Ga naar inhoud

Ciseral of Laxatract - twijfel...


Aanbevolen berichten

Er liggen, ondanks dat de rui bij Fluf en Tinus bijna over is, toch weer kettingkeutels in de ren... Met laxatract door het voer is de ergste ruiperiode goed verlopen, zonder verstoppingen of gas, maar nu twijfel ik een beetje of ik weer met Laxatract zal beginnen of dat ik Ciseral ga halen. Eten doen ze nog als de beesten die ze zijn (momenteel alleen hooi, verse en gedroogde kruiden, geen SS). Dat is dus het probleem niet. Het gaat me er meer om dat ik graag weer grote bergen keutels in de bakken wil zien en geen kettingen. Hoe doen jullie dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laxatract werd volgens mij meer laxerend, helpt de boel er makkelijker doorheen, Cisaral werkt darmstimulerend. Ik denk dat ik daarom eerder voor laxatract zou kiezen. Maar ik ben er niet zo zeker van.

Ik zou me verder niet té druk maken om een kettingkeutel.. Het komt er dan nog uit tenminste.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

lekker kettingkeutels laten wezen:p zo doe ik dat:p Mijn visie is: wees blij dat er haren in de keutels zitten, dan blijft het tenminste niet in de darmen achter. Het is toch heel logisch dat er haren in de keutels zitten? Waar moeten die haren anders blijven die ze oplikken met wassen?

Maar goed jij hebt een andere visie:p

De werking van ciseral is de darm activiteit verhogen. de darmen werken, dus waarom wil je dat stimuleren?

De werking van laxatract/lactulose is vocht aantrekken in de darmen. zolang ze zelf goed drinken en de darmen in een goed tempo werken is er genoeg vocht in de darmen en is het dus niet nodig om lactulose te geven.

Ik kan jou konijnen niet zien dus ik kan ze ook niet beoordelen. Maar ik snap de paniek rond kettingkeutels nooit zo goed. Door wat hier stond ging bij mij ook de paniek modus aan toen ik ze voor het eerst zag. Echter zat Gijs vaak genoeg verstopt met de ruiperiode en ik zag nooit geen kettingkeutels. ja, als hij aan het hetstellen was. dus na de verstopping.

Bij max vind ik ze ook regelmatig (de ketting van haren is dan bijna net zo dik als de keutels zelf, en max heeft flinke keutels). Max heeft nog nooit last gehad van zijn darmen (hij heeft genoeg, maar dat dan weer niet)

Toen ging ik eens gewoon logisch nadenken en kwam ik dus op mijn visie. Wees blij dat ze er uit komen en niet in de darmen blijven hangen, dan heb je een veel groter probleem.

Dit is wel een visie/idee wat alleen gebasseerd is op mijn logisch denken en niet wetenschappelijk of onstaan na een gesprek met een dierenarts of wat dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me daar bij aan. Nu is dat ook makkelijk praten want ikzelf kom zeer zelden een kettingkeutel tegen in mijn hokken.. :P maar goed. Ik heb Indy de laatste jaren protexin en prozyme (al zou ik voor dat laatste niet meer kiezen) gegeven tijdens de verharing, ik ben geneigd om te zeggen dat het goed hielp, maar ja, waar tegen.. Eigenlijk had ie nergens last van, niet iets dat door de verharing veroorzaakt werd althans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze er nou echt last van hebben, zou ik niet gelijk grijpen naar een medicijn, maar naar bijvoorbeeld lijnzaadolie. Dat zorgt dat alles ook wat soepeler door de darmen glijdt, zonder dat het nog iets anders doet. Behalve dat het goed is voor de vacht en ze makkelijker en sneller door de rui heen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met ketting keutels is een voorbode, waar je op kan reageren...je konijn krijgt veel haren binnen, zit een logica in...

Ik voer het groenvoer dan gewoon meer op zodat het beter afgevoerd word, de keutels worden zachter dan.

Om er gelijk medicatie in te gooien....wat overdreven.

ketting%20keutel%2021%20cm%20ruim.jpg

dit was ook geen probleem voor mijn konijn....14 keutels lang

ketting%20keutel%2021%20cm%20ruim%20(4).jpg

:mdr:

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

met ketting keutels is een voorbode, waar je op kan reageren...je konijn krijgt veel haren binnen, zit een logica in...

Ik voer het groenvoer dan gewoon meer op zodat het beter afgevoerd word, de keutels worden zachter dan.

Om er gelijk medicatie in te gooien....wat overdreven.

ketting%20keutel%2021%20cm%20ruim.jpg

dit was ook geen probleem voor mijn konijn....14 keutels lang

ketting%20keutel%2021%20cm%20ruim%20(4).jpg

:mdr:

jouw konijnen konden toch niet tegen groente? kregen ze toch gas van? link grapje dan als je al denk dat er een verstoping aan komt om er groente in te stoppen.... dubbele kans op gas...

maar dat is een mooie ketting. misschien kun jem om je nek hangen of om je pols knopen:he:

En ik ben het met je eens dat het een teken is dat ze haren binnenkrijgen, maar ik ben het nog steeds niet met je eens dat kettingkeutels dan een teken zijn van beginnende problemen. Zolang de darmen goed werken is er niks aan de hand en komt het er gewoon uit.

Ik ben het er wel mee eens dat je in de gaten meot houden of het konijn goed blijft eten en keutelen, maar dat doe je altijd toch?

en ik zal eens een foto maken van Max zijn haar keutels als ik er weer 1 vind. die zijn niet zo lang, maar wel heel erg dik. Waarschijnlijk gaat daar een heel alarm-carillon van luiden bij jou:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik persoonlijk denk wel dat een kettingkeutel al zegt dat er wat zit te broeden en bij Binky zowiezo want die heeft een trage maag en darmen. Binky heeft 1e Paasdag een verstopping/gasaanval gehad en een paar dagen daarvoor vond ik een kettingkeutel van 7. Ook op konijnen.nl staat volgens mij dat het een teken is van een beginnende verstopping.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het maagdarmstelsel al traag is vind ik het een ander verhaal. maar dan nog let je anders toch ook goed op dat je konijn blijft eten en keutelen? Want met trage maag en darmen zul je ook zonder haren sneller last hebben van stasis. En heb je daar ook nog veel haar bij, zal dat inderdaad sneller tot een verstopping leiden. Maar komt het dan door het haar of door de trage darmwerking? mijn idee is: dat het haar in de maag zal zorgen voor een vol gevoel--> konijn gaat minder eten--> darmen gaan trager werken--> nog minder honger-->darmen komen stil te liggen en ontlasting met haren wordt hard.--> konijn zit verstopt/heeft stasis

Maar als kettingkeutels foute boel zijn, waar moeten die haren dan blijven als het er niet met de keutels uit mag komen?

kijk, je hoeft het niet met mij eens te zijn hoor, maar waarom ben je er zo van overtuigd dat het wel foute boel betekend?

Alleen omdat een ander het zegt? Of heb je een andere uitleg? Ik ben hier heel benieuwd naar.

Dit is niet als kritiek bedoeld hoor, ik nam alles ook altijd maar voor waar aan omdat iedereen het zei, maar in mijn opleiding is er in geramd, wees kritisch en vraag je bij alles af: waarom?

dit heb ik een beetje doorgevoerd tot buiten mijn opleiding denk ik:p

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het maagdarmstelsel al traag is vind ik het een ander verhaal. maar dan nog let je anders toch ook goed op dat je konijn blijft eten en keutelen? Want met trage maag en darmen zul je ook zonder haren sneller last hebben van stasis. En heb je daar ook nog veel haar bij, zal dat inderdaad sneller tot een verstopping leiden. Maar komt het dan door het haar of door de trage darmwerking? mijn idee is: dat het haar in de maag zal zorgen voor een vol gevoel--> konijn gaat minder eten--> darmen gaan trager werken--> nog minder honger-->darmen komen stil te liggen en ontlasting met haren wordt hard.--> konijn zit verstopt/heeft stasis

Maar als kettingkeutels foute boel zijn, waar moeten die haren dan blijven als het er niet met de keutels uit mag komen?

kijk, je hoeft het niet met mij eens te zijn hoor, maar waarom ben je er zo van overtuigd dat het wel foute boel betekend?

Alleen omdat een ander het zegt? Of heb je een andere uitleg? Ik ben hier heel benieuwd naar.

Dit is niet als kritiek bedoeld hoor, ik nam alles ook altijd maar voor waar aan omdat iedereen het zei, maar in mijn opleiding is er in geramd, wees kritisch en vraag je bij alles af: waarom?

dit heb ik een beetje doorgevoerd tot buiten mijn opleiding denk ik:p

Ik hou Binky zeker nauwlettend in de gaten. Ook check ik zijn keutels steeds als hij die heeft gedropt. ;)

Ik ben er van overtuigd dat het wel foute boel betekend (bij Binky in ieder geval wel ;), ben de volgende maand al 3 jaar aan het sukkelen zo met hem :() omdat hij steeds na een behoorlijke kettingkeutel een verstopping heeft. Zo lang een konijn goed drinkt en groenten eet zal het risico bij een "gezond" konijn veel kleiner zijn. Zo had ik laatst een zak Vitakraft hooi en dat was ontzettend grof en Binky dronk daardoor gemiddeld 300 ml op een dag (naast de groenten die hij krijgt) en ik vond helemaal geen kettingkeutels. Jammer dat dat hooi er niet meer is anders zou ik zo nog een paar zakken inslaan, alleen al doordat hij daardoor beter dronk. Een vriendin van mij verteld ook weleens dat ze een kettingkeutel vindt, ik schiet dan gelijk in de stress maar haar konijnen zijn "gezond" en hebben daar geen last van.

Dit stukje staat trouwens op konijnen.nl:

Beginnende verstopping

De typische symptomen van een beginnende verstopping zijn dat de keutels steeds kleiner worden en het aantal wordt (meestal) steeds minder. De keutels zijn hard (uitgedroogd) en hebben vaak grillige vormen en/of kunnen als een kettinkje aan elkaar zitten.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .