Ga naar inhoud

Woody gas?


Catelootje!

Aanbevolen berichten

Ik houd het kort. Ben gisteren om 22u naar mijn vriend vertrokken en kwam rond 19u45 terug thuis. Eten was ververst en hij zat druk te eten.

Ik kom nu thuis en er is weinig/niets gegeten. Er is wel nog geplast, er waren kleine keutels. Hij zat in zijn doos en deed niet veel. Hij knarsetandt maar wast zichzelf wel. Als ik zijn buik voel is ze 'normaal', maar ik kan iets van zeg rond de maag bij de mens naar achteren duwen. Dat maakt het geluid wat lijkt op een knorrende buik/als je in een pruttelende saus roert... ik dacht meteen aan gas.

Heb meteen DA gebeld (een vervangster is er ipv Inge Thas) en we kunnen om half 10 terecht. Hij gaat aan het infuus en blijft de nacht. Ik ben erg bang, want de vervangende dokter had het al over 'als hij de nacht haalt'. :( :(

Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet grappig!

Hij blijft de nacht aan het infuus en zal allereerst pijnstilling krijgen. Hij was een beetje (maar echt niet veel dus) uitgedroogd, er zat een beetje gas, hij had op een kies een klein haakje (maar noch wang noch de tong en noch het tandvlees geïrriteerd).

Dit is het enige dat ik wel eng vind: ze voelde ter hoogte van zijn darmen/waar ooit zijn edele delen zich in volle glorie bevonden een opgezette lymfeklier ('toch wel 3 centimeter denk ik'). Hoop dat het niets ernstigs is (en dat het idd een lymfeklier is!), maar ik ga nu wel inlezen in lymfeklieren en konijnen.

Pfff wat zijn het toch fragiele nijntjes :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh yes en ik ga zoeken naar lymfeklier en konijnen..

Als de mug of vlo het konijn bijt, komt, terwijl het insect bloed zuigt, een klein beetje levend virus in de huid van het konijn. Binnen een paar dagen zit het virus in een plaatselijke lymfeklier en verplaatst zich via het bloed naar andere plekken in het lichaam. Het virus vermenigvuldigt zich meestal in de huid rondom de ogen, de neus, de snuit, de zachte huid in de oren en ook in de huid rond de anus en de geslachtsorganen.

Maar dat was allemaal nog goed alles is nagekeken.. en het is geen muggentijd..

Op BB lees ik:

lymfosarcoom

Kwaadaardige tumor in het lymfeweefsel. Dit komt voor bij jonge dieren, deze ziekte kan genetisch doorgegeven worden. Deze vorm zit meestal in de lymfeklieren, huid, nieren, lever en milt. De term lymfosarcoom verwijst naar een type kanker van de weefsels en organen die cellen produceren, opslaan en transporteren die helpen infecties te bestrijden. De oorzaak van lymfosarcoom is niet bekend. Er worden echter meerdere risicofactoren in verband gebracht met deze aandoening: blootstelling aan chemische stoffen, virusinfecties en een verminderde weerstand (vaak door ziekten).

Ik denk dat ik maar stop met zoeken, dat maakt het er niet beter op en wie zegt dat hij dat heeft..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gebeld, de assistente heeft hem moeten dwangvoeren wat hij blijkbaar goed opneemt, het infuus was weer doorgeknabbeld. Hij eet wat hooi en hij heeft kleine keutels.. dat vind ik doenbaar. Over die lymfeklier moest ik het vanavond hebben met de da, de assistente wist er niets van (had ze niets opgemerkt of weet ze niet wat te zeggen..?).

Om 18 u kan ik komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu pas terug.. niet van de DA hoor, gelukkig maar! :)

Hij mag morgen als alles goed gaat mee terug naar huis. Hij was al actiever maar nog niet helemaal, hij krijgt vocht ingespoten omdat hij infusen doorknabbelt (+2 van de afgelopen 24 uur, teller staat op 3). Hij heeft (enkel) wat hooi gegeten en is gedwangvoederd en de opgezwollen lymfeklier was blijkbaar niet zo opgezwollen: nu zijn darmen weer vol beginnen te raken voelt het gewoon aan. Zijn darmen lopen langzaam vol en hij laat keutels van goede grootte en van kleine grootte. Geen speldenknopjes, meer 3 speldenknopjes bij elkaar.

Hopelijk mag hij morgen mee (ik mag hem om 18u halen!)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meneer is pakweg 50 minuten thuis! Heb nog extra cisaral meegenomen omdat het hier bijna op is. Hij had dus echt gas en zijn darmen zitten al voller. Hij keutelde al normale keutels daar en heeft nog wat extra vocht gekregen. Net een hele snuffeltocht gedaan door mijn kot en hij heeft een of twee blaadjes paardenbloem zelf gegeten. Hij is vooral aan het rondsnuffelen en -rennen. En hij wast zich veel. Net met hem gezeten en hij heeft 2 blaadjes witlof op (die kleineren als je vlak bij de steel bent als het ware) en 10 paardenbloemblaadjes. En een stukje peterselie.

Nog tot maandag moet ik hem vooral cisaral geven, geen pijnmedicatie en 3 keer per dag 30-40 ml dwangvoer. Als hij zelf goede porties eet hoeft dat niet.

Ow, en ik was er vroeg bij. Dankzij BB!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .