Ga naar inhoud

hoge calciumgehalte in (blad)groenten


Tao_Gini

Aanbevolen berichten

Ik lees net op een site voor veganisten en vegetariërs dat donkere bladgroenten en eigenlijk bladgroenten over het algemeen erg veel calcium bevatten en als vervanger voor melkproducten kunnen dienen.

Maar, als bladgroenten de hoeveelheid voor een mens kunnen geven, hoe moet ik dan naar de konijnen kijken...?

Veel groenten die ook op de veilige lijst staan, staan daar als aangeduid met veel calcium. En van sommige groenten bevat 1kopje wel 200mg!!

Ik begin nu echt te twijfelen... want qua biks willen we het wel liefst onder de 0,9 houden, maar die groenten zitten er wel hoog over...

De site: http://www.vegetarisme.be/index.php?Itemid=136&id=47&option=com_content&view=article

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening? Met die groenten valt het wel mee. Mijn konijnen krijgen dagelijks zo'n 800 gram groente en zitten niet over hun calciumbehoefte (200 mg/kg) heen. Maar voer je een biks met 1% calcium dan zit je er met 25 gram/kg al ruim over. Ja, dan is álles dat er bij komt te veel; ook het calcium in hooi.

Rekensommetje van een tijdje terug:

Fred: 1600 gram

Feline: 2100 gram

Calciumbehoefte: 740 mg

35 gram SS/SS Mature: 210 mg calcium

Groente: 310 mg

(Wortel: 60 gram: 24 mg

Broccoli: 50 gram: 105 mg

Komkommer: 80 gram: 12 mg

Witlof: 250 gram: 62,5 mg

Boerenkool: 50 gram: 90 mg

Spruitjes: 30 gram: 9 mg

Tomaat: 50 gram: 7 mg)

Totaal: 520 mg

Bepaalde groenten, zoals broccoli, boerenkool bevatten veel calcium naar verhouding. Maar als je gevarieerd groente geeft vind ik minder/geen groente geven omdat je calcium uit wil bannen onzin. Kijk dan eerst naar de biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .