Ga naar inhoud

Koppeltje; één konijn te dik


Loesss

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een paar weken mijn ex-ram Muffin en mijn voedster Fudge samen in een groot hok zitten. Het probleem is dat Fudge al het voer opeet. Ik voer ze samen ongeveer 150 gram SS per dag. Daarnaast krijgen ze onbeperkt hooi en regelmatig groenvoer.

Muffin eet erg langzaam dus het is lastig om hem apart te houden om hem te laten eten. Ze hebben een grote ren om in uit te kuren maar ik zie Fudge groeien, haar ribbetjes zijn inmiddels diep verstopt onder een beschermlaagje.

Hebben jullie tips om haar te laten afvallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, zal het eens gaan verminderen. Hoop wel dat de ram dan genoeg blijft binnenkrijgen. Die voedster eet zo snel en het rammetje doet minstens 10 minuten over één korreltje. SS vinden ze ook zo lekker... Het vorige voer ( gemengd) lieten ze gewoon staan na een tijdje. Maar na een konijntje met darmproblemen waag ik me niet meer aan die rotzooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idd dat je geen gemengd voer meer geeft.

Misschien kan je de ram wat meer uit de hand geven?

Ik heb ook een koppeltje waarvan de voedster snel haar blindedarmkeutels (BDKs) laat liggen als ze teveel biks krijgt, dus dan geef ik minder in het kommetje en het rammetje stiekem wat extra ;)

Sowieso wel eens tegoei afwegen want 'ongeveer' 150 gram is toch echt veel

aangepast door PYT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van SS wordt geadviseerd 15 gram per kg te geven. Als je die richtlijn aanhoudt, geef jij dus voor tien kg konijn eten terwijl je nog geen vijf kg hebt. Ik denk dat dat onderdeel van het probleem is. Ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je de helft minder geeft. Het zou goed kunnen dat het probleem dan al opgelost is. Je ram is veel kleiner, dus die hoeft ook veel minder te eten.

Mocht het niet opgelost zijn, dan zou ik precies zo veel geven dat je voedster haar portie krijgt. Je ram krijgt dan dus te weinig. Dat kun je dan uit de hand bijvoeren. Of je zorgt dat ze allebei te weinig krijgen en haalt hem er dan tussen uit. Intussen geef je haar de rest van haar portie uit een snackbal zodat ze in beweging is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje, zo'n snackbal lijkt me echt iets voor haar. Dan moet ze er eens wat moeite voor doen voordat ze het krijgt :P.

Wel slecht van ss dat ze op de verpakking zetten dat het konijn ongeveer 70 gram van dat voer moet krijgen. Maarja, anders doe je er natuurlijk te lang mee naar hun zin.

Morgen even langs de dierenwinkel voor een bal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb de hoeveelheid SS flink verminderd en voer de ram nu tijdelijk bij terwijl ik de voedster even apart houd. De ram werd echt dunner, dat was niet de bedoeling. Nu maar hopen dat er snel wat grammetjes af gaan bij de voedster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het idee dat mijn dikkertje al wat dunner begint te worden. Ik weeg haar liever niet omdat ze het echt haat om opgepakt/vastgehouden te worden. Muffin lijkt ook dunner te zijn geworden maar die is net overgegaan naar zijn zomervacht. Oogt volgens mij vooral dunner. Dankje voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .