Ga naar inhoud

Welke brok-voeding is nu natuurlijk voor een NHD?


Nicky_the

Aanbevolen berichten

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De dingen die bij overgewicht staan hebben mijn konijnen niet. Maar ik zou willen weten of mijn konijnen te mager of te dik zijn. Omdat een NHD max 1,7 kilo mag wegen en ik hun beiden van verschillende fokkers heb gekocht (zonder stamboom) als NHD en ze dus wel boven de 2 kilo wegen en ik hun rug kan voelen. Nu is mij wel duidelijk dat mijn voedster geen zuivere is omdat haar kopje niet is zoals het hoort ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook met stamboom betekend het niet veel ;) een stamboom bij konijnen zegt namelijk niets. Raszuivere konijnen van een kln fokker worden getatoeëerd. Is dat niet zo komen ze idd waarschijnlijk' van een brood fokker.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik me nooit in verdiept. Ik wilde van kinds af aan al konijnen hebben, maar mijn ouders wilden het niet hebben. Een paar jaar terug vroeg 1 van mijn gastkinderen of ik een konijntje voor hun wilde aanschaffen. Toen zag ik in een blad van hart van dieren dat NHD lief voor kinderen zijn en nog meer eigenschappen die mij wel aanstonden. Ik ben me toen gaan verdiepen in de verzorging ed door dat artikel uitgebreid door te lezen (paar pagina's) en mijn dierenarts te bellen voor info over ziektes ed. Toen ben ik rond gaan kijken naar fokkers die zeiden dat ze NHD hadden. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er broodfokkers bestonden voor konijnen..

Achteraf wel logisch, maar ja wist ik veel..

Ik ben er nog goed vanaf gekomen, want ik heb 2 heerlijke konijnen, maar ik merk toch dat ik nog best weinig weet ;)

Is er iemand die mij kan vertellen hoe je weet of je konijnen goed op gewicht zijn of te zwaar of te licht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik me nooit in verdiept. Ik wilde van kinds af aan al konijnen hebben, maar mijn ouders wilden het niet hebben. Een paar jaar terug vroeg 1 van mijn gastkinderen of ik een konijntje voor hun wilde aanschaffen. Toen zag ik in een blad van hart van dieren dat NHD lief voor kinderen zijn en nog meer eigenschappen die mij wel aanstonden. Ik ben me toen gaan verdiepen in de verzorging ed door dat artikel uitgebreid door te lezen (paar pagina's) en mijn dierenarts te bellen voor info over ziektes ed. Toen ben ik rond gaan kijken naar fokkers die zeiden dat ze NHD hadden. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er broodfokkers bestonden voor konijnen..

Achteraf wel logisch, maar ja wist ik veel..

Ik ben er nog goed vanaf gekomen, want ik heb 2 heerlijke konijnen, maar ik merk toch dat ik nog best weinig weet ;)

Is er iemand die mij kan vertellen hoe je weet of je konijnen goed op gewicht zijn of te zwaar of te licht?

welke hart voor dieren was dat? (wil het ook wel eens lezen, ben altijd enorm benieuwd of er konijnenartikelen in staan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik me nooit in verdiept. Ik wilde van kinds af aan al konijnen hebben, maar mijn ouders wilden het niet hebben. Een paar jaar terug vroeg 1 van mijn gastkinderen of ik een konijntje voor hun wilde aanschaffen. Toen zag ik in een blad van hart van dieren dat NHD lief voor kinderen zijn en nog meer eigenschappen die mij wel aanstonden. Ik ben me toen gaan verdiepen in de verzorging ed door dat artikel uitgebreid door te lezen (paar pagina's) en mijn dierenarts te bellen voor info over ziektes ed. Toen ben ik rond gaan kijken naar fokkers die zeiden dat ze NHD hadden. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat er broodfokkers bestonden voor konijnen..

Achteraf wel logisch, maar ja wist ik veel..

Ik ben er nog goed vanaf gekomen, want ik heb 2 heerlijke konijnen, maar ik merk toch dat ik nog best weinig weet ;)

Is er iemand die mij kan vertellen hoe je weet of je konijnen goed op gewicht zijn of te zwaar of te licht?

Je meot de ribben van je konijn zonder veel moeite kunnen voelen. moet je er te veel moeite voor doen zijn ze te dik, voel je ze te erg zijn ze te mager.

Maar ik heb je foto's bekeken op je profiel. Als ik mij niet vergis is de japanner tekening niet erkend bij NHD. En als die het wel is dan is die erg "mislukt"de kleuren moeten recht tegenover elkaar staan als je een lijn over de rug trekt als ik mij niet vergis. (dus beige tegen over zwart) Maar zo heel vel verstand van kleurslagen heb ik niet. Maar de oortjes van dat konijntje lijken ook wat lang voor een NHD. Maar ja dat zegt niet alles natuurlijk. Er worden er niet voor niks afgekeurd op oorlengte op shows. Maar de madagascar kleurige (de donkerder bruine) zou nog wel een nhd kunnen zijn. Maar als ze geen tatoo's in de oortjes hebben kun je er eigenlijk wel 99% zeker van zijn dat het geen NHD's zijn maar leuke rasloosjes (waar uiteraard ook helemaal niks mee is.

Dat is al jaren terug :P

In elke hart voor dieren staat wel iets over konijnen, maar het artikel dat mij inspireerde staat in nummer 5 van mei 2009 ;)

Dat je dat nog weet haha. al is het een paar maanden terug zou ik het nog neit weten :P
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het blad altijd bewaard in de boekenkast :P

Het kopje van mijn voedster (de licht kleurige) vind ik ook niet op een NHD lijken. Zij is ook erg schuw. Als ik haar niet meerdere malen per dag oppak dan laat ze het ook niet meer toe. Als ik haar oppak blijft ze meestal (het word beterder) heel stil zitten en verroerd ze geen vin, tenzij ik eten heb..

Mijn ram (de donkere) is een echte lieveling. Iedereen kan alles met hem! Ook als ik een weekend op vakantie ben geweest (ze worden dan verzorgd door een buurvrouw die zelf ook konijnen gehad heeft).

Maar ik denk dat het gedrag van mijn voedster (stil liggen) te maken heeft met dat de fokker een hond had die ze aldoor bij de jonge konijntjes liet. De hond likte ze dan af. Als je dan als konijn niet stil gaat liggen, heb je kans dat dat 'grote gevaarte' achter je aan komt. Dat zou het natuur instinkt van het konijn kunnen zijn. Bij mijn herder vond ze het overigens niet erg om in de mand te liggen toen ze nog klein was. Mijn herder zag en ziet hun ook als puppies omdat ze dus ruikend als een hond bij ons kwam. Mijn herder heeft dan ook een sterke voorkeur voor mijn voedster en minder voor mijn ram ;)

Maar ja, mijn poes loopt vaak samen met de konijnen los in de tuin en dan zie ik mijn poes wel eens springen en huppelen als een konijn..

Gekke beesten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje.. Wat vinden jullie van:

- Puik fruit mix: gedroogde fruit, boeren kool, rode kool en nog een paar dingen (kan de ingredienten niet op internet vinden, maar weet deze ingredienten nog)

- Puik Haver mix: Haver, maisvlokken, wortelschijfjes

- Puik Lucerne mix: Weet ik de ingredienten niet meer van..

Weten jullie of deze producten goed en gezond zijn voor een konijn om tussendoor te krijgen? Het bevat uitlsuitend natuurlijke ingredienten namelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik moet mijn vreugde echt even met jullie delen..

De kruiden van caviakruiden.nl zijn binnen!! Het heeft 8 dagen geduurd voordat ik ze binnen had, maar de konijnen smullen!!! Niet normaal.. Ze bunkeren nog erger als ooit te voren! Ik heb ze nog nooit zo gezien!

Ik zette de doos op de tuintafel en begon daar alles uit te pakken. Mijn neus droop van de hooikoorts.. De konijnen werden wild van de geur!! En mijn gecastreerde ram begon spontaan seksuele lusten te krijgen! Toen ik een bakje met wat kruiden neer zette wist hij in eerste instantie niet wat hij moest: sex of bunkeren! Toch werd het bunkeren! Hahaha! Wat een feest...

Ze krijgen nu ook zo'n 300 tot 400 gram groente per dag en ze lijken ineens ook meer hooi te eten..

Moet ik nu niet uitkijken dat ze te zwaar worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb niet het hele topic gevolgd en vier pagina's terug lezen heb ik geen tijd voor.. Geef je nog biks bij? Zo ja, hoeveel en welke?

Ik zou zeker hun gewicht in de gaten houden en zo nodig de hoeveelheid kruiden/biks/groente bijstellen. Op zich hoef je niet bang te zijn dat ze van hooi dik worden, maar als ze echt héél veel eten.. Begreep laatst dat het toch niet onmogelijk is dat een konijn dik wordt van hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind 70 gram erggg weinig, de japanner is geen nhd overigens...

Hier eten de nhd naast groen en hooi 70 gram bix per konijn per dag, in goede conditie.

De rammen zelfs 100 gram.

Weet niet hoe oud de dieren zijn....maar zijn ze nog in de groei hebben ze wel meer nodig! Dan kun je het bix pas afstemmen als ze uitgegroeid zijn.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy ze zitten 3 jaar (?) volgens de opening post op SS. Dus niet meer in de groei lijkt me;). overigens vind ik het helemaal niet erg weinig, 70 gram naast groente,hooi,gedroogde kruiden. Voor veel konijnen is de richtlijn 25 gram misschien juist wat veel aangezien je ziet dat er dan minder hooi gegeten gaat worden (zoals bij de ts) en dit nu juist positief verandert.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de japanner bedoeld u het lichte konijn? Ik heb haar als een NHD gekocht, maar het was mij allang duidelijk dat zij dat niet is. Ze is ook erg angstig en ik ben dan ook met (onderandere) gedroogde kamille begonnen.

Het donkere konijn heb ik ook als een NHD gekocht, maar van een andere fokker. Volgens mij is hij wel een NHD, maar zijn gewicht is altijd al meer geweest als een NHD, dus ik weet het niet.. Afgelopen vrijdag hebben ze hun entingen gehad en de dierenarts zeiden dat ze gewoon een normaal gewicht hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .