Ga naar inhoud

Oudere voedster laten castreren?


Sjalot

Aanbevolen berichten

Toen mijn voedster Flake een paar maanden oud was adviseerde mijn dierenarts haar te laten castreren om baarmoederkanker te voorkomen.

Ik vond dat toen niet nodig omdat mijn ram al gecastreerd is.

Nu rijdt mijn voedster steeds op de ram en heb ik eigenlijk spijt dat ik haar niet eerder heb laten castreren.

Ik lees namelijk dat castratie op latere leeftijd meer risico met zich mee brengt.

Flake is in maart 2 jaar geworden.

Is dit echt al te oud?

Wie heeft zijn voedster laten castreren op latere leeftijd?

aangepast door Sjalot
Link naar reactie
Delen op andere sites

Neehoor, 2 jaar is zeker nog niet oud. Tot 3 jaar is het goed te doen, daarna is het risico wat groter. Maar zeker nog aan te raden dus. Ik heb één van mijn voedsters ook laten helpen, ze was nogal territoriaal in haar hok en erg humeurig, dat is een heel stuk verbeterd. Zij is afgelopen zomer geholpen en was toen ook al zo'n 2,5 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn honden en katten verlangt mijn dierenarts alleen een bloedonderzoek vooraf aan een operatie bij een dier op leeftijd.

Uiteraard kan ik er altijd om vragen maar dat maakt de operatie inderdaad extra duur.

Ik zal er volgende week eens naar vragen.

De komende week gaan we naar eenn van de entspreekuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn voedster is er ook geen speciaal onderzoek gedaan. De leeftijd is gewoon goed om het te laten uitvoeren. Je weet zelf waarschijnlijk het beste of ze in goede conditie is, als je daar over twijfelt kun je het beste gewoon nog even wachten. Het is inderdaad al aardig prijzig, dus om nu zomaar extra onderzoeken te laten doen..... als ze nu een stuk ouder was vind ik het een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn voedsters waren 2 en 3 jaar oud als ik ze heb laten castreren. Volgens de dierenarts was dit zeker nog niet te oudd. Hij gaf zelfs als argument om het beter nu te doen, want niet-gecastreerde voedsters hebben vanaf hun 3de levensjaar tot 70% kans op tumoren. En dan moeten ze alsnog geopereerd worden op 'nog' latere leeftijd, om de tumoren weg te nemen.

Dus ik zou het zeker doen als ik van jou was. Hier heb ik het uiteindelijk ook laten doen omdat 1 van mijn voedsters constant op haar 7-jarig mannetje zat.... Dat vond hij niet zo leuk. Sindsdien gaat het super, ze is niet meer zo 'hevig' en laat haar mannetje nu met rust, en is niet meer zo venijnig van karakter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster op 8 jarige leeftijd nog laten castreren. Helaas is het nu wel uitgezaaid maar ze heeft nog wel een jaar gewonnen. Ik dacht ook altijd dat ze te oud was, maar vorig jaar kwam ik voor de keuze te staan en moest ik wel. Ze is er toen heel goed doorheen gekomen. Zorg voor goede pijnstilling, dat scheelt al de helft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien eens rondbellen naar andere dierenartsen? Je moet er dan wel zeker van zijn dat de DA konijnkundig is

Ik heb ook eens geïnformeerd bij mijn DA en de kostprijs zou 142 euro zijn met alle kosten inbegrepen.

Ik ben er immers ook over aan het nadenken om mijn voedster van bijna 3 jaar te laten castreren..

Wacht alleen nog op een mailtje waarin ik gevraagd heb welke narcose en pijnstilling ze geeft, ter controle of ze echt konijnkundig is :) Normaal wel want ze staat hier op de lijst, maar toch voor de zekerheid even vragen ;)

aangepast door PYT
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

mijn "Franse en Vlaamse dames" zijn allemaal geholpen. De kosten waren toen zo'n 100 euro. Ik vond dat al best duur, maar zie nu hier dat het dus nog wel meevalt.

Succes met de operatie en zorg (natuurlijk) dat er lekkere witlof en worteltjes klaarstaan voor als ze terug thuis komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .