Ga naar inhoud

Met Nijntje naar de dierenarts


Lieke175

Aanbevolen berichten

Ik heb om 17.00 u een afspraak staan bij de DA voor Nijntje. Het begon eigenlijk een hele tijd terug met onzindelijkheid, overal plassen, twee dagen na het schoonmaken is alles weer vies. Nu hebben ze een tijd terug een nieuw hok gekregen en sindsdien is dat eigenlijk begonnen, dus ik dacht dat het daar aan lag. Ik heb alles geprobeerd, met bodembedekking, zonder bodembedekking, geperste houtkorrels, kranten, met wctje, zonder wctje, maar niets leek echt te helpen. Daarnaast viel me een week of drie terug ook op dat Nijntje begon te vermageren. Nu staat Jumper altijd met haar neus voorop als ik het bakje met voer neerzet, dus ik heb Nijn sinds die tijd apart gevoerd en ben 'm wat vaker stukjes appel en dergelijke toe gaan stoppen zodat Jumper het niet af kan pakken. Maar heel veel verbetering zit er niet in, hij lijkt zelfs nog wat dunner geworden.

Aangezien zijn poten door de onzindelijkheid behoorlijk vies waren geworden, heb ik gisteren zijn voetjes gewassen, en wat me nog nooit gelukt was, ging nu wel: Nijntje zonder moeite oppakken. Hij is dus duidelijk verzwakt, maar is verder een vrolijk konijn dat flink kan dooreten en totaal geen moeite heeft met kauwen. Drinken doet hij ook erg goed. Misschien iets te goed, want hij drinkt echt heel erg veel, wat het vele plassen ook kan veroorzaken.

In ieder geval, Nijn en ik gaan straks naar de DA, want dat het niet goed zit, is me duidelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet me denken aan E.Cuniculi.

Zazou begon september/oktober vorig jaar ook zijn urine te laten lopen & sterk te vermageren.

Een kuurtje Panacur heeft hem toen veel goeds gedaan.

Heel veel succes bij de DA!

Mij ook, en ik zat er niet naast. Hij zit gelukkig nog wel in een beginfase en heb nu Panacur meegekregen. Ik ga alleen nog wel bijbestellen, want ik heb niet genoeg voor de zes weken die me door een oud-BB-lid werden aangeraden, plus, Nijntjes vriendinnetje wil ik graag preventief meebehandelen voor de zekerheid. Mijn normale DA had geen dienst, dus ik had de eigenaar van de praktijk en hij is voornamelijk veearts. Ik vertrouw er wel op dat hij de goede diagnose heeft gesteld, aangezien ik zelf ook aan EC dacht, maar hij zei dat ik de tube moest opmaken. En dat is niet genoeg voor zes weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zes weken is te lang. Panacur (fenbendazole) heeft weinig bijwerkingen, maar zoals in de bijsluiter waarschijnlijk ook vermeldt staat, kan het wel beenmergdepressie tot gevolg hebben. Ik durf niet precies te zeggen hoe het zit, maar na dag 28 neemt de kans hierop enorm toe en zelfs met sterfte tot gevolg.

Vraag het Loes anders nog eens na, maar zij heeft mij gezegt dat Panacur niet langer dan 28 dagen aan één gegeven mag worden. Ook WP raadt naar mijn weten 28 dagen aan.

Is de urine wel gecontroleerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, daar ga ik achteraan. Nee, de urine is niet gecontroleerd, maar hij vertoonde wel heel veel kenmerken. Als het maandag niet verbeterd is, moet ik terugkomen voor verder onderzoek. Vooralsnog gaan we daar niet vanuit, maar mocht het inderdaad niet verbeteren, vraag ik wel wanneer mijn eigen DA er is, die vertrouw ik toch net iets meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zes weken is te lang. Panacur (fenbendazole) heeft weinig bijwerkingen, maar zoals in de bijsluiter waarschijnlijk ook vermeldt staat, kan het wel beenmergdepressie tot gevolg hebben. Ik durf niet precies te zeggen hoe het zit, maar na dag 28 neemt de kans hierop enorm toe en zelfs met sterfte tot gevolg.

Vraag het Loes anders nog eens na, maar zij heeft mij gezegt dat Panacur niet langer dan 28 dagen aan één gegeven mag worden. Ook WP raadt naar mijn weten 28 dagen aan.

Is de urine wel gecontroleerd?

Ik heb gister toevallig ook een kuur Panacur meegekregen voor MAX 28 dagen.

Dus zou wel even adviezen opnemen van DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, daar ga ik achteraan. Nee, de urine is niet gecontroleerd, maar hij vertoonde wel heel veel kenmerken. Als het maandag niet verbeterd is, moet ik terugkomen voor verder onderzoek. Vooralsnog gaan we daar niet vanuit, maar mocht het inderdaad niet verbeteren, vraag ik wel wanneer mijn eigen DA er is, die vertrouw ik toch net iets meer.

Moet je alleen van de Panacur maandag al verbetering zien? Ik geloof dat dit toch wel twee tot drie weken kan duren..

Met controleren van de urine doelde ik meer op het uitsluiten van een blaasontsteking trouwens, volgens mij kan EC (en dan de aanwezigheid van de parasiet, wat niet wil zeggen dat ie ook de boosdoener is) alleen aangetoont worden met een bloedtest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Zazou had het ook eventjes geduurd voordat ik verbetering zag. Hij had trouwens ook voor 28 dagen Panacur meegekregen.

Omdat hij naast het vermageren ook steeds zijn urine liet lopen, heeft mijn DA ook een urine-onderzoek gedaan bij hem.

Hieruit was naar voren gekomen dat hij teveel calcium in zijn urine bleek te hebben.

Met een aangepast calcium-arm-dieet heb ik dit gelukkig op kunnen lossen (zijn urine werd na een paar weken nog geen keer gecontroleerd).

Mocht je het niet vertrouwen zou ik de urine van Nijntje alsnog maandag laten onderzoeken als ik jou was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle feedback. Ik beoordeel maandag de situatie opnieuw, en mocht het hetzelfde zijn, dan ga ik zeker terug naar de DA. Het vreemde is dat hij een heel vrolijk, leuk konijn blijft en totaal niet ziek aandoet. Hij eet, drinkt en doet verder gewoon normaal. Hij zat net zelfs even op zijn achterpoten rond te kijken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle feedback. Ik beoordeel maandag de situatie opnieuw, en mocht het hetzelfde zijn, dan ga ik zeker terug naar de DA. Het vreemde is dat hij een heel vrolijk, leuk konijn blijft en totaal niet ziek aandoet. Hij eet, drinkt en doet verder gewoon normaal. Hij zat net zelfs even op zijn achterpoten rond te kijken :)

Klinkt gelukkig goed :)

Heel veel succes morgen!

PS. ben jij geen modje meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nee ;)

Met Nijntje gaat het inmiddels een stuk beter. Op de maandag kreeg hij een terugslag, zijn kopje ging wat scheef staan, dus zijn we weer naar de DA gegaan. Hij heeft de situatie opnieuw beoordeeld en wat tests gedaan. Uit een urinecheck bleek dat zijn nieren niet goed zouden werken, althans, de dichtheid van de urine was niet goed. Het zou zelfs een aflopende zaak zijn. Behandelingen zouden alleen maar tijd kunnen rekken, dus besloten we Nijntje mee naar huis te nemen en de situatie van dag tot dag te beoordelen. Mochten we zien dat het snel bergafwaarts gaat, zouden we hem moeten laten gaan.

Ik bleef hem ook Panacur geven en wonder boven wonder knapte Nijn heel hard op. Zijn kopje ging weer goed staan, hij kreeg meer kracht in zijn achterpoten en het overmatige drinken werd minder.

Ik was nog nooit met iets "ernstigers" bij de DA geweest dan castratie en entingen, dus dan lijkt een DA al gauw konijnkundig. Maar de volgende keer dat er iets aan de hand is, ga ik naar een andere DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ;)

Met Nijntje gaat het inmiddels een stuk beter. Op de maandag kreeg hij een terugslag, zijn kopje ging wat scheef staan, dus zijn we weer naar de DA gegaan. Hij heeft de situatie opnieuw beoordeeld en wat tests gedaan. Uit een urinecheck bleek dat zijn nieren niet goed zouden werken, althans, de dichtheid van de urine was niet goed. Het zou zelfs een aflopende zaak zijn. Behandelingen zouden alleen maar tijd kunnen rekken, dus besloten we Nijntje mee naar huis te nemen en de situatie van dag tot dag te beoordelen. Mochten we zien dat het snel bergafwaarts gaat, zouden we hem moeten laten gaan.

Ik bleef hem ook Panacur geven en wonder boven wonder knapte Nijn heel hard op. Zijn kopje ging weer goed staan, hij kreeg meer kracht in zijn achterpoten en het overmatige drinken werd minder.

Ik was nog nooit met iets "ernstigers" bij de DA geweest dan castratie en entingen, dus dan lijkt een DA al gauw konijnkundig. Maar de volgende keer dat er iets aan de hand is, ga ik naar een andere DA!

Gelukkig is Nijntje er goed bovenop gekomen :) Maar je zult je wel rotgeschrokken zijn met de zogenaamde uitslag van deze DA.

Ik zou idd de volgende keer ook naar een andere DA gaan. Verschillende DA's zijn nog steeds niet bekend met Ec helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .