Ga naar inhoud

zeer pootje. Met foto.


Dribbel76

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

dribbel76-albums-onze-konijnen-picture38908-pootje-2.jpg

Vandaag ontdekt dat Dribbel mank loopt. hij loopt nog wel door het hok en de rennen.

Maar wel aanzienlijk minder als normaal. Hij eet nog goed, drinkt nog goed, keuteld goed.

Meteen even hem opgepakt en goed bekeken. Weet iemand wat dit is. Een wondje?

Ik heb voor de zekerheid de dierenarts gebeld. Die maakt zich geen zorgen en geeft aan dat het tot maandag kan wachten.

Ik heb een foto bijgevoegd. Weet iemand wat dit is.

aangepast door Dribbel76
Link naar reactie
Delen op andere sites

het heeft niet percee te maken met het lopen op tegels hoor. sore hocks kunnen ook komen door overgewicht, te weinig lichaamsbeweging, slechte/nattige ondergrond en het ene konijn is er gevoeliger voor dan het andere konijn. volgens sommige site's is het ook erfelijk (of dat echt zo is weet ik niet). behandeling van sore hocks kan lastig zijn zeker in het stadium waar er al wondjes zijn. dus zaak om er snel bij te zijn. dus idd sowieso naar de DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lianne22- oke, bedankt dat wist ik nog niet.

@dribbel76- srry kan dat topic niet meer vinden. je kunt zelf ook gaan zoeken, dan vind je ook genoeg info;)

en het hoeft niet persee sore hocks te zijn het kan ook wat anders zijn. is er niet een KKDA bij jullie in de buurt, die jullie niet laat wachten. want in die 1,5 dag, kan het wondje groter zijn geworden. en dan zit je met een nog groter probleem. is het anders een optie dat je je konijn op (zachte)handdoeken laat lopen. aangezien ze buiten zitten wel. maar ik dacht ik probee rhet even

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik de zoekfunctie hier even en zoek op het woord; sore

Dan kom je vanzelf een aantal topics tegen waar je ongetwijfeld wat aan zal hebben (ook met foto's)

Als je dat zoeken doet in het forum 'Gezondheid'

Ga naar het forum 'Gezondheid' (ben je al, maar ga dan naar het forumoverzicht van Gezondheid)

Grijze balk > Zoeken in dit forum > vul het woord 'sore' in > klik 'berichten zoeken' aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog naar een andere dierenarts gebeld. Die adviseerde vanweg het ontstekingproces het schoon te maken met een biotex badje (het teentje) en er daarna Vetramil op te smeren (is een honingzalf) Ik heb in ieder geval het stro uit het benedenverblijf gehaald en daar hennepvezel ingelegd. Dat is minder scherp als stro volgens mij. Maandag haal ik even van dat katoenen bodembedekking. Dat lijkt me nu het prettigst voor hem. Hij valt nog steeds aan op zijn eten en drinkt goed. Maakt geen rare geluiden. Komt nog meteen naar me toe hinkelen. Maandag bel ik meteen met mijn eigen dierenarts om langs te gaan. De dierenarts gaf liever geen antibiotica omdat dat niet prettig is voor zijn darmen.

Ik heb even gekeken naar die sore socks. Maar dat wordt vaak beschreven op de achterkant van de poot. Dit is echt vlak achter zijn nagel.

Overgewicht heeft hij zeker niet. Hij krijgt meer dan genoeg lichaamsbeweging. Hij zit in een overdekte ren op droge tegels.

En hij gat niet naar buiten als het regent. (dat beslist hij zelf) Het deurtje staat gewoon open.

Ik hou hem heel goed in de gaten. Wat vinden jullie van het idee van biotex en de Vetramil?

Bedankt alvast voor het hele snelle meedenken. Ik maak me toch wel een beetje zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je geen oude lakens in het hok doen dan? dat is sowieso zachter. de behandeling zoals je aanpakt lijkt me goed. of gewoon vaseline, zoals ook bij mensen gebruikt wordt? misschien schoonmaken met soda? dat doen mensen ook bij zweer plekjes, namelijk.

Ben benieuwd wat je doet, ik snap het helemaal hoor dat je je zorgen maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het artikel over veel voorkomende ziektes bij konijnen:

Zere hakjes (sore hocks, Pododermatitis): Het konijn heeft ontstekingen en soms abcessen of zweren aan de voetzolen. Ze kunnen ook open gaan en hevig gaan bloeden. Dit komt voor bij konijnen die voor de slachtindustrie gehouden worden op gaasbodems maar kan ook bij onze huisdierkonijnen voorkomen. Sommige konijnen zijn gevoelig voor harde ondergrond of krijgen er last van door een metalen onderbak in het hok. Een vochtige ondergrond kan ook verwondingen aan de zooltjes veroorzaken, die dan weer geĆÆnfecteerd worden door bacteriĆ«n. Ook konijnen met te lange teennagels die daardoor in het voetbed ingroeien kunnen zere hakjes veroorzaken. Verder kunnen veel hard stampen, een verkeerde verdeling van het gewicht op de voetzolen en de vacht van je konijn een rol spelen. Sommige rassen zijn door hun vacht gevoeliger voor zere hakjes, o.a. rexen. Heeft je konijn last van zere hakjes breng dan een bezoek aan de dierenarts en zorg voor een schoon, droog hok met de juiste ondergrond. Paw-wax voor honden kan ook een uitkomst bieden. De was vormt een laagje dat beschermt en zorgt er ook voor dat er zich sneller een eetlaagje vormt i.p.v. de sore hocks. Een bezoek aan de dierenarts is ook noodzakelijk omdat er in sommige gevallen een antibiotica kuur noodzakelijk is. Ontsmetten is nodig, en vaak adviseert de dierenarts nog een zalf en soms het aanbrengen van een speciaal verband (bijv. vetrap).
http://www.bunnybunch.nl/konijnen/ziektes-en-medische-problemen-bij-konijnen.html

Vetramil is volgens mij op honingbasis en wordt vaker gebruikt bij sore hocks. Alleen als je konijn het er allemaal af likt (was geen kwaad kan) is het misschien niet zo handig.

Of biotex de beste keus is weet ik niet, daar zijn altijd verdeelde meningen over. Biotex lost eiwitten op, dus pus etc, maar ook goede enzymen die voor wondgenezing zorgen bestaan uit eiwitten en er zijn mensen van mening dat de dan ook opgelost worden.

Zorg vooral voor een goed droog hok met een zachte ondergrond (handdoeken). Misschien kun je zijn hok van de ren afsluiten tijdelijk tot zijn plekjes genezen zijn, zodat hij niet op de harde ondergrond kan lopen.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

daarom dacht ik ook aan soda, dat is zacht voor mens en dier en helpt verder zweervorming voorkomen. Je zou dan alleen het dier even vast moeten houden met pootje in een bakje / badje. Dit valt wel heel erg mee hoor om te doen.

en anders een steriel gaasje of klein sokje? ( van poppenkleding of iets ) eroverheen of het aflikken van een creme te voorkomen?

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biotex en vetramil zalf kan prima.

En het beste is idd even het pootje vast houden zodat de zalf kan intrekken.

En als jouw konijne het pikt misschien een babysokje erover.

Vetramilzalf kan geen kwaad voor je konijn als hij/zij dit er af likt.

Ik heb het ook voor de sore hocks van mijn konijn gebruikt.

Maar misschien kan je ook wel aan paw wax komen dit maakt als ik het goed heb een beschermend laagje over de plek aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zeker achter dat paw wax aan. Maar ga dit wel even overleggen met mijn dierenarts.

Ik heb hem net in een handdoek gewikkeld na oppakken want oppakken vindt hij niet fijn. Daarna op het dak van ons konijnenren gezet. Een bak met ss voor zijn neus. En daarna zijn pootje in de biotex gehouden. Ik zal maandag even soda kopen. Dit ging werkelijk super. Hij accepteerde het volledig en ging rustig eten met zijn oren omhoog. Daarna goed afgedroogd/gedept. En daarna goed ingesmeerd met Vetramil. En het goed laten intrekken. Toen zijn bakje op was hem weer in het hok gezet. Het is wel opvallend dat hij normaal altijd in de overdekte ren zit op de tegels, nu in het benedenhok op de hennep. Blijkbaar toch fijner als stro. Maandag even dat katoen kopen. Dat is nog prettiger denk ik.

Een laken of een handoek gaat het denk ik niet overleven op de tegels. Knuf is een kampioen knagen en scheuren.

We gaan volgende week zaterdag het hok even verplaatsen en de ren en het hok goed schoon spuiten. Daarnaast komt er een plank in de onderren die flink gelakt is met parketlak. Waardoor de urine er niet in kan trekken. De plank komt er zo in te liggen dat ze niet aan randjes kunnen knagen.

Super van alle reacties Heel fijn. Voel me erg gesteund.

Groetjes Sigrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt biotex de huid niet heel erg week?

Vroeger was bij paarden met hoefzweren altijd de remedie: in de biotex, maar daar komt men steeds meer van terug omdat het alles vreselijk verweekt. En let op, wij gebruiken bij paarden maar een eetlepel biotex op 10 liter water!

Ik zou er niet voor kiezen. Eerder voor bijvoorbeeld Dettol. Ontsmet goed, maar maakt niet week.

Als het sore hocks zijn wil je niet dat de huid nog zachter wordt. Biotex gaat eeltvorming tegen.

Ik zou het niet doen.

Mijn konijn Jopper heeft sore hocks aan zijn voorpoten. Ik heb hem op een hele dikke laag zachte bodembedekking gezet met daarover een handdoek zodat er geen troep in zijn pootjes kan komen. Ik was ze niet, omdat wassen alles alleen nog maar meer verweekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt biotex de huid niet heel erg week?

Vroeger was bij paarden met hoefzweren altijd de remedie: in de biotex, maar daar komt men steeds meer van terug omdat het alles vreselijk verweekt. En let op, wij gebruiken bij paarden maar een eetlepel biotex op 10 liter water!

Ik zou er niet voor kiezen. Eerder voor bijvoorbeeld Dettol. Ontsmet goed, maar maakt niet week.

Als het sore hocks zijn wil je niet dat de huid nog zachter wordt. Biotex gaat eeltvorming tegen.

Ik zou het niet doen.

Mijn konijn Jopper heeft sore hocks aan zijn voorpoten. Ik heb hem op een hele dikke laag zachte bodembedekking gezet met daarover een handdoek zodat er geen troep in zijn pootjes kan komen. Ik was ze niet, omdat wassen alles alleen nog maar meer verweekt.

je haalt me de woorden uit de mond.

dat Biotex vind ik echt brol, heb het hier ook ooit gebruikt op hoefzweren...

Dettol zou ik ook goed uitverdunnen, doe een klein laagje in een oud glas en vul het glas voor de rest met water zodat het melk lijkt. Ik zou ook zachte bodembedekking met handdoek erover doen. als je geen bodembedekking gaat gebruiken, loopt het konijn de hele tijd in zn eigen nat, wat enorm pikt aan het wondje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, ik vind biotex ook echt rotzooi.

Gewoon lekker de was in laten weken, maar verder niks.

Overigens is Soda net zo kwalijk voor de huid. Het maakt de huid zacht en week. De huid gaat snel kapot en met een beetje pech krijg je zelfs kloven. Wij hebben ooit een paard gehad dat niet meer kon lopen door het gebruik van biotex en soda.

Dettol moet je verdunnen tot 5%. Dus 5 % dettol en 95 % water.

aangepast door sjaak en floortje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dettol heb ik ook in huis. Oei, ik heb wel teveel biotex gebruikt.

Is wel een goed idee om het met dettol te doen. De dierenarts gaf de biotex aan.

Ik weet dat wondverpleging van mensen een continue wisseling is van droog of nat verbinden. Ik ben zelf verpleegkundige. Toen ik nog in het ziekenhuis werkte werd er vooral heel erg nat verbonden. Toen kwamen ze daar weer van terug en nu gebruiken ze veel gel verbanden. Omdat een wond in een gecontroleerde vochtige omgeving beter geneest dan een droge. Maar helaas werkt dat niet voor konijnen.

Dettol stinkt wel behoorlijk. Maar is wel veilig volgens mij toch. Als ik maar de juiste oplossing gebruik.

En het is echt even voor het weekend. Maandag hoop ik naar de dierenarts te kunnen als mijn werk mee werkt en de dierenarts. Anders wordt het meteen weer woensdag.

Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een dunne dettol oplossing wel durven gebruiken bij een konijn.

En ik zou het zelf niet te nat maken. Stel dat het sore hocks zijn is droog volgens mij het eerste wat er moet gebeuren.

Dus een lekker pak bodembedekking die niet in het wondje kan komen (of een handdoek eroverheen) zodat hij zacht zit.

En dan komen jullie dat weekend wel door denk ik hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend wondcontrole gedaan en een dettol badje. Ziet er echt beter uit. Dat dikke is al erg verminderd. En het ziet minder rood. Ik zal vanmiddag even bij de volgende wondcontrole een foto maken. En ook hoe we het doen. Ik wil 2 keer op een dag een dettol badje doen. Ik doe alleen de nagel met het wondje erin. Niet te lang en dep het daarna zeer goed droog. Ik denk wel dat de ontsteking daardoor verminderd. Dit doe ik tijdens het eetmoment met ss. Daarna de zalf erop. Vanmorgen liep hij ook al niet meer zichtbaar mank. Hij scheurde door zijn hele hok heen. Zeer goed teken.

Vandaag laat ik hem nog niet in de grote ren. Knuffie wel even. Dan maar even scheiden. Ik heb hennep als bodembedekking en in het boven hok stro. Maar daar zitten ze nooit.Ik zal er nog even een oude handdoek er overheen leggen. Maar als ze erg gaan knagen lijkt me dat geen goed plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .