Ga naar inhoud

Hoe snel moet je verbetering zien???


teddytjes

Aanbevolen berichten

Ik ben vanochtend begonnen met dwangvoer en drinken + medicatie bij mijn voedster.

Vanochtend bij de DA geweest en deze constateerde dat haar maag overvol zat en dat het ws verstopt zit net na de maag. Dus spuiten met vanalles in het arme beestje en nu thuis verder.

Nu zag ik haar vanmiddag even drinken uit de drinkfles in de kooi maar daarna niet meer.

Morgen moet ik de DA weer bellen om te vertellen hoe het gaat.

Graag zou ik willen weten of iemand weet hoe snel je verbetering hoort te zien in deze situatie zodat je weet dat het wel of niet de goede kant op gaat?

En moet ik vannacht ook elk uur er uit voor voeding? Zij moet ook slapen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bij verstopping niet te veel dwangvoeren anders wordt de verstopping alleen maar erger. Ik meen dat hier juist wordt afgeraden te dwangvoeren bij verstopping... maar je moet wel de darmen aan de gang houden, dus ik vind dat zelf moeilijk inschatten. Heb je iets van primeran/primpered (metoclopramide) en/of ciseral meegekregen? Dat is voor de darmwerking.

Je kan wel zachtjes de buik masseren (maar zachtjes!)

Dit soort dingen lost zichzelf meestel binnen 24 uur op. Ofwel gaat het dan beter ofwel...

Konijnen slapen de hele dag en nacht door steeds in periodes van enkele minuten achter elkaar. dat is eigen aan prooidieren. Dus dat je haar wakker maakt is niet erg, maar ik zou zeker niet elke uur dwangvoeren. Over het algemeen is een keer in de 5 uur goed. Maar bij verstopping maak je de verstopping alleen maar erger met dwangvoeren... ik vraag me dus af of je dat überhaupt wel moet doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb ik zeker mee gekregen.

Dus morgen ochtend moet ik weer een keuteltje kunnen zien?

He verdikkie.....heb het idee dat ze er in de avond meer last van heeft dan over de dag zelf.............

Ze zit nu ook heel stilletjes bij ons op de bank...:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je oor tegen de buik van je konijn houdt hoor je dan de darmen zachtjes borrelen? Want dat is heel belangrijk anders ligt het stil. Borrelt het heel hard dan heeft het konijn gasvorming. Voor informatie over verstopping lees ook even op de site van www.konijnen.nl

Daar kun je veel vinden. Kijk onder medisch en dan bij "ziekte herkennen".

Momenteel moet ik mijn konijn ook dwangvoeren. Hij is geopereerd en wil nog steeds niet eten. Voordat ik naar bed ga, rond 22.30 uur geef ik mijn konijn nog dwangvoer. Ik had gevraagd aan de DA of hij 's nachts ook dwangvoer moest hebben maar dat hoefde niet.

Maar als ze verstopt zit moet je haar dan nog steeds dwangvoeren? Heeft de DA iets gegeven om de spijsvertering weer op gang te brengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft hij daar via prik gegeven + pijnstilling + ??, en ik heb een drankje gekregen wat ze 4x pd moet hebben en een soort van groen vezelpapje.....Dat wilde ze niet hebben tot ik het door de Olvarit wortel deed maar het gaat mondjesmaat.

O ik ga nu zo aan mezelf twijfelen.........DA heeft gezegd: ze heeft een opgezette buik, temp = 37 graden, een erg overvolle maag, ze mag alles hebben wat ze lekker vind, dwangvoeren om het uur (wortel Olvarit) en dan gaat het niet om de hoeveelheid, groene papje voeren en 4xpd dat drankje. Na dit alles moet ik morgen bellen om te vertellen hoe het gaat.

Ze heeft net een beetje groente gehad maar komt niet van dr plekkie af! Mijn dingdong gevoel komt boven en dat beloofd nooit veel goeds....:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee.. en het is al zo laat. Dus weinig kans dat er nog meer mensen hier op reageren vannacht. Ik vind het een moeilijke vraag of je wel of niet moet dwangvoeren bij verstopping.. logisch gezien komt er dan nog meer voer bij en wordt de verstopping nog erger. Maar misschien hoopt je DA dat je met de dwangvoer de verstopping 'wegduwt'. Dat is lastig om te zeggen. 37 C is te laag, maar wel te verwachten bij een ziek konijn.

Ik zou echt zo veel mogelijk de buik heel zachtjes masseren en zorgen dat ze warm blijft met een kruikje in een handdoek of een warme lamp, want van die lage temp gaan de darmen ook trager werken.

Dat drankje zal iets zijn om de darmen te stimuleren. Dat papje lijkt me het dwangvoer? Staan er namen op of zo?

Als je elk uur gaat dwangvoeren, dan moet je dat inderdaad de hele nacht ook blijven doen tot het beter gaat.

Heb je die pagina gelezen die bunnysammy heeft aangeraden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, ik heb die pagina even voor je gelezen. Hier is trouwens de directe link: http://www.konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm

En daar staat ook dat je vaak moet dwangvoeren, dus het klopt wel. Alleen met een maagverstopping moet je oppassen, maar met een darmverstopping moet je heel vaak kleine beetjes dwangvoeren. Dus wat je DA zegt komt overeen met wat daar staat.

Als je zelf per se moet slapen vannacht, zet dan de wekker om de 2 a 3 uur, zodat je er maar een keer of 3 uit hoeft. Als je morgen vrij kan nemen, hou dan ieder uur vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vrij morgen dus heb dr net lekker toegestopt en ga nu slapen met haar goed verzorgen......

Hoop dat ze morgen haalt. Hoor af en toe een klots in dr buik maar heel zachtjes. Verder niets. Heb n kruik in de kooi gelegd want ze voelt nog steeds koud aan.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het nu met je konijntje? Is ze de nacht goed doorgekomen?

Ik ken je dingdong gevoel. Dat heb ik nu ook. Je wilt je konijn niet onnodig laten lijden, maar een kans geven staat voorop. Vanmorgen lag hij in het hooi en zag ik maar een paar kleine zwarte aan mekaar geplakte keutels. Ook moest hij weer plassen en ging hij met zijn achterpoten omhoog staan en plaste net als een kat recht achteruit. Vandaag ga ik weer naar de dierenarts want ik zag dat hij zelf nog niet gegeten had. Ik weet hoe het is als je konijntje niet wil eten en daarom leef ik ook met jou mee? Je wilt zo graag dat het weer goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze leeft nog zal ik maar zeggen. Oortjes mooi omhoog (maar dat is nog niet anders geweest) maar er zit niet veel leven in. Gister wilde ze nog wel de voeding van het spuitje likken maar sinds gisteravond moet ik het er echt in doen.

Aan haar kontje te zien en wat ik in de kooi kan ontdekken heeft ze nog geen plas of keutels gehad.

Hoelang ben jij al met je nijn bezig dan voordat jij nu de keutels zag???? Wat doe jij allemaal om je nijn te genezen??? Tips???

Hoop dat onze nijnen weer beter worden!.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja die vraag heb ik nog niet beantwoord....:

Het ene is Supreme science recovery sachet. Dit is de bedoeling dat het met 70 ml water gemengd moet worden en verdelen over de dag. Volgens de dierenarts moest ik kijken wat lukte en de rest dan de volgende dag. Dat heb ik dus ook gedaan want Bloem wilde dit niet. Heb het dus gemengd met Olvarit wortel zodat ze het wel wilde...

Het andere is Cisaral drops. Dit moet ze 4x dgs 0,75 ml krijgen. Het is er voor dat de werking van de maag versterkt word en het eten wat er in zit er uit duwt het darmkanaal in......zodat haar maag geleegd gaat worden.

Daarnaast heeft ze 3 prikken gehad.

1x antibiotica + pijnstilling

1x bevordering werking spijsvertering

1x ??? was iets nieuws wat ze net hadden binnen gekregen dmv bijscholing oid......Hoort nu bij het standaard protocol van de DA (tenminste bij ons)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net contact met de DA gehad en die wil haar nog een keer 2 prikken geven.

Ws is dat ene wat ik niet meer wist......een prik voor het laxeren want dat krijgt ze dan weer en een prik om de pijn weg te nemen en te ontspannen zodat het van slot gaat en haar maag z'n werk weer kan doen.

Na mijn verhaal gehoord te hebben geeft hij haar niet veel kans meer en is het ws aflopende zaak.

Moet doorgaan met dwangvoer en medicatie geven.

Hoop dat het allemaal nog wat uit gaat halen.....:(

Ik wil haar ook niet onnodig laten leiden...:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dingdong gevoel is een gevoel dat je niet kunt uitleggen. Een gevoel dat zo rond je maagstreek hebt. Misschien herken je het beter als ik het uitleg als volgt: Als je bv savonds laat over straat moet, het is stil en donker en er bekruipt je een raar gevoel....... Dat is het dingdong gevoel. Een gevoel dat je instinctief waarschuwt dat je alert moet zijn.....

Heb net nog een DA aan de lijn gehad en die zegt dat ie mijn nijn best wil zien maar dat hij hetzelfde zou doen en ik mijn DA moet vertrouwen op het feit dat ie het goed doet, als ik dat vertrouwen niet heb naar een ander gaan.....

Maar goed, ik heb wel vertrouwen in deze man.

aangepast door teddytjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze ligt nu helemaal languit op dr buik, oortjes mooi op (dat is niet anders geweest) naast mij op de bank met een handdoek over dr heen.

Dacht dat als nijnen zich niet prettig voelen vooral niet languit liggen maar juist inelkaar toch???? Of zoek ik nu dingen om het dragelijker te maken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .