Ga naar inhoud

Bouke - Op naar de DA


Margot

Aanbevolen berichten

Hallo lieve BB leden,

Vandaag kreeg de dag opeens een nieuwe wending :s... Ik ging de konijnen vanochten eten geven, maar Bouke kwam niet naar het eten. Ik roep Bouke nog een paar keer, maar nog steeds komt er geen Bouke aangerend. Toen begon ik me toch echt druk te maken. Uiteindelijk ik Bouke in een huisje in het hok liggen, ik hield een brokje voor haar neus maar nee hoor ze wilde niet eten... Ze voelde helemaal koud aan en reageerde ook nog eens bijna niet. Ik schrok me dood! Ik heb haar toen wat pijnstilling gegeven en even oplaten warmen in mijn armen. Eerst wilde mijn moeder niet naar de DA vandaag, ze wordt het zat dat als konijnen even niet eten het meteen spoed is... Uiteindelijk heb ik haar overgehaald en hebben we om 10 over 3 een afspraak staan (het kon niet eerder...). Ik gok dat ze haakjes heeft aangezien ze niet wil eten, toen ik een brokje in haar bekje duwde probeerde ze te kauwen maar spugde ze het brokje weer uit (omdat het niet lukte). Jullie horen de vorderingen wel!

Groetjes Margot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ik ben weer terug... Bouke blijkt inderdaad haken te hebben, en een stilliggende darm... Ze wordt nu behandeld met carprofen en cisaral zodat de darmen weer beginnen met bewegen en dat ze geen pijn meer heeft. Volgende week zou ik dan moeten bellen om de haken weg te laten halen. Mijn DA zei alleen wel dat de haken waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak zijn. Hopelijk is ze snel weer beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke hier even het hele verhaal,

Eerst ging de DA in de buik voelen, hij kon niet iets raars voelen. (geen gas oid) Toen luisterde hij met de stetoscoop in de buik, er was bijna geen activiteit. Ik opperde of er niet haken konden zijn, hij keek in het bekje en toen zag hij dat aan de linkerkant (rechterkant vanuit Bouke) de kiezen scheef stonden. De haken vielen mee maar de kiezen stonden daar wel verkeerd, aan de rechterkant (linkerkant vanuit Bouke) stonden de kiezen helemaal normaal.

De DA zei dat de haken waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak zou zijn, dit snapte ik niet helemaal maar goed de behandeling zou hetzelfde zijn als het wel de hoofdoorzaak zou zijn. Eerst moet ze aansterken en dan kan ze volgende week worden geholpen aan de haken.

Gelukkig at ze net al wat SS uit mijn handen! En ook al wat hooi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de kiezen scheef groeien slijten ze niet goed af en dat veroorzaakt haakjes. Dus dan is de hoofdoorzaak misschien wel scheve groei van de kiezen, maar inderdaad de behandeling blijft hetzelfde.

Hoe oud is je konijn en heeft ze al eerder haken gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat lijkt mij dus ook. Misschien leek het alsof de kiezen scheeft stonden door de haken?

Belangrijk is dat je kritisch naar de voeding kijkt bij een konijn met haken. Ik zeg niet dat je het er helemaal mee kunt voorkomen, maar je kunt het wel uitstellen.

Ik heb hier ook 2 konijnen met haken gehad, maar sinds ik de voeding heb veranderd hebben ze er geen last meer van gehad ( nu meer als een jaar geleden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een konijn met kiezen die scheef staan. De eerste keer haken kreeg hij toen hij al ruim 1 was, dus dat kan heel goed. Ligt er natuurlijk een beetje aan hoe scheef de kiezen staan en voeding maakt hierin ook veel verschil. Ik heb hem pas weer laten helpen aam zijn kiezen en dat was ongeveer een jaar na de vorige keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!

Het gaat al wel wat beter met Bouke:party:. Ze is weer levendig en ziet er niet meer zo ziek uit. Het enigste is dat ze niet goed kan eten, ze wil het wel heel graag. Als ik een brokje voor haar mond houd dan eet ze em wel op maar uit mijn hand dan spuugd ze em weer uit. Ze heeft vanochtend zo´n 10 brokjes op, niet veel maar wel een begin. Ik zit deze week in een toets week dus heb wel het voordeel dat ik vroeg thuis ben (vandaag moet ik beginnen om 5 over 9 en ben ik klaar om 5 voor 12) dus kan ik haar goed in de gaten houden.

Qwa voeding weet ik eigenlijk niet wat ik nog meer kan doen. Ze krijgen 8 gram SS per kg lichaamsgewicht, veel minder dan ´normaal`. Ze doen het hier goed op, als ik minder geef dan vallen ze af. Ze eten alle 3 heel erg veel hooi, ik ververs het minimaal 3 keer per dag en dan vallen ze ook echt aan, daarna ook wel maar vers hooi is toch lekkerder:p. Er gaat denk ik zo´n kilo per 2 dagen in qwa hooi.

Iemand suggesties voor verbetering?

@emilyrose

Gelukkig hoeft jou konijn niet heel vaak te worden geholpen. Ik hoop dat dat hier ook zo is aangezien mijn ouders niet heel vaak naar de DA willen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de DA net even gebeld omdat het eigenlijk heel erg goed gaat met Bouke, alleen dus moeite met eten. Nu staat er een afspraak voor as vrijdag om dat haken weg te laten halen. Dan zit ik er in ieder geval niet mee in het weekend.

Nu heb ik nog wel een vraag, Bouke weegt 2,6 kilo en zou 1.5 ml carprofen moeten krijgen per keer. Ik heb alleen niet meer genoeg tot vrijdag (ik heb nog 3 ml). Zou ik iets kunnen minderen met de pijnstilling? Ik moet nu nog voor 3 keer geven, dus kan ik 1 ml per keer geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al geprobeerd om de SS te laten weken in lauw water zodat het een papje wordt? Dan kan ze het misschien wel makkelijker eten.

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar ik geef bunny basics/T van Oxbow, dat is op basis van timothy hooi en bevat nog meer vezels dan SS. Hier krijgen ze daat 1 eetlepel van per koppel. Daarnaast krijgen ze om de dag een bakje readigras of gedroogde kruiden. En groenten en hooi dagelijks natuurlijk.

Je kunt ook zelf medicatie op internet bestellen, bij medpets dacht ik. Dat scheelt in prijs en ze leveren snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

@michaela

De DA is 20 minuten rijden met de auto, en 3 kwartier fietsen. Helaas willen mijn ouders niet voor vrijdag naar de DA rijden voor pijnstilling...

Ik zal eens kijken of ik de carprofen kan bestellen!

@amatjuhh

Mag ik vragen hoe duur Bunny Basic/T van Oxbow is? Ik ben 16 jaar en heb dus niet een wereld vermogen om uit te geven, maar voor mijn konijnen heb ik wat meer wel over! Met een zak SS van 1.5 kilo kan ik ongveer 2 maand mee doen, dus dan vallen de kosten wel mee. Wie weet zit het ook zo met Dat andere voer!

Op aanraden van de DA ben ik gestopt met groenten (heel af en toe krijgen ze wat) omdat ze ipv hooi dan de groenten gaan eten, ik merk wel dat nu ik ze, bijna, geen groenten meer geef, ze veel meer hooi eten. Dus dan zal ik intotaal iets meer moeten geven van de Bunny basic/T of niet?

Ik ben blij dat Bouke zoveel vooruit is gegaan! Ze wilde net alweer ontsnappen en ze begint wat meer tegen te stribbelen als ze de medicatie krijgt :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bbt kun je alleen bij the hay expert bestellen of bij sommige dierenartsen. 4,5 kg kost 15 pond. Ik geef er maar heel weinig van dus ik vind het totaal niet duur. De richtlijn is 1 eetlepel per konijn, ik geef dat per 2 konijnen omdat ze dus nog groenten en kruiden krijgen. Jij zou dan wel 1 eetlepel per konijn kunnen geven, je moet het gewicht gewoon goed in de gaten houden en aan de hand daarvan meer of minder geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja mijn hond eet van €70,- net drie maanden :P en de eerste periode dat ze hier Science kregen, was ik €6,- per kg kwijt wat op jaarbasis voor deze drie konijnen (voor die twee van toen ook trouwens, want die kregen meer) €132 zou kosten.. Zolang je maar niet bedenkt dat je voor minder dan 20 euro ook 20 kg Teurlings oid zou kunnen krijgen valt het echt mee ja :he::P (maar ze krijgen nu 10 gram per kg, als dat 25 zou zijn zoals bij Teurlings, zou er ook 2,5x meer voer door gaan en is het alsnog duurder dan het zo lijkt..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .