Ga naar inhoud

Het konijn en de teek


Jorieke

Aanbevolen berichten

Titel klinkt als een spannend verhaal of een romantische komedie :mdr:

Ik heb naast 4 konijnen ook nog 4 honden rond lopen. Met de honden lopen we meerdere keren per dag in de duinen en vanaf maart is het raak: teken.

Verschrikkelijke rotbeestjes, die zich volzuigen met bloed en uiteindelijk als een bolletje van het lichaam vallen. Meestal komt een teek niet zo ver, want de honden worden gecontroleerd én beschermd (met poeder tegen teken door het eten en dat helpt).

Als ik al een teek zie rondhuppelen op één van de honden, dan is ie binnen no-time door het putje van de gootsteen gespoeld :party:

Nu vraag ik me af: kunnen konijnen ook teken krijgen?

Ik ken het eigenlijk alleen als vervelend verschijnsel bij honden en katten (die buiten komen). Maar ik heb het eigenlijk nooit gehoord bij konijnen.

Ter info:

Dit is een plaatje van de teek:

210px-Teek4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bianca, dat is ook mijn grootste angst.

Nu zijn mijn honden zo goed als wit en zie je die kleine, zwarte rotbeestjes vrij snel zitten.

Maar de konijnen zijn hartstikke zwart... dat wordt wat moeilijker zoeken.

Zijn er geen middeltjes tegen teken, geschikt voor konijnen?

Voor de hond (en kat) zijn er enorm veel dingen mogelijk.

Vorig jaar gebruikten we Frontline, maar dat was niet goed genoeg voor die schooiers van ons.

Nu hebben we een biologisch poedertje. Nieuw op de markt. Elke dag krijgen ze één schepje door hun eten en ik moet zeggen: het aantal teken is drastisch verminderd.

Als er nou ook iets is voor konijnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar haal je dat poeder? Misschien kan je vragen of het ook wel eens aan konijnen gegeven wordt? Ik heb verder zelf helemaal geen ervaring met teken en kom het hier op BB ook niet zo vaak tegen. De eerste keer was een week of wat terug toen Sher zei dat Hedwig een teek had. Die heeft de DA toen verwijderd geloof ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bianca

Ik heb dit poeder bij een "biologische dierenwinkel"

Haha, dat klinkt heel vaag. Maar het was vroeger een dierenwinkel, maar ze zijn nu een soort biologisch winkeltje geworden.

Ze verkopen tegenwoordig ook biologische artikelen. Levensmiddelen rechtstreeks van de boerderij.

Zij hadden deze poeder staan. Twee maten, een grote pot en een kleinere pot. We besloten (omdat het toch biologisch is) om met de kleine pot te beginnen. Die was al zo'n 23 euro. Daar hebben we (met 4 honden) ruim 2 weken mee gedaan. En het helpt. We hebben inmiddels al een tweede bak aangeschaft.

Het is een poeder met een maatschepje. Door elke etensbak van de honden komt één maatschepje. Het ruikt een beetje naar maggi en sinds ik dat spul door het eten gooi, eten ze opeens ook allemaal hun bak leeg :P

Tot nu toe heb ik nog nooit teken bij de konijnen gevonden, dus op zich maak ik me er ook niet echt druk om.

Daarnaast weet ik ook heel goed hoe je een teek moet verwijderen, dat is geen probleem. Ik hoef er niet voor naar een dierenarts, hoor.

De tangetjes liggen hier klaar haha.

Ik zal ze iig vanmiddag allemaal even controleren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feline heeft wel eens een teek gehad, ik denk dat dat mee gelift is op groen dat ik geplukt heb. Wat ik buiten de tuin pluk was ik, wat ik in de tuin pluk niet. Tenminste, dat deed ik nooit, nu wel dus.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar haal je dat poeder? Misschien kan je vragen of het ook wel eens aan konijnen gegeven wordt? Ik heb verder zelf helemaal geen ervaring met teken en kom het hier op BB ook niet zo vaak tegen. De eerste keer was een week of wat terug toen Sher zei dat Hedwig een teek had. Die heeft de DA toen verwijderd geloof ik?

De teek is er vanzelf afgevallen. Het was nog een mini-dingetje, dus volgens de da had die nog nooit eerder bloed gezogen. Dan zijn ze niet zo gevaarlijk. Een teek laat altijd uit zichzelf na een paar dagen los en gaat dan op zoek naar een volgend slachtoffer. De teek van Hedwig is na Hedwig in de container gekomen.

De dierenarts vond het gevaar van zo'n teekje minder groot dan het gevaar van het rondzeulen met een konijntje dat net in het bos gevangen is. We vonden het dus beter om haar eerst even aan haar nieuwe huis te laten wennen en die teek er af te laten vallen.

Als je honden met een pipetje tegen teken behandeld zijn, dan gaat die teek echt wel dood hoor. Die teek komt dan niet meer op je konijntje.

Biologisch poeder bevat soms toch echt wel gevaarlijke stoffen.

Bianca, jouw konijntjes wonen toch in een flat? Het gevaar dat zij ooit een teek krijgen lijkt me vrijwel nihil. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik ook niet bang voor hoor Sher, ik had het meer over Joriekes zwarte bende :)

Als die teken van dat poeder dood gaan, dan is de kans dat ze daarna nog op de konijntjes gaan zitten inderdaad als een stuk minder groot.

Jorieke, wat ik bedoelde was dat je eens uit kon zoeken wat er in dat poeder zat en of het ook voor konijnen gebruikt kan worden of niet (niet zomaar gaan gebruiken hoor! Gif is ook 'biologisch' inderdaad, dus dat zegt nog niks)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik ga het ook niet zomaar gebruiken, hoor! De dierenwinkel zei ook dat het speciaal voor honden en katten is. En die kunnen natuurlijk veel meer hebben dan konijnen.

Teken zijn in principe ook helemaal niet gevaarlijk. Het wordt pas gevaarlijk als een teek bijvoorbeeld in de nek/achter het oor van een hond zit, de hond vervolgens met zijn poten gaat krabben en de teek dan beschadigt. De teek spuit dan een spulletje in de hond, waarvan ze ziek kunnen worden.

Maar een normale teek zuigt zichzelf vol met bloed en laat los. Klaar. In principe kan het helemaal geen kwaad. Zolang de hond (of kat) maar niet gaat krabben en "slopen" haha.

Ik vind het alleen zelf gewoon niet prettig, vandaar dat ik ze bij de honden altijd direct verwijder. En sinds we dat poeder gebruiken, lopen er nog wel eens teken op de honden, maar ze zuigen zich niet meer vast.

Wij hebben ook pipetjes geprobeerd. En ook spray van Frontline. En pillen. En weet ik veel wat nog meer...

Niets hielp. Die poeder is het eerste wat eigenlijk een beetje helpt. Maar ook nog niet 100% hoor

Maar ja, wat wil je... ze komen alleen maar in de duinen... (de honden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn de net uitgekomen teken die je vaak op konijnen vindt.

Maar omdat de meeste tamme konijnen op een gazon lopen en dus niet zoals honden en katten in bossen of onder struiken (behalve als je konijn los mag lopen door je hele tuin), waar de meeste teken dus zitten.

Ik heb nog nooit een teek gevonden op één van mijn nijnen.

Als je teken zoekt dan moet je tegen de haarrichting in wrijven, zo komt de huid bloot.

De teken op zich zijn zelden gevaarlijk, maar een teek draag heel wat ziektes met zich mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[...]

De teken op zich zijn zelden gevaarlijk, maar een teek draag heel wat ziektes met zich mee.

Inderdaad. Maar als de teek zich volzuigt met bloed en er gebeurd verder niets mee, dan laat ie ook weer los.

Dan is er niets aan de hand. Het wordt pas gevaarlijk als de teek kapot gekamd of gekrabd wordt. Dan komt het bloed (en eventuele ziektes) weer in de hond/kat terecht en kan de hond/kat ziek worden.

En dan nog is het voor dieren minder gevaarlijk dan voor mensen. Wij kunnen de ziekte van Lyme krijgen.

Ik loop zelf dus veel in de duinen met de honden en ga ook nooit in korte broek/rokje naar de duinen.

Verder controleer ik mijn benen ook altijd op teken. Gewoon omdat het voor de mens gevaarlijk(er) kan zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet inderdaad dat mensen ziek kunnen worden van teken, maar in hoeverre ze ziektes bij zich dragen die gevaarlijk zijn voor konijnen, dat weet ik niet. Behalve dan Myx, wat door bloedzuigende insecten (muggen, vlooien, teken) kan worden overgebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .