Ga naar inhoud

Nog even over vaccinaties


Ilse

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn hele leven konijnen gehad en heb ze nooit laten vaccineren.

Omdat we drie weken op vakantie gaan en ik een opvang adres voor de konijnen heb, heb ze twee weken terug wel laten vaccineren. De VHS moet 1 keer per jaar en de myxomatose twee keer. Maar in het najaar zijn er bijna geen vliegen meer, in de winter al helemaal niet, dus ik ga ze niet in het najaar weer laten vaccineren. Ik heb ook zo'n idee dat het een goede inkomstenbron voor de dierenartsen is!

Ik heb ook nog de prijzen vergeleken bij verschillende dierenartsen. Dat varieerde van 22.50 per konijn voor twee injecties, 17.50 euro per konijn en nu heb ik ze voor 14 euro per konijn laten vaccineren bij een dierenarts in Bemmel op speciale konijnen ent dagen.

Maar het geeft wel te denken, die prijsverschillen.

Inenten in het najaar tegen myxomatose is m.i. overbodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het najaar vaccineren vind ik ook niet nodig. Maar de entstof beschermt je konijn maar een maand/zes weken optimaal tegen myxomatose en daarna neemt die bescherming rap af. Wil je zeker zijn dat je konijnen volledig beschermd zijn, dan zul je zeker moeten herhalen, eigenlijk zelfs haast maandelijks moeten inenten.

Dat doe ik niet, dat is ook niet goed voor je konijn, maar ik kies er wel voor om mijn konijnen eerder weer in te laten enten. Ze zijn nu begin april ingeënt en ik laat het begin augustus weer doen. In september of zelfs oktober zie je nog wel entdagen, dat vind ik te laat, daar doe ik ook niet aan.

Dierenartsen verdienen er inderaad wel vrij goed aan. Maar ja, dat is niet anders. Ik geloof niet dat het risico op myxomatose of VHD nu zo giga groot is. Mààr ik ga zeker niet het risico lopen dat mijn konijnen er aan overlijden terwijl ik het voor 15 euro had kunnen voorkomen. Dat zou ik mijzelf niet vergeven. (Daarnaast heb ik een pension(netje) dus dan heb je ook geen keuze, vind ik.) Al heb ik er dit jaar voor gekozen om mijn oudere ram (die momenteel wat met zijn gezondheid tobt) niet te laten inenten; het risico van de vaccinatie zelf weegt voor mij dan niet op tegen het risico op myx of VHD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraagje, de fokker waar ik mijn rammetje vandaan heb zei dat ik ze absoluut niet moest laten enten omdat er meer konijnen dood gaan door het enten dan dat ze de ziekte krijgen. Is dit onzin? Zoja, waar kan ik mijn knijnen dan het beste lten enten weet iemand een goede da in de provincie utrecht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraagje, de fokker waar ik mijn rammetje vandaan heb zei dat ik ze absoluut niet moest laten enten omdat er meer konijnen dood gaan door het enten dan dat ze de ziekte krijgen. Is dit onzin? Zoja, waar kan ik mijn knijnen dan het beste lten enten weet iemand een goede da in de provincie utrecht?

Ik heb nog nooit gehoord dat enten dodelijk kan zijn, maar zoveel ervaring heb ik nou ook weer niet. Dierenkliniek wilhelminapark heeft een KKDA en dierenkliniek leidscherijn ook:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof zeker dat enten niet zonder risico's is. Dat is het bij mensen ook niet.

Ik kijk wel eens op de site van een fokster van Vlaamse Reuzen.

Vorig jaar augustus heeft ze al haar konijnen verloren aan Myxomatose.

Dus ik neem maar het zekere voor het onzekere.

Ik vind het ook wel prettig dat mijn konijnen 2x per jaar goed nagekeken worden door de dierenarts.

Zekere na een barre, koude winter in de tuin verdienen ze wel weer een check-up.

Overigens ent ik mijn honden maar 3x in hun leven.

Heel veel dierenartsen beweren nog steeds dat dat jaarlijks moet, maar dat is echt onnodig.

Helaas eisen hondenscholen wel steeds een jaarlijkse enting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts is een beroep, dus nogal logisch dat die er ook wat aan over moet houden. Het is ook afhankelijk van een aantal factoren.

De kosten voor huisvesting verschillen enorm. Een goed ingericht bedrijfspand in de stad is veel duurder dan een praktijkruimte aan huis op het platteland.

Daarnaast zijn de kosten voor gas, elektra, water, financiering, gemeentelijke belastingen etc. enorm uiteenlopend.

Een complete inrichting met (digitale) röntgenapparatuur, gasnarcose, hartbewaking, bloedanalyse en digitale patiëntenkaarten kost veel geld. Bovendien moet deze apparatuur jaarlijks verplicht gekeurd en onderhouden worden.

In een praktijk zonder deze apparatuur zijn de tarieven van consult en operaties lager.

Hoeveel personeel is er in dienst?

Kwaliteitsverschil in materialen, tijd en aandacht voor het konijn, volgt de dierenarts bijscholing enz. enz.

Ik zou dus niet zo maar afgaan op een prijs, maar kijk eens wat verder dan je portemonnee. Waar is je konijn het meest bij gebaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .