Ga naar inhoud

Castratie en tanden trekken Luci en castratie Lela


Evee

Aanbevolen berichten

Vandaag was het dan zo ver. De vlaamse reuzen dames gingen onder het mes.

Bij Luci moesten niet alleen de baarmoeder en eierstokken er uit, maar ook de voortanden. Voor lela was het alleen de castratie.

Vanochtend vroeg heb ik ze gebracht, met hun overlevingspakket (2 soorten hooi, groenvoer en brokjes). Rond half 12 kon ik bellen hoe het gegaan was.

Met Lela waren ze toen klaar, met Luci waren ze nog bezig. De castratie was gedaan maar haar tanden moesten er nog wel uit.

Mijn vriend ging de dames ophalen vanmiddag, omdat ik wat langer moest werken. Helaas was het tanden verwijderen niet geslaagd, ze hebben niet alles weggekregen en omdat Luci al wakker werd moesten ze echt stoppen. Helaas moet ze dus nog een keer onder het mes.

Nu ben ik dus thuis en de dames ook. Ze hebben allebei al wat groenvoer gegeten en ze hebben ook allebei al gekeuteld! Luci is echt al lekker haarzelf, ze was al uit de ren ontsnapt achter mijn rug langs en liep al lekker los door de keuken haha. Lela is nog wat rustiger. Ze liggen nu lekker op handdoeken met snugglesafes tegen elkaar aan.

Ik had aangegeven dat ik genoeg pijnstilling wilde hebben voor het weekend, dat heb ik meegekregen ook hahaha (heb nu geloof ik een jaarvoorraad ipv voor een weekend). En nog ontstekingsremmers en dwangvoer.

Wat het me gekost heeft weet ik nog niet, de rekening wordt opgestuurd. Het belangrijkste is dat beide dames er nog zijn en dat ze eten en keutelen! Bikkels zijn het!

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

jammer dat ze nog een keer moet geopereerd worden.

wel fijn dat de rest goed is gegaan.

eet luci wel goed? dan zul je denken dat ze er geen last van heeft,dus kan het denk ik geen kwaad, om iets minder voorzichtig te zijn.

had dat hier ook met medicijnen , hoe voorzichtiger ik het deed, hoe moeilijker het was, hoe moeilijker hun gingen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luci eet wel goed, vooral van het groenvoer, ook wel wat brokjes. Hooi eet ze nog niet echt. Maar ik moet ook even uitvinden hoe fijn ik het moet maken. Het is al gelukt met de medicijnen, toen mijn vriend thuis was en ik een extra paar handen had ging het zonder moeite. Lela eet gewoon alles weer en met haar gaat het prima. Als ze zo door gaat ga ik haar woensdag weer terug in de groep plaatsen als het niet te koud is.

Vanmiddag kon ik de wonden van de dames trouwens goed zien, ze lagen in het strookje zonlicht dat door het keukenraam viel te zonnen met hun blote buikjes omhoog ;) Ze zullen wel gedacht hebben, nu kleuren we tenminste!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft heel mooi paars hechtdraad gebruikt haha ;) Het zijn trouwens echt enorme wonden... pfff. Als je dat ziet, echt de hele buik heeft open gelegen.

Maar met de dames gaat het prima, Luci's tandjes nog even goed bekeken wat er nu wel en wat er niet was gedaan, maar de ondertanden zijn als het goed is wel volledig verwijderd, de boventanden nog niet. Die gaan dus weer groeien en moeten alsnog over een tijdje een keer. Even kijken wanneer ik dat laat doen want de dames moeten ook nog ingeent worden. Ik denk dat ik dat eerst even voorrang ga geven als ze weer een beetje opgeknapt zijn en dan pas minimaal een week daarna weer voor een operatie zou kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan lossen ze op ja.

Keiko reageert op de konijnen binnen niet anders dan op de konijnen buiten :) Hij loopt meerdere keren per dag langs de ren buiten en hij is het dus wel gewend. Alleen als ik ga voeren en de konijnen dus echt druk zijn en rond rennen heeft hij interesse voor ze, anders niet echt. Hij vind de konijnenbrokjes en keutels interessanter haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke , vind dat zo raar:p maar heb dat al vaker gehoord. bij de castratie van mijn ram.

haah hier ook, de keutels vooral, of de groentes gewoon uit de mond halen.

fijn dat ie zo goed reageert, vooral omdat ie nog redelijk jong is, en toch dan een stuk speelser.

het is wel echt een mooie hond hoor:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vertrouw hem niet met de konijnen hoor, we zijn er altijd bij als hij bij de rennen loopt en als de konijnen los lopen mag hij niet in de buurt zijn, ik neem daar geen risico's mee. Maar wij zijn ook blij dat het zo goed gaat! Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat Luci nog een keer geopereerd moet worden. Was zo mooi geweest als het in 1 keer zou kunnen.

Fijn dat het verder met de dames goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heeft je DA voor narcose gebruikt, dat hij nog voor het eind van de behandeling uitgewerkt was? Mijn konijn is via de oorvene met een combi van twee stoffen in slaap gebracht (en verdooft), en toen is de narcose daarna met gas onderhouden. Dat betekent volgens mij dat de patient pas wakker wordt als de dokter de narcose stopt en niet eerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's van de dames in huis zijn in dit topic te zien: http://www.bunnybunch.nl/community/fotohoekje/47061-luci-lela-huis.html

Inmiddels zitten de dames weer terug in de groep bij Zwartje en Asha. De koppeling viel me wel wat tegen hoor! Het was nog best even heftig. Vooral Asha reageerde erg naar naar Luci en Lela, toch altijd moeilijk om te zien. Vrijdag heb ik ze samen gezet. Maar behalve wat uitgetrokken plukken haar en wat gejaag is er verder niets gebeurd.

Vanochtend lagen Asha en Luci weer lekker tegen elkaar aan, dat zit dus wel weer goed. Lela heeft nog wel wat mot met Asha, of eigenlijk heeft Asha iets tegen haar geloof ik. Lela zit nu maar veel bovenop het konijnenhok waar ze lekker rust heeft. Af en toe komt Luci daar buurten.

De wonden zien er erg netjes uit. Ik ga deze week bellen om een nieuwe afspraak te maken, ik wil alle konijnen nog laten enten en Luci moet nog voor haar boventanden terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Vandaag mocht Luci weer, dit keer voor de boventanden.

Alles is goed gegaan. De operatie was binnen een half uurtje gedaan. Ik belde om kwart voor 1 en toen was Luci al wakker en haar hok volledig aan het verbouwen daar. Ze heeft alweer goed gegeten (en dan bedoel ik ook echt goed!) en is levendig en nieuwsgierig.

Ik denk dat Luci één van de weinige konijnen ter wereld is met een eigen tandendoosje :) Ik heb haar voortanden mee naar huis gekregen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker! Ze zit alweer terug in de groep bij de rest! Ik vond haar eigenlijk zo goed dat ik besloten heb haar maar terug te zetten, dan kost het de minste moeite. Alleen even goed opletten of ze goed eet, maar tot nu toe leek dat allemaal goed te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .