Ga naar inhoud

Floortje thuis met hersenvliesontsteking


Aanbevolen berichten

Hallo,

Sorry voor mijn zoveelste topic maar er zijn zoveel nieuwe vragen dat me dat beter leek.

Floortje is vanmorgen thuisgekomen met wat we denken hersenvliesontsteking. In het park achter ons huis worden momenteel veel dode konijnen gevonden, die duidelijk géén VHS hadden maar toch om de een of andere reden overlijden. Dat zou de oorzaak kunnen zijn.

Momenteel is ook Doortje niet helemaal lekker, Jopper is wat flauwer dan normaal.

Floortje is naar huis gekomen omdat ik er zelf niet meer aan kan doen dan de DA.

Ze krijgt medicatie en dwangvoeding en ligt in een donkere kamer omdat ze kennelijk niet goed tegen licht kan. Haar ogen draaien regelmatig weg, dan zie je alleen nog maar wit.

Ze kan weer wat rechtop zitten, maar niet lang. Ze eet weer hooi, al is het nog veel en veels te weinig maar ik ben met alles blij.

Ik heb dwangvoeding meegekregen van supreme selective (schrijf ik het zo goed? het zakje ligt beneden). Ik moet het oplossen in 70 ml warm water en dat dan met een spuitje toedienen. Blijft het altijd zo dik? Ik krijg het niet opgezogen en dus ook niet gevoerd.

Het is nog steeds duimen, en hopen dat ze blijft vechten. Als iemand nog meer tips heeft, alles is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb critical care, dit is ook vrij dik.. het advies wat ik kreeg is het in een grote spuit(10ml) te stoppen met een lepeltje en dan met die spuit in kleiner spuitje spuiten, en met dat spuitje kun je dan toedienen aan je konijntje.. Mssn is dit ook een idee voor jou?

Op de andere vragen heb ik helaas geen antwoord voor je

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren (ik heb Critical care gehad en ook al eens gedwangvoerd met SS) doe ik altijd met een 1ml spuitje, waar ik het tuitje vanaf knip. Zonder dat tuitje is het gaat iets groter en kan ik het dwangvoer zo naar binnen zuigen. Ik heb ooit eens geprobeerd te dwangvoeren met een 5ml en 10ml spuitje, maar dat werkte voor geen meter. Het 1ml spuitje past goed in het bekje van een konijn.

Ik deed het altijd zo:

Tuitjes van de 1ml spuitjes afknippen

Dwangvoer maken, goed dik, zodat het het bekje niet zomaar uitloopt

Het dwangvoer zoveel mogelijk aan één kant van een schaaltje en dan het spuitje er diep insteken

Zuig ik even niks, dan duw ik de boel terug tot waar er voer in de spuit zit en zuig ik opnieuw (net zolang tot het spuitje vol zit)

Ik vul dan 3 spuitjes en ga die geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige konijn heeft dit ook gehad, op een dag kwam ik thuis en hoorde ik de hele tijd: Bonk, bonk, bonk. Het was mijn konijn die de hele tijd met zijn koppie tegen de wanden van het hok aan liep, hij at en dronk niet meer. Ik wilde de volgende dag naar de DA gaan maar toen lag hij stil, zijn pootjes maakte nog beweginkjes en zij ademde heel snel, we zijn naar de DA gegaan en hebben hem laten inslapen :( Ik heb geen ervaring met het dwangvoederen, omdat het binnen twee dagen afgelopen was heel plotseling dus. Het zou best kunnen dat het komt van de konijnen in het park, het is namelijk besmetttelijk dus het zou heel goed kunnen (Pas dus ook op met je andere Nijnen)

Het is echt heel vervelend, maar jij bent er snel bijgeweest...

Dus heel veel suc6!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft momenteel hetzelfde, maar ze is dus stabiel en dat lijkt me voor nu goed nieuws.

Het dwangvoeren en medicatie toedienen gaat goed. Het blijkt toch een behoorlijke belasting te zijn voor onszelf, maar we willen gewoon onze Floor niet kwijt. Gelukkig zijn ook pa en ma toch gekker met dat beestje dan ze willen toegeven, want pa heeft haar vanmorgen om 06.00 uur gevoederd, hoera!

Ik heb nog een andere vraag. Het warmhouden van Floortje wordt een soort van probleem. Ze ligt nu in huis, dus niet meer in de schuur.

Momenteel ben ik bezig met het steeds warm maken van kruiken. Van een vriend kan ik een kuikenlamp lenen die ik boven Floortje zou kunnen hangen. Is dat wat, of mag je dat bij konijnen niet gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik altijd een doorzichtig theelepeltje, en dan de achterkant, om het spuitje te vullen met dwangvoer. De achterkant van het lepeltje is rond en plat dus erg handig (lastig uit te leggen maar je kan ze bij xenos halen)!

Ik heb geen idee of zo'n kuikenlamp kan bij konijnen.... Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze niet bij het snoer kan komen

Mijn zus heeft ook altijd zo een warmhoud lamp voor der puppies

Anders als ze er niet aan knaagt een fleecedeken ?

Het blijft momenteel hetzelfde, maar ze is dus stabiel en dat lijkt me voor nu goed nieuws.

Het dwangvoeren en medicatie toedienen gaat goed. Het blijkt toch een behoorlijke belasting te zijn voor onszelf, maar we willen gewoon onze Floor niet kwijt. Gelukkig zijn ook pa en ma toch gekker met dat beestje dan ze willen toegeven, want pa heeft haar vanmorgen om 06.00 uur gevoederd, hoera!

Ik heb nog een andere vraag. Het warmhouden van Floortje wordt een soort van probleem. Ze ligt nu in huis, dus niet meer in de schuur.

Momenteel ben ik bezig met het steeds warm maken van kruiken. Van een vriend kan ik een kuikenlamp lenen die ik boven Floortje zou kunnen hangen. Is dat wat, of mag je dat bij konijnen niet gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die lamp gebruiken, maar zorg er wel voor dat ze ook niet onder de lamp kan liggen, dat als het te warm word ze kan proberen naar een 'koeler' plekje te kruipen. M.a.w. zorg gewoon dat ze niet oververhit raakt, dat is ook niet goed voor een konijntje. En probeer haar hok zoveel mogelijk af te schermen (vooral als de lamp niet aanstaat), dat de warmte goed 'binnen' blijft (wel met wat verluchting natuurlijk).

Heel veel sterkte! Super dat je je zo inzet (en dat je ouders dat ook doen :) )!

aangepast door Catelootje!
typfoutjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een lamp kan je instellen op een aantal graden

Die van me zus wel in iedergeval

Die slaat dan uit

je kan ook cola flessen vullen met heet water en die in dekens wikkelen.

dat werkt erg goed, ik ben bang dat de lamp te warm word als die er boven hangt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is maar een gewone, goedkope kuikenlamp geloof ik. Je kan hem aan en uit zetten en dat was het.

Maar het is voor nu wel een fijne oplossing.

Hoelang doorgaan met dwangvoederen? Gewoon steeds iets aanbieden en kijken of ze wil eten?

Want ze heeft nu al vanaf zondag niets meer gegeten, alleen dwangvoeding. Is dat voldoende, of moet ik er nog iets bij doen? Ze drinkt wel, zo'n 30 ml per dag. En dan krijgt ze nog vocht via de dwangvoeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat ik kan zeggen dat het beter gaat. Ze ligt minder, en zit weer rechtop.

Nog wel als een bolletje, dus ik vraag me af of de pijnstilling wel voldoende is?!

Ze eet nog steeds niets. Zelfs haar favoriete witlof wil ze niet. Dus ga ik maar gewoon door met dwangvoederen. Wat overigens nu wel weer heel goed gaat. Het lijkt wel alsof ze zich daar toch steeds wat sterker door gaat voelen want ze sputtert niet 1 keer tegen.

Haar ogen draaien soms nog weg, maar ik zie niet zoveel wit meer als een paar dagen geleden dus dat moet een goed teken zijn denk ik. De kuikenlamp hangt nu wat hoger, zodat hij wat minder warm wordt. Ze moet het toch weer een beetje zelf gaan doen denk ik, en ze komt natuurlijk van buiten, dus een al te hoge temperatuur lijkt me ook niet goed.

Ze keutelt goed, hoewel ik de keutels wel erg donker vind en ook niet echt rond maar langwerpig. Moet ik me hier ongerust over maken?

Er is nog wel overleg geweest met de DA. Die vind het allemaal goed gaan en zegt dat ik gewoon zo door moet gaan als ik nu doe.

Ze lijkt geen echte dingen over te houden aan de hersenvliesontsteking zoals het er nu uit ziet. Ze ziet volgens mij goed, ze hoort ook goed en ze kan lopen. Huppelen doet ze niet, ze loopt. Ik heb er geen beter woord voor. Maar ik denk dat ze ook nog behoorlijk zwak is.

Maar er zit verbetering in! In het begin als ik dan de deur open wilde doen dacht ik steeds: "als ze nu maar niet dood is". Dat is nu over, ik ben er niet meer bang voor dat ze er ineens tussen uit piept. Maar ja, ze eet nog steeds niets, dus dat moet ze nu toch wel eens gaan doen. Ze heeft al bijna een week niet meer zelfstandig gegeten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .