Ga naar inhoud

Baby widder: wel of niet inenten?


Gast

Aanbevolen berichten

Mijn teddy widder Gizmo is geboren op 11 maart en ik heb hem nu twee weekjes bij me.

Hij is nog nergens voor ingeënt, de fokster zei dat deze konijntjes erg kwetsbaar zijn en vaak meer last en stress van de inentingen hebben dan profijt.. nu heb ik dit vaker gelezen op internet en ik wil graag weten wat jullie erover denken?

Ben sowieso van plan morgen even naar de DA te gaan voor een gehele check

Ik denk ook wat opgedroogd (witachtig) vocht/snotjes onder zijn ene ooghoek te zien.

Verder is hij heel levendig, eet en drinkt goed en lijkt hij gezond en tevreden. Maar toch even voor de zekerheid!

Dus... wel of niet me widder inenten..?

Nikkie & Giz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is hij denk ik ook elnienkjo maar ik wil er al wel over nadenken, wil ook niet te laat zijn! en dan kan ik ook rekening houden met de bijkomende kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij mogen konijnen al geënt worden vanaf zes weken. Moet wel zeggen dat het jongste nijntje dat ik ooit heb laten enten 3 maanden was.

Is jouw nijntje een binnen of een buiten nijntje? Volgens mij wordt het namelijk alleen voor buitennijntjes echt geadviseerd.

De kosten kunnen rond de 30 EUR zijn, maar ook een stuk minder. Uit één flesje kunnen meerdere konijnen worden ingeënt, maar als het flesje eenmaal open is, kan het niet lang bewaard worden. Dit betekend dat als je één konijntje moet laten inenten, je veel meer kwijt bent dan als je meerdere konijntjes laat inenten, of als je naar een zogenaamd konijnenspreekuur gaat. De meeste dierenartsen hebben rond april en september konijnenspreekuren, dan zijn de entingen veel goedkoper omdat alle entingen die in het flesje zitten ook worden gebruikt. Je zou even bij je dierenarts moeten navragen of ze ook zoiets hebben.

Mijn nijnen hebben trouwens helemaal geen last gehad van de entingen.

Groetjes,

Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens ook een Teddy dwerg (widder = Duits voor dwerg) en ik geloof niet dat deze konijnen zoveel gevoeliger zijn dan andere konijnen. Konijnen hebben een delicaat maag - darm stelsel, maar dat is voor Teddy dwergjes niet anders dan voor ieder ander konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Bleu, ik heb geen verklaring voor. in een andere topic heb ik geschreven dat Teddy Widder en Teddy Dwerg (en Peking) verschillende konijnen zijn.

Er zijn een aantal kleine verschillen in uiterlijk en karakter. De dwergjes zijn iets kleiner dan de widders. Als je bij google op afbeeldingen zoekt naar teddy dwerg en kijkt naar het nijn van mij of van hart16 zie je de verschillen wel! :)

Maar ik neem aan dat jouw en het konijn van je zus er dan toch ook anders uitzien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het niet dat je dwergkonijnen onder de 12 weken niet mag enten, omdat dit te gevaarlijk is?

In ieder geval, mijn dierenarts ent niet bij te jonge konijntjes (maar ik weet zo de grens even niet meer uit m'n hoofd).

Verder zoals eerder aangegeven, kun je beter naar een entspreekuur gaan, i.v.m. kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug on topic:

Een konijn is vatbaar vanaf 8 weken dus kan dan ook geent worden.

Vaak word dan gezegd te wachten op de volgende entdag die er vaak bij DA geregeld word. Zoals al eerder vermeld kunnen meerdere konijnen uit een flesje geent worden en is het een stuk goedkoper dan als je er apart voor langs gaat komen. Ik zou de DA bellen en advies hierin vragen. Kans is groot dat je wel langs kunt komen voor controle maar dat ie pas in de volgende ronde geent word.

O ja, heb je ook een beetje gekeken of je konijntje op de tocht staat......dat kan ook voor etterige oogjes zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps mijn fout, widder betekent natuurlijk idd hangoor :$.

Wat etterige oogjes betreft: kijk ook of er geen haren in zijn ogen zijn geraakt, dat gebeurd namelijk nogal eens met dat lange haar, en daar gaat de boel aardig van irriteren. Ik heb om die reden één keer bij de dierenarts gezeten, en sindsdien knip ik het haar bij zijn oogjes altijd weg (met een schaar met eendbek...).

aangepast door Hart16
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag met Gizmo naar de dierenarts geweest en zijn oogjes waren wat ontstoken, oorzaak weet ik niet. Ik heb nu Cavasan oogzalf gekregen, dit is een antibioticakuur van 10 dagen en daarna op controle.

In de bijsluiter staat dat deze antibiotica alleen voor honden en katten is ?? Gizmo vind het helemaal niet erg als het in zijn oogjes word gedaan en de dierenarts heb ik van deze site en is een sterkliniek.. toch vind ik het een beetje vreemd.

Ik twijfel nog steeds over het inenten, wat zijn nu de gevaren? en wegen die op tegen de werking? Adviezen zijn nog steeds welkom!

Grtz Nikkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er in de bijsluiter staat dat het alleen voor honden en katten is maakt niet uit, veel medicatie word off-label gebruikt voor konijnen omdat het een te kleine doelgroep is voor de farmaceutische industrie om op te testen. Cavasan word zo vaak gebruikt dat je het met een gerust hart kunt gebruiken, de zoektocht naar een soortgelijk middel waarbij konijn in de bijsluiter staat... ik vermoed dat je daar niet in zult slagen.

De gevaren van enten? Een entreactie, of een andere vorm van reactie op het middel. De mogelijke gevolgen van het niet doen is een konijn met myxomatose of vhd, mocht het bij jou in de buurt komen. En dat komt het ook wel, ongeacht of je een binnen of een buitenkonijn hebt.

Over de witte vlekjes in de ogen, weet je zeker dat het geen witte wolkjes zijn?

http://www.medirabbit.com/NL/Oogziektes/Differential/eye_discharge_nl.htm

Mijn vorige (niet zo kundige da) zag ze ook aan voor een ontsteking; terwijl mijn konijn zijn ogen ook wat boller zijn en dit dus vaker voor kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een geruststelling!

Ze zei dat de binnenkant van zijn oogleden rood waren.

De witte vlekjes zaten niet in de ogen maar in het haar om de ogen heen. Gizmo heeft nogal een bos :) haha

Hij woog trouwens al 850 gram, hij is al hard gegroeid stiekem wel een beetje jammer dat ie nog groter word ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .