Ga naar inhoud

Muts wil niet eten


Lirazel

Aanbevolen berichten

Sinds gisteren is Muts niet in orde. Gisterochtend deed ze nog wel enthousiast toen ik haar brokjes gaf, maar ik zag later dat ze daar (bijna) niks van gegeten heeft. Eerst maar zelf een keer pijnstiller gegeven. (Ze is al een aantal keer eerder gestopt met eten zonder aanwijsbare oorzaak en dan was steeds pijnstilling voldoende)

Maar nu had het geen effect, dus gistermiddag ben ik met haar naar de dierenarts geweest. Gebit was in orde (Daar waren we drie weken geleden nog voor geweest) en hij voelde ook niks bijzonders aan haar buik. Dus een injectie om de maaglediging te stimuleren.

Thuis wilde ze nog steeds niet eten, dus begonnen met dwangvoeren. Ook vannacht er nog een keer er uit geweest. Toen had ik nog even de hoop dat wel zelf iets gegeten had, maar ze had alleen de voerbak verplaatst waardoor alles door elkaar lag. Maar na tellen bleek nog al het eten er te liggen.

Wel lagen er eindelijk een paar keuteltjes in het toiletje, echt maar een paar en heel klein.

Intussen de dierenarts weer gebeld, maar daar kan ik pas vanmiddag weer terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat je iets gekregen hebt om de maaglediging te stimuleren. Kon de dierenarts ook voelen dat de maag erg vol zat? Ik weet dat ik hier niet meteen mocht gaan dwangvoeren omdat de mag van Spikkel toen overvol zat. Ze moest toen eerst medicijnen voor maaglediging en een laxeermiddel hebben. Anders werd de maag alleen maar voller, want daar bleef alles vast zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dwangvoeren moest van de dierenarts als ze thuis niet ging eten, dus blijkbaar zit haar maag niet overvol. Als hij een overvolle maag zou voelen zou hij ook niet zeggen dat hij niets afwijkends aan haar buik voelde.

En dat middel voor de maag stimuleert ook het begin van de darmen zover ik het altijd begrepen heb. (En dan is er dat andere middel wat het einde van de darmen juist stimuleert)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat het wel eens kan zijn dat Muts e.c. heeft. Het viel me ineens op dat ze vanochtend wel erg vaak onhandig in en uit haar toiletbak kwam. (Ze is wel eens vaker lomp bezig, dus daar maakte ik me nog niet meteen zorgen over.) En toen ik haar net wilde pakken voor nog een keer dwangvoer probeerde ze naar de andere kanten van het hok te gaan en viel ze om. Ze lijkt ook steun te zoeken tegen de wanden en bij het gaan liggen bonkt ze nogal eens tegen de wand aan met haar hoofd.

Zo meteen is de afspraak bij de dierenarts, dus dan zullen we wel zien wat de dierenarts er van denkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat dacht ik ook al. De dierenarts was het er ook mee eens dat het hoogstwaarschijnlijk ec is.

Hij heeft fenbendrops (= fenbendazol) en ook enrofloxoral drops voorgeschreven. En ze heeft een injectie dexamethason gekregen (als ik het allemaal goed gevolgd heb.)

Muts zit nu in de kleine kooi die ik als ziekenboeg heb, in het gewone hok had ze moeite met het toiletje gaan en zo kan ik haar ook eenvoudiger pakken met wat minder stress voor haar.

En nu maar hopen dat de medicijnen snel aanslaan en dat ze vooral ook weer zelf gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je.

Die fenbendrops vindt Muts blijkbaar viezer dan andere medicijnen, ondanks de handdoek werkte ze nog meer tegen en ze maakte er ook piepgeluidjes bij.

Ze heeft intussen wel drie hele kleine stukjes wortelloof zelf gegeten, dat is al een kleine verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wortelloof valt blijkbaar in de smaak, ze heeft al meer loof gegeten. Behalve een klein stukje wortel wil ze nog niks anders.

Ik ga zo wel een beetje dwangvoer geven, het is nog niet voldoende wat zelf gegeten heeft. Het is wel een hele opluchting dat ze weer wat eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu vanavond lijkt het wel een stuk beter te gaan met Muts. Vanmiddag had ze even een dip, toen leek ze wat pijn te hebben, maar ook toen wilde ze nog steeds zo af en toe wat loof of wortel eten.

Net wilde ik haar weer wat loof geven en toen zat ze zelf wat hooi te eten. En ze is ook zo af en toe bezig met de kooi anders in te richten, ze is er niet echt blij mee dat ik die net verschoond heb. Eten of andere bezigheden houdt ze alleen nog niet lang vol, dan moet ze echt weer even kunnen liggen en uitrusten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft nog een moeizaam verhaal met het eten/de spijsvertering. Gisteren kwamen en nog minder keuteltjes uit en zelf eten wilde ze ook niet meer. Wel contact gehad met de dierenkliniek, maar ik moest maar gewoon doorgaan met dwangvoeren en wat pijnstilling en zo er bij. ik heb ook geprobeerd haar buik te masseren. 's Avonds bij de laatste keer verzorgen waren er eindelijk weer wat keutels bij en hapte ze ook nog wat dwangvoer zelf van een lepeltje.

Vanochtend leek het weer niet zo goed te gaan, maar toen ging ze ineens weer een paar sprieten hooi eten. Het lastige is dat ik van het hooi niet weet hoeveel ze eet. Ze is namelijk nog steeds bezig de inhoud van de kooi door elkaar te gooien.

Wat betreft haar coördinatie gaat het wel veel beter, heb haar sinds gisteren niet meer zien omvallen en ze zoekt minder steun bij de wanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt helaas eentonig, maar nog steeds is de situatie dat er heel weinig keuteltjes komen en dat ze een beetje zelf eet. Vandaag wilde ze wel wat gedroogde kruiden eten.

Ondertussen wordt het geven van de medicijnen en dwangvoer steeds lastiger. Zolang ik haar vast houd wil ze niet meer slikken en ik kan dan niet te veel tegelijk in haar mondje spuiten, anders loopt het alleen maar uit haar mondje. Vergeleken hierbij was ze de eerste dagen echt makkelijk.

Ik weet echt niet meer hoe ik moet zorgen dat Muts weer beter gaat eten. Als je naar haar gedrag kijkt zou je niet denken dat er iets met haar aan de hand is. En weer normaal eten zou in ieder geval betekenen dat het dwangvoeren niet meer hoeft er en minder medicijnen nodig zijn.

Ik heb niet het idee dat ik te veel dwangvoer geef en ze daarom geen trek heeft.

aangepast door Lirazel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk goed nieuws. Muts eet sinds zondagavond weer vrij aardig en heeft nu ook weer keutels die weer redelijk normaal zijn.

En ze zit vol energie, de voerbakje zijn al een aantal keer door de kooi gevlogen. Ook hupst ze 's avonds weer vrolijk door de kamer. Dus ik verhuis haar een van deze dagen weer terug naar het gewone hok in plaats van de noodkooi.

Ik moet nog wel even de dierenarts bellen hoelang ik eigenlijk moet doorgaan met het antibioticum, of dat net zo lang moet als de fenbendrops of dat ik daar al eerder mee kan stoppen.

aangepast door Lirazel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .