Ga naar inhoud

Welke brok-voeding is nu natuurlijk voor een NHD?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb zelf ook al weleens gekeken naar de Mucki Menu minusG konijnen, maar aangezien ik nergens het calcium-gehalte vinden kan, ga ik er niet eens aan beginnen. Hoe natuurlijk iets ook mag zijn, mocht het calcium-gehalte ook maar iets te hoog is, dan doe je er toch slecht aan om dat te geven.

Je noemde ook de Lepo Hurbs en waar je die krijgen kan. Bedoel je toevallig Agrobs Pre Alpin Lepo Herbs? Dat voer is namelijk bij De Konijnenwinkel verkrijgbaar.

Zelf heb ik een keer een zak Agrobs Pre Alpin Lepo Sensitive gekocht daar vanwege het hoge vezelgehalte. Maar helaas moesten mijn nijnen er niks van hebben. Toen heb ik de zak van 12½ kg aan het asiel hier in de buurt gegeven en laatst hoorde ik van hen, dat de konijnen daar er ook echt niks van moesten hebben. Die brokken waren dan ook niet maatje konijn, maar meer maatje paard. Hoe dat met de Hurbs is, weet ik niet natuurlijk. Als je dat zou willen bestellen, neem dan eerst even contact met De Konijnenwinkel op, of je misschien wat brokken via de normale post kunt ontvangen om het ze te laten proeven.

aangepast door Emilyrose
link verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Beestenbende: Die bedoelde ik inderdaad, maar zo te horen hoef ik daar ook niet aan te beginnen ;)

Ik had wel al via zooplus Steppenlemming's Ronde Hoeken besteld (hard gedroogde fruit/groente/kruiden blok), ter vervanging van de bekende knaag blokken met groente erin. Eerste werden ze wild van de geur, maar na 1 hapje lieten ze het liggen. Toch hebben ze het vannacht op gegeten, want vanmorgen vond ik niets meer..

1 kilo groente/fruit krijgen die van ons niet op een dag hoor (ik schrik van de hoeveelheid!).. Ze willen u al nauwelijks hun hooi op eten..

Hoe kan ik foto's plaatsen, dan kunnen jullie ze zien ;)

De volgende keer dat ik konijnen koop, ga ik me ook wat meer erin verdiepen. Ik dacht dat konijnen, gewoon konijnen waren en het verder niets uit zou maken, maar mijn vrouwtje is duidelijk geen NHD en mijn mannetje heeft een hele slechte start gehad (niet willen eten, diarree, plak poep, niet willen bewegen etc) en kan nu nog altijd niet tegen veranderingen. De kleinste verandering zorgt er al voor dat hij niet meer eet. Ik heb dus ook altijd zo'n zakje dwangvoeding in huis zodat zijn darmen er niet mee stoppen. Gelukkig is dit nu al een jaar niet meer nodig geweest. Het is wel lastig, want nu ook: het hok moet geverfd worden, maar hij kan dus niet een nacht zonder hok. Dus hebben we een nieuw hok moeten kopen, die we verven en dan verwisselen met het oude hok, in de hoop dat hij het op deze manier wel aan kan..

Dus als iemand nog een dubbel hok met lades erin wil, wat niets mankeert.. :P

Maar geven jullie echt 1 kilo groenten per dag, per konijn? En eten ze dan nog hooi?

@ Roy83: wat geef jij je konijnen dan en waarom? Want de verhoudingen in SS zijn dus ook niet optimaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie: mijn konijnen eten veeeel minder.. Ik koop misschien 3 keer per jaar 2 zakken hooi van 5 kilo in de aanbieding en daar doen ze dus echt wel maanden mee.. ze krijgen dus 90 gram SS per dag voor 2 konijnen van 3 kilo.

Tegenwoordig eten ze dus zo'n 3 dagen de schillen van een appel. Ze krijgen dagelijks 1 winterpeen en een aantal blaadjes sla. Ook krijgen ze soms nog witlof en/of resten van groente/fruit. In de zomer plant ik zelfs sla en dergelijke voor ze.

1x per week een knabbel stengel van vitakraft voor dwergen.

1x per week een knaagblok (nu dus een natuurlijke knaagblok).

Ze hebben overigens ook stro in hun hok, waar ze af en toe wat van eten, maar ook niet veel.

Ze kregen konijnen snoepjes, maar daar ben ik per direct mee gestopt, toen ik ontdekte hoe slecht dat was (maar ze vinden het o zo lekker)!

Ze zijn trouwens wel beiden 'geholpen'. Zal het daaraan liggen?

De foto's staan op mijn profiel!! Groot aantal van dat ze klein waren, want de recente foto's ben ik kwijt omdat m'n laptop stuk ging :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ehm... je doet moeilijk over een heel klein stofje in het voer waar ze eigenlijk geen last van hebben, maar het meest natuurlijke voer, het hooi, geef je amper en de dingen waarvan bekend is dat ze slecht zijn (knabbelstengels en knaagblokken) geef je wel? Die snap ik n0eit helemaal.

Kijk dat je zo natuurlijk mogelijk wilt voeren kan ik in komen. Maar dan moet je helemaal geen brok geven. Brokken groeien niet aan een boom dus er zal altijd iets in zitten wat niet natuurlijk is. Als je helemaal natuurlijk wilt voeren moet je alleen groenvoer en hooi geven. Nu is alleen al wel gebleken dat het bijna onmogelijk is om 2 konijnen zo'n variatie aan groenvoer te geven zonder bulten weg te moeten gooien. Want geef je zoveel verschillende dingen, moet je zoveel in huis halen dat ze niet alles op eten voor het niet goed meer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Wupsie: Ik ben sinds kort aan het kijken wat wel en niet goed is. Daarom heb ik de knaagblokken nu vervangen voor natuurlijke knaagblokken (gedroogde natuurlijke dingen ipv dat andere goed).

Hooi hebben ze dag en nacht een hele ding van tot hun beschikking, maar eten ze zelf zo weinig aan. Ik kan het moeilijk door hun strot heen persen!!

Dus graag goed lezen wat ik schrijf ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

eh... 1winterpeen per dag?

véél te veel suikers! vergelijk het met elke dag 200gram snoep.

Ook zou ik dat appel terug brengen naar 1 of 2x per week of de hoeveelheid halveren.

Wupsie heeft ergens wel gelijk;

je gaat in op de kleinste details van de brok maar voor de rest geef je een hoop slechte dingen.

knaagsticks kan je bijvoorbeeld ook al vervangen door zo'n houten wortel die je kan bestellen op zooplus, vinden ze geweldig om op te knagen!

verder zou ik enorm goed uitkijken met het groenvoer dat je geeft, sla en de suikers in wortelen, appel kan makkelijk gas veroorzaken.

geef ze liever wat witlof, selderie, peterselie, kruiden,... en maar 1schijfje wortel per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Wupsie: Ik ben sinds kort aan het kijken wat wel en niet goed is. Daarom heb ik de knaagblokken nu vervangen voor natuurlijke knaagblokken (gedroogde natuurlijke dingen ipv dat andere goed).

Hooi hebben ze dag en nacht een hele ding van tot hun beschikking, maar eten ze zelf zo weinig aan. Ik kan het moeilijk door hun strot heen persen!!

Dus graag goed lezen wat ik schrijf ;)

Hooi is het allerbelangrijkste. en ik druk het ook niet door de strot bij mijn konijnen maar ik stimuleer het wel. Door minder brok te geven en geen knabbelstengels en knaagblokken die slecht zijn en alleen maar onnodige energie leveren waardoor ze gaan lopen stuiteren en het belangrijkste voer(hooi ) laten staan. Hooi is nodig voor de darmwerking en het afslijten van de kiezen. En ook al heb je knaagblokken met natuurlijke dingen, ze blijven slecht. Ze bevatten allerlei onnodige mineralen die door de nieren uitgescheiden worden. Dit is slecht voor de nieren en de blaas omdat ze daar neer kunnen slaan en nier en blaasstenen kunnen veroorzaken. De knabbelstengels bevatten veel granen aan elkaar geplakt met suiker of honing. 0.0% voedingswaarde, 100% onnodige energie en nog meer calcium. Als iets onnatuurlijk is voor een konijn zijn het wel granen. In de natuurlijk zullen ze bijna geen granen eten. maar gras en kruiden. ook honing of suiker zullen ze niet eten in de natuur.

Om ze meer hooi te laten eten zou je dus minder brok kunnen geven en ander hooi kunnen proberen. Dierenwinkel hooi wordt hier ook heel slecht gegeten. dit is vaak ook van slechte kwaliteit en erg stoffig. Sommige dierenwinkels hebben nog andere merken hoi die wat beter van kwaliteit zijn. Zelf haal ik hooi bij de boer. Grote balen voor een euro of 3. en dit vinden ze heerlijk en is van goede kwaliteit en ook amper stoffig.

maareh... als jij raszuivere nhd's hebt van 3 kg ben jij of flink opgelicht, of ze zijn heel veel te zwaar. Mijn NHD is al veel te zwaar en die weegt 2 kg. Zijn ze getatoueerd? dan zijn ze raszuiver, anders heb je waarschijnlijk een rasloos konijntje en dan kan die 3 kg wel kloppen.

en ik lees prima, ik zie nergens staan dat jij hooi onbeperkt aanbied. alleen dat jij 3 keer per jaar een pak hooi haalt in de aanbieding en daar een paar maanden mee doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar geven jullie echt 1 kilo groenten per dag, per konijn? En eten ze dan nog hooi?

ik geef mijn koppel 1 kilo groente per dag ja. maar om je iets minder te laten schrikken, dat koppel weegt samen wel bijna 15 kilo he. dus dan is 1 kilo nog best weining... dat is 9 kilo aan konijn meer dan jou koppel.

ik gaf alleen aan als voorbeeld dat mijn koppel 'maar' 150 gram aan biks krijgt, dat is 60 gram meer dan jou koppel terwijl er een verschil van 9 kilo inzit.

als ik volgens de richtlijn 15 gram per kilo zou voeren zouden ze hier inderdaad ook geen hooi meer eten. vandaar dat ik ze minder biks geef en juist het hooi stimuleer. om het zo natuurlijk mogelijk te houden, zo min mogelijk biks, zoveel mogenlijk hooi (ook verschillende soorten) en daarbij groente en gedroogde kruiden. geen fruit (behalve sporadisch een klein stukje) en ook geen snoep en dergelijke (weleens wilgentakken). ik denk dat je dan nog het dichts bij een natuurlijke/gezonde voeding kan komen.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een houten wortel heb ik gebrobeerd en kijken ze niet eens naar om. In het begin wrijven ze hun geur eraan dmv hun kinnetje en daarna doen ze er niets meer mee.

Ik heb toevallig van de week kruidenhooi besteld bij zooplus, kijken hoe dat gaat. Ook heb ik daar een zakje paardenbloemwortels besteld en dat vinden ze heerlijk. De tarwe dingen vinden ze ook lekker en die nieuwe natuurlijke knaagblokken ook.

@ wupsie: je snapt niet wat ik bedoel. Ik geef juist niet meer die witte mineraalblokken met groentes erin. Ik geef een natuurlijke knaag blok van zooplus (ziet er ook vies uit). Ga maar eens op hun site kijken wat ik bedoel, voor dat je me zo aanvalt!

Daarnaast moet je toch echt even terug lezen, want ik heb geen stamboom konijnen. Ik ben inderdaad door 2 verschillende fokkers opgelicht, maar het zijn 2 geweldige konijnen en daar gaat het om! Ook heb ik 15 euro per konijn betaald. Bij een echt ras met stamboom zal dit waarschijnlijk ook vele malen hoger liggen.

Ik had nog een vraag: enten jullie je konijnen? Ik heb het vorig jaar wel gedaan, maar ik ben tot de ontdekking gekomen dat de entingen (behalve weil) voor honden helemaal niet elkaar jaar gegeven moeten worden en zelfs schadelijk kunnen zijn als ze elk jaar herhaald moeten worden. Weet iemand van jullie hoe dit met konijnen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tarwe en andere granen=slecht voor konijnen, ivm velletjes en ook nog een andere reden maar ben die even vergeten

paardebloemwortels=ook niet fantastisch aangezien het hoge calciumgehalte

ik laat mijn konijnen enten omdat ze buiten zitten en vlak bij een bos woon, halfjaarlijks op de entingsdagen.

wat wel een 'nieuwe ontdekking' is, zijn zonnebloemen. De bladeren en stam zijn blijkbaar overheerlijk en lekker sappig. De stam droog ik ook voor de konijnen

aangepast door Tao_Gini
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow dat wist ik niet. Ik dacht het is natuurlijk, dus dan zal het wel goed zijn ;) Konijnen voeding is dus nog moeilijker als honden en katten voeding ;)

Dit waren de tarwe dingen: JR Farm Knabberaren- tarwe . Waren nog best prijzig ook.

Die paardenbloem wortels waren ook best prijzig. De volledige naam: JR Farm Paardenbloemwortel.

Wij wonen 5 kilometer van het geestmerambacht af. Tussen ons en het geestmerambacht zijn een paar rijen huizen en daarna alleen maar weilanden en wegen. Onze tuin is wel afgesloten (onze konijnen lopen overdag vaak los, dus moet wel) en in de buurt is er naar mijn weten niemand die konijnen in de tuin heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een houten wortel heb ik gebrobeerd en kijken ze niet eens naar om. In het begin wrijven ze hun geur eraan dmv hun kinnetje en daarna doen ze er niets meer mee.

Ik heb toevallig van de week kruidenhooi besteld bij zooplus, kijken hoe dat gaat. Ook heb ik daar een zakje paardenbloemwortels besteld en dat vinden ze heerlijk. De tarwe dingen vinden ze ook lekker en die nieuwe natuurlijke knaagblokken ook.

@ wupsie: je snapt niet wat ik bedoel. Ik geef juist niet meer die witte mineraalblokken met groentes erin. Ik geef een natuurlijke knaag blok van zooplus (ziet er ook vies uit). Ga maar eens op hun site kijken wat ik bedoel, voor dat je me zo aanvalt!

Daarnaast moet je toch echt even terug lezen, want ik heb geen stamboom konijnen. Ik ben inderdaad door 2 verschillende fokkers opgelicht, maar het zijn 2 geweldige konijnen en daar gaat het om! Ook heb ik 15 euro per konijn betaald. Bij een echt ras met stamboom zal dit waarschijnlijk ook vele malen hoger liggen.

Ik had nog een vraag: enten jullie je konijnen? Ik heb het vorig jaar wel gedaan, maar ik ben tot de ontdekking gekomen dat de entingen (behalve weil) voor honden helemaal niet elkaar jaar gegeven moeten worden en zelfs schadelijk kunnen zijn als ze elk jaar herhaald moeten worden. Weet iemand van jullie hoe dit met konijnen is?

maar ik val je helemaal niet aan. Je moet helemaal zelf weten wat je je konijnen geeft, ik zeg alleen dat ik bepaalde dingen niet snap als je zo dicht mogelijk bij de natuurlijke voeding wilt komen.

en ik weet denk ik wel welke knaagblokken je bedoeld,

44032_jrfarm_kratzpyramide_1.jpg maar de samenstelling is nog net zo slecht. Knaagblokken hebben ze helemaal niet nodig. het is een "mineraalstofhoudend natuurklei blok" die mineralen zijn nu net het probleem. Die slaan neer in de nieren en blaas en veroorzaken nier en blaas stenen.

en ik heb ook niet gezegd dat ze die tarwe dingen niet lekker vinden, maar het is alles behalve natuurlijk. Vallen ze er direct dood van neer? nee absoluut niet. maar dat doen ze van de SS brokjes ook niet ;)

en waarom val ik jou aan als ik jou vraag of je zeker weet dat je nhd's raszuiver zijn? het is maar een vraag hoor. jij hebt het over nhd's. mij viel het gewicht op wat niet bij een nhd past vandaar dat ik het vraag. Ik probeer je alleen maar te helpne met je natuurlijke voeding, maar blijkbaar worden kritische vragen niet gewaardeerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het zijn deze:

  • volledig zonder granen
  • met de hand gemaakt
  • geen toegevoegde suikers
  • zonder bijproducten
  • zonder kleurstoffen en conserveringsmiddelen
  • zonder ei
  • 100% natuur
  • Bindmiddel= 100% gentechniek-vrij sojameel uit Oostenrijk, en drinkwater

Ronde Hoek Peterselie + Wortel: peterselie, wortel, sojameel, drinkwater

Ronde Hoek Hazelnootbladeren + Vlierbessen: hazelnootbladeren, vlierbessen, sojameel, drinkwater

Ronde Hoek Frambozenbladeren + Aardbeien: frambozenbladeren, aardbeien, sojameel, drinkwater

Of de zoo berry variant: Brandnetelbladeren, moerbeien, sojameel, drinkwater

106377_steppenlemming_rundeecken_neu_1.jpg

134963_steppenlemmings_zooberry_3.jpg

Ik had niet het gevoel aangevallen te woorden om de NHD wel of niet kwestie, maar om de manier waarop jij reageert op de voeding onderwerpen. Maar misschien ligt het wel aan mij.. hormoontjes zullen we maar zeggen ;)

Gr.

aangepast door Emilyrose
link verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .