Ga naar inhoud

Zo krijg je dus oepsnestjes!


MariskaG

Aanbevolen berichten

Vandaag was ik bij de dierenarts voor de castratie van twee jonge rammen. De rest van de konijnen (hun twee zusjes, vijf jongere halfbroertjes en -zusjes en vier volwassen konijnen) had ik ook mee om in te enten. Het leek me slim om het geslacht van de jongere konijnen ook nog eens te laten controleren. Door twee oepsnestjes heb ik nu dertien konijnen, dus ik kan me geen fouten meer permitteren.

Mijn vriend en ik hadden de jongere konijntjes al drie keer bekeken en telkens kwamen we allebei tot dezelfde conclusie: twee voedsters en drie rammen. Ik was er dus vrij zeker van dat het klopte, maar om alle twijfel weg te nemen dus toch maar even naar de 'expert'. Ik was nog niet eerder bij die dierenarts geweest, maar ze schijnen veel konijnen te castreren voor een opvang en zijn ook nog eens veel goedkoper dan mijn vaste dierenarts, dus dat vond ik reden genoeg om een uitstapje te maken. Het was een beetje een chaotische boel met dierenartsen/stagiairs/assistentes (?) die de spreekkamer in en uit liepen en eigenlijk gaf me dat niet echt een goed gevoel. Het was uiteindelijk een jonge dierenarts (misschien nog in opleiding?) die meende dat een bepaald konijn een voedster was, terwijl ik dacht dat het een ram was. Ik vroeg haar daarom of ze het zeker wist, waarop ze begon te twijfelen en zei dat het konijn nog wel erg jong was om het goed te kunnen zien. Volgens mij grote onzin want het konijn is al twaalf weken. Ze riep haar oudere collega erbij en tot mijn grote verbazing zei ook zij dat het een voedster was.

Eigenwijs als ik ben heb ik het konijn in de auto zelf nog eens bekeken en ik kon er echt geen voedster van maken. Ook volgens mijn moeder en vriend was het overduidelijk een ram. Omdat ik het echt zeker wilde weten zijn we doorgereden naar de konijnenopvang Aa&Hunze in Veendam, waar ik zeer goede ervaringen mee heb. Daar hebben ze er ook nog eens met 2 personen naar gekeken, maar geen twijfel mogelijk, het is echt een ram! Om ze niet te beïnvloeden had ik trouwens niet gezegd wat ik zelf dacht en wat de dierenartsen hadden gezegd. Voor wie denkt dat de dierenartsen het toch bij het juiste eind hadden wil ik morgen wel even een foto maken.

Ik snap niet hoe twee dierenartsen zich zo kunnen vergissen. Ze hebben vijf konijnen bekeken, dus er was vergelijkingsmateriaal genoeg. Als ik op het oordeel van deze twee dierenartsen had vertrouwd had ik de ram bij mijn voedsters gezet, waar hij dus zes voedsters (waaronder zijn moeder, zusjes en halfzusjes) had kunnen dekken. Reken maar uit hoeveel (ongezonde en misvormde?) jonge konijntjes dat had kunnen opleveren.

Toen mijn moeder de gecastreerde rammen ophaalde heeft zij uiteraard nog gemeld dat de dierenartsen zich hadden vergist en dat dit erg vervelende consequenties had kunnen hebben. Er werd wat nonchalant gezegd dat die ene toch ook wel een beetje een twijfelgeval was. Ongelofelijk.

Het is niet de eerste keer dat wij meemaken dat een dierenarts zich vergist. Eerder hadden wij al eens een voedster die stiekem toch een ram bleek te zijn. Dat was overigens een andere dierenarts.

Laat dit dus een waarschuwing zijn, niet alle dierenartsen zijn in staat om rammen en voedsters van elkaar te onderscheiden. Als het er echt toe doet, vertrouw dan niet op het oordeel van slechts één dierenarts maar laat er ook nog een ander naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjee, dat meen je niet ... Ik heb inmiddels ook genoeg negatieve ervaringen met verschillende dierenartsen, gelukkig dan niet met het geslachten checken.. Maar dat kan ik zelf zien.. Maar ik vind het te gek voor woorden dat dit kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo is dus precies mijn oeps nestje ontstaan. Ook door een dierenarts die "zeker wist" dat het 2 voedsters waren (konijnen waren toen al zeker 3 maanden oud, ik vroeg om informatie over castreren, maar dat hoefde dus niet volgens de dierenarts.....)

Terwijl ik de konijnen toch echt als broer & zus had gekocht.

Achteraf gezien had de dierenwinkel dus gewoon gelijk.

Toen deze fout na 3 maanden met de kinderen ook gemaakt werd (toen waren het volgens de dierenarts 3 rammen, maar achteraf bleek er toch één voedster bij te zitten, die ... ondanks haar jonge leeftijd ... ook zwanger was!!!!!) ben ik direct overgestapt naar een andere dierenarts.

Bij het laatste nestje (van de tienermoeder), heb ik de jongen 3x laten checken. Eerst door de dierenarts (de nieuwe), toen door de dierenwinkel en later nog door een opvang. Toen wist ik eindelijk zeker wat ik in huis had :P

Goed dat je doorgereden bent voor een second opinion!

Wijze raad voor iedereen met (jonge) konijnen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

DA zijn niet allemaal even geod in het checken van geslachten en dierenwinkelpersoneel kun je helemaal niet vertrouwen. Dus we raden hier mensen meestal aan om inderdaad bij een opvang te laten checken of door een fokker als ze die een in de buurt hebben. Het is echt puur een ervaringsding en DA's zien helaas niet zoveel hele jonge konijntjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn da vertelde dat ze altijd met de hele praktijk kijken. Iedereen (artsen en assistenten) probeert te sexen en als ze dat allemaal gedaan hebben steken ze de koppen bij elkaar en vertellen ze elkaar wat ze denken dat het is. Zo beinvloeden ze elkaar ook niet en is de kans het grootste dat ze met het correcte geslacht aan komen zetten :P

Goed van je dat je naar Aa en Hunze bent gegaan. Nu weet je het tenminste zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nu ook direct de rest van de nijnen die je mee heb laten checken? want straks hebben ze het bij een andere ook bij het verkeerde eind. Eigenlijk beste triest dat je niet eens aan kan op een deskundig advies van een dierenarts (zelfs meerdere).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook ernstig dat je niet op het oordeel van een dierenarts kunt vertrouwen. Als je als dierenarts niet veel jonge konijnen in je praktijk ziet kan ik me nog enigszins voorstellen dat je een keertje fout kunt zitten als het om één jong konijntje gaat. Hoewel je dan naar mijn mening beter kunt zeggen dat je het niet zeker weet, want mensen vertrouwen toch op het oordeel van de dierenarts. In mijn geval hebben ze niet één maar vijf konijntjes bekeken en zo jong waren ze ook al niet meer. Als je dier een niet zo vaak voorkomende ziekte heeft hoop/verwacht je toch ook dat de dierenarts de juiste diagnose stelt?

Overigens heb ik inderdaad de andere konijntjes ook gelijk bij de opvang laten checken en voor de rest klopte het allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, begin ik plots te twijfelen aan het geslacht van mijn nijn. Maar how, mijn dierenarts staat op deze site als KKDA, die zal wel geslacht kunnen zien zeker? :) Indien het zover komt dat we naar de opvang gaan voor een tweede te halen, neem ik onze Tigger misschien wel van de eerste keer, dubbele check! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de opvang waar ik gewerkt heb, controleerden we de konijnen ook altijd voor de zekerheid.

Zo kwam er vorig jaar iemand 4 (of 5 ) voedsters enten, waarvan er ook 1 een gecastreerde ram was (volgens mij...)

Precies weet ik het even niet meer, maar dat is nu even niet belangrijk ;)

1 van de voedsters zat op een gegeven moment verdacht veel op de andere voedsters te rijden.

Kan altijd zou je denken & al helemaal als de hormonen opspelen, maar toch hadden we er geen goed gevoel bij.

Bij het checken bleek deze zogenaamde voedster idd een ram te zijn...

Met als gevolg dat hij zeer waarschijnlijk de andere voedters gedekt heeft.

Hoe het verder precies allemaal is afgelopen weet ik niet. Volgens mij waren deze konijnen gecheckt bij een dierenwinkel...

Supergoed dat je alsnog naar Opvang Aa&Hunze bent gereden met je onderbuikgevoel!

Vervelend dat je niet zomaar een dierenarts kunt vertrouwen, terwijl ze er wel voor "geleerd" hebben (zeggen ze...).

Na 5 konijntjes te hebben gezien (waarvan voedsters & rammen) zou je toch uiteindelijk het verschil moeten weten, zou je denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook ernstig dat je niet op het oordeel van een dierenarts kunt vertrouwen. Als je als dierenarts niet veel jonge konijnen in je praktijk ziet kan ik me nog enigszins voorstellen dat je een keertje fout kunt zitten als het om één jong konijntje gaat. Hoewel je dan naar mijn mening beter kunt zeggen dat je het niet zeker weet, want mensen vertrouwen toch op het oordeel van de dierenarts. In mijn geval hebben ze niet één maar vijf konijntjes bekeken en zo jong waren ze ook al niet meer. Als je dier een niet zo vaak voorkomende ziekte heeft hoop/verwacht je toch ook dat de dierenarts de juiste diagnose stelt?

Overigens heb ik inderdaad de andere konijntjes ook gelijk bij de opvang laten checken en voor de rest klopte het allemaal.

Inderdaad goed zeg dat je ook nog voor de zekerheid alles hebt laten controleren en op deze manier ga je wel twijfelen aan de kundigheid van die dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

was die voor ons? bedoel je het controleren van het geslacht? wij noemen dat service!!

Ik bedoel te zeggen dat soms mensen wat meer zelf moeten ondernemen, wat deze dame heb gedaan (naar haar gevoel luisteren) is echter super. Ook jullie dat jullie zeggen dat het service is van jullie kant, dat geeft wel te kennen dat jullie en met jullie andere opvangs echt liefde hebben voor de dieren en mensen zeker goed willen voorlichten/helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .