vorige baasje kregen ze gemengd voer en ben idd zoals Tao_Gini gewoon gaan mengen en uiteindelijk helemaal overgestapt op Supertrio.. Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ze staan alle twee nu op hooi en dat bevalt goed! Misschien dat ik af en toe nog wat biks, alleen korrels geef. Had niet verwacht dat er zoveel reacties kwamen! Heel erg bedankt!

Ze hebben de korrels ook wel nodig hoor! Ze kunnen niet alle voeding uit hooi halen. Dan moet je wel een verscheidenheid aan kruiden en groenten bij geven zodat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen. Voor even is het niet erg om alleen hooi te voeren, maar op een gegeven moment krijgen ze voedingstekorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier Aveve Royal 97 volledig voeder voor fokkonijnen en konijnen op shows met extra *naamvergeten van plantaardige*olie voor een extra gezonde vacht

Calciumgehalte etc is goed, het is goedkoop en ze zien er echt goed uit.

Voor zover ik weet is deze voeding sowieso te hoog in eiwit voor onze huisfluffels..

Je moet naast het hooi sowieso straks gewoon weer brokjes blijven geven hoor, het is echt 2 dagen alleen op hooi om de darmen te reinigen, maar daarna moet je gewoon weer dagelijks (bij voorkeur 's avonds ivm schemerdieren) brokjes geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is deze voeding sowieso te hoog in eiwit voor onze huisfluffels..

Je moet naast het hooi sowieso straks gewoon weer brokjes blijven geven hoor, het is echt 2 dagen alleen op hooi om de darmen te reinigen, maar daarna moet je gewoon weer dagelijks (bij voorkeur 's avonds ivm schemerdieren) brokjes geven.

en waarom zegt de productinformatie dan dat er juist GEEN overtollig vet opgeslagen word...? Mijn (verongelukte) oom gaf dit altijd aan zijn konijnen (hij fokte NHDs) en won er 1ste prijzen mee etc, konijnen kregen ook altijd een nette leeftijd van ongeveer 12jaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd Tao jouw ook FOKTE nhd's. Aniek schrijft, huisfluffels.

als ze het er goed op doen en deden, zie ik het probleem er niet van in... Conditie telt altijd; of je er nu mee fokt of ze elke dag 4uur mee op de zetel zit.

Bij shows kijken ze ook naar de conditie en niet alleen naar rasstandaard, dus konijnen moeten ook lekker in het vel zitten en niet te dik of te dun zijn etc. als je de prijzen wil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .