Ga naar inhoud

Konijn te dik?


Celestial14

Aanbevolen berichten

Misschien is dit nogal een domme, vaakgestelde vraag maar hoeveel mag een konijn eigenlijk eten per dag?

Ik heb 2 dwergkonijntjes, waarvan Mango (2 jaar) nogal aan de mollige kant lijkt. Ivy is nog maar een half jaar en is denk ik daarmee nog in zijn groei, hij is wel erg klein moet ik zeggen. (Zijn ouders zijn namelijk allebei groter)

Mango is nogal een schrokop en soms vrees ik als ik ze minder ga geven dat Ivy niet genoeg zal krijgen.

Ze krijgen altijd gewone korrels en tijdens de dag krijgen ze soms ook wel eens zo'n konijnen snoepje (niet te veel natuurlijk) of wat groene blaadjes (die gretig worden verorberd). Mango bedelt ook steeds voor eten en eet het gulzig op.

Ze zitten in een niet al te grote kooi binnen, maar ik probeer ze toch dagelijks een uurtje uit te laten, wat niet altijd lukt.

Kan je er een hoeveelheid op plakken zonder je konijn te weinig of the veel te geven, of maakt dat bij konijnen gewoon niet uit.

Op dit moment is mijn theorie gewoon, bijvullen wanneer het bakje leeg is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De theorie bijvullen wanneer het bakje leeg moet je niet toepassen bij konijnen. Konijnen doen namelijk altijd alsof ze honger hebben. Welke biks geef je? Van gewone biks is de richtlijn 25 gr per kg volwassen lichaamsgewicht. je konijntje van 6 maanden is nog een beetje in degroei, die kun je wat extra biks uit de hand bijvoeren.

Zijn het raszuivere dwergen?

Konijnensnoepjes moet je ook achterwege laten, dit zijn echte dikmakers en bevatten geen voedingstoffen.

Hoe groot is de kooi van je konijnen?

Verder zou ik adviseren om je konijnen regelmatig te wegen, zodat je ook zicht hebt op hun gewicht.

aangepast door Amatjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie: De konijntjes krijgen ook genoeg hooi

@ Amatjuh: Voor de voeding krijgen ze echt zo'n gewone korrel (ik weet niet precies wat het precies is)

Mango is een hangoordwerg (raszuiver dus), Ivy niet, zijn vader was een gewoon dwergkonijn.

Ik weet niet precies hoe groot de kooi is, het is de grootste maat van binnenkooi die er is.

Vanaf welke leeftijd is een konijn dan eigenlijk volwassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een dwerg hangoor, die van ons heeft een gewicht van 1350 gram (vorige week nog gewogen bij de DA)

Een NHD hoort tussen de 1250 en 1700 gram te wegen.

Laat ze anders even apart eten, dat je Ivy eerst laat eten en daarna Mango er pas bijzet als Ivy de kans heeft gehad om wat naat binnen te krijgen.

Bijvullen als het bakje leeg is inderdaad niet toepassen op konijnen.

Konijnen hebben namelijk altijd 'honger' en blijven eten totdat ze erbij neervallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .