Ga naar inhoud

Draakje heeft een wond; het wil niet helen, wat moet ik nou?


Nimfee

Aanbevolen berichten

Beste iedereen,

Drie weken terug kwam ik er achter dat Draak een gigantisch gezwel had tussen haar voorpoten (vlakbij een tepel). De dierenarts had er twee snedes in gemaakt om te kijken of het inderdaad een gezwel was of een abces. Nu is 1 snee prima genezen, de ander totaal niet... Het blijft echt ontsteken, er komt steeds pus uit (het is geen abces, dat niet). Ik maak het 2-3 keer per dag schoon met betadine, ik zalf het nu sinds maandag met een speciaal zalfje van de dierenarts voor slecht helende wonden ook 2-3 keer per dag.

Maar het is na drie weken nog steeds niet genezen, sterker nog, het is erger geworden. Draakje zit nu al drie weken in een meter traliekooi, overdag mag ze los lopen met Frummel in de schuur, ik veeg het dan aan en zorg er voor dat het niet vies kan worden (want dat wordt het wel als bv in de tuin rond loopt).

Ik ben echt ten einde raad nu, ik ben het ook gewoon zat. Draakje wordt steeds knorriger, ze vind het echt niet leuk meer (logisch). Ik vind het ook niet leuk voor Frummel, want die moet steeds weer terug naar zn eigen hok... Draakje mist denk ik ook heel erg haar eigen huisje, want als ze dan van mij even in de ren mocht dan ging ze direct relaxt liggen en wilde ook niet meer uit haar hok gepakt worden.

Ik weet niet meer wat ik moet doen... net heb ik geprobeerd om met verband de wond dicht te houden, maar dat werkt niet. Draak wil al niet stil zitten en het gaat niet op de goeie plek zitten. Enige wat ik anders nog kan bedenken zodat het wondje niet vies wordt is een mini rompertje... Maar die heb ik hier niet liggen natuurlijk.

Kortom; wat moet ik nou doen? Ik wil gewoon dat Draak en Frummel gezellig samen zitten in de ren, maar dat kan nu gewoon niet. Het ziet er ook niet naar uit dat de wond binnen een week zal helen... Verre van...

Enige wat ik anders kan bedenken is gewoon weer laten opereren en het gezwel weg laten halen.

Wat raden jullie aan? Hebben jullie nog tips?

Groetjes Daniëlle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet dat gezwel niet sowieso weggehaald worden? Of kan het geen kwaad?

Wat de wond betreft, als het ontstoken is moet het open blijven tot de ontsteking weg is. Misschien is daar een antibioticum voor nodig (betadine is blijkbaar niet genoeg in dit geval)? Ik zou dat met een KKDA overleggen. Wondverzorging is een vak apart, en ik weet er te weinig van om je een goed advies te geven. Ik weet wel dat honing(zalf) gebruikt wordt in dit soort gevallen, omdat het ontstekingsremmend is. Ook groene klei/leem wordt veel gebruikt, maar ik weet niet of dat ook gebruikt mag worden als de wond al ontstoken is. Google eens op honing(zalf) en groene klei/leem. En overleg met je dierenarts of de ontsteking niet bestreden moet worden met een antibioticum.

Ik weet niet hoe groot je konijn is. Bij kleine konijnen kan je ook van een grote sok een soort rompertje maken.

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het gezwel, Pechkonijn: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/45726-heel-slecht-nieuws-voor-draakje.html?highlight=

Ik zou verder niet weten wat je moet/kunt, wat ontzettend naar voor je, dit allemaal, arme Draakje. Maar mocht je inderdaad met een rompertje, sok, wat dan ook aan de gang gaan, misschien dat een Medical Petshirt dan een optie is? Medpets verkoopt die, in alle maten geloof ik. http://www.medpets.nl/medical+pet+shirt/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet dat gezwel niet sowieso weggehaald worden? Of kan het geen kwaad?

Wat de wond betreft, als het ontstoken is moet het open blijven tot de ontsteking weg is. Misschien is daar een antibioticum voor nodig (betadine is blijkbaar niet genoeg in dit geval)? Ik zou dat met een KKDA overleggen. Wondverzorging is een vak apart, en ik weet er te weinig van om je een goed advies te geven. Ik weet wel dat honing(zalf) gebruikt wordt in dit soort gevallen, omdat het ontstekingsremmend is. Ook groene klei/leem wordt veel gebruikt, maar ik weet niet of dat ook gebruikt mag worden als de wond al ontstoken is. Google eens op honing(zalf) en groene klei/leem. En overleg met je dierenarts of de ontsteking niet bestreden moet worden met een antibioticum.

Ik weet niet hoe groot je konijn is. Bij kleine konijnen kan je ook van een grote sok een soort rompertje maken.

Ik heb nu inderdaad zalf gekregen met honing er in. Ik ga zelf ook naar een KKDA, ik heb ze maandag naar de wond laten kijken en blijkbaar vond ze een zalf genoeg. Ik wil maandag sowieso bellen om te vragen wat ik er nu aan kan doen, want het moet niet veel langer gaan duren... Dan is AB denk ik wel beter. Dan moet ik maar eerst voor een rompertje gaan. Ze weegt overigens 2 kilo. Ik heb geen sokken op dat formaat :P Maar ja hoe langz ou het duren als ik zo'n rompertje bestel, wat jij hebt gestuurd Dollie? Want ik heb het nu wel nodig... Want zonder iets over de wond heen blijft hij blijkbaar vies worden. Het zit echt op zo'n idiote plek, dat ook nog eens over de grond gaat, want het is een uitstekend gezwel natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja.. Volgens mij maakt het niet uit toch of ik het nu bestel of zondag, want dat is nog steeds weekend. Weet je, ik wacht nog heel even, heb het nu sowieso te druk (feestje van mn vader, ik moet mee helpen) dus morgen zal ik er nog even naar kijken. Ik ga maandag ook de dierenarts bellen of ik geen AB kan ophalen. Dan kijk ik het nog een week aan, met rompertje, en als ik dan geen verbetering zie dan ben ik bang dat ik moet bellen voor een operatie. Pfff maarja, operatie wonden helen bij Draak veel sneller gelukkig :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, gezwel is wss gerelateerd aan de kanker die Draak heeft ja, want het zit in de buurt van haar bovenste tepels... Dat het niet wilt genezen heb ik inmiddels al door. Want tijdelijke oplossing is nu dat ze overdag samen met Frummel rondloopt in de schuur. Frummel doet de cavia's niets, maar sinds gisteren heeft Draak door dat ze óók in het caviahok kan komen. Alleen is zij dus niet zo lief met de cavia's... Nu heb ik alles in de schuru verbouwt dat in ieder geval Draakje niet bij de cavia's kan komen, maarja, het is alles behalve handig. Ik denk dat ik haar gewoon laat opereren donderdag ofzo. Ben het helemaal zat, voor mij de aller laatste operatie in de hoop dat ik van deze wond af ben :( Gelukkig heb ik al geld gespaard voor de operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de dierenarts gesproken en zij heeft nog overlegd met de andere dierenartsen over Draakje. Áls ik Draak zou willen laten opereren, is dat wel mogelijk, alleen wees ze mij er wel op de gevolgen van de narcose én dat de tumoren heel snel weer terug zullen komen. Dus of een operatie zin heeft, is nog maar de vraag. Wel zou ze het aan durven, alleen moet er dan eerst een rontgen foto gemaakt moeten worden en gekeken worden of er nog genoeg huid over is. Zeker omdat ze al twee keer is geopereerd.

Dus ik heb nu besloten dat ik dan een rompertje ga kopen voor Draakje en dan afwachten hoe lang het zal duren voordat het genezen is. Ze legde uit dat het wel weken kan duren, dat het aan het gezwel ligt omdat dat toch anders werkt dan normaal. Woensdag avond kom ik nog even langs met Draakje zodat ze kan kijken of het verbeterd is, hetzelfde is gebleven of juist is verergerd. Anders krijg ik nog een ABzalfje mee.

Nu begin ik mij wel echt heel erg veel zorgen te maken over Draakje... Mijn geld begint inmiddels ook op te raken, ik heb net genoeg voor alleen de operatie zelf en niet voor nog een rontgenfoto. Ik heb geen idee hoe ik dit in godsnaam moet gaan oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet, maar wil je wel nog eens heel veel sterkte wensen.. Heb bewondering voor je, dat Draakje er nu, een jaar en een paar maanden verder, nog is, heeft ze echt aan jou te danken.. Een dapper konijntje met een dapper bazinnetje.

Maar ja, aan al die mooie woorden heb je ook niet zo veel hè..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet, maar wil je wel nog eens heel veel sterkte wensen.. Heb bewondering voor je, dat Draakje er nu, een jaar en een paar maanden verder, nog is, heeft ze echt aan jou te danken.. Een dapper konijntje met een dapper bazinnetje.

Maar ja, aan al die mooie woorden heb je ook niet zo veel hè..

Nou ik vind het anders wel heel lief! Dat heb je ook nodig als je ff in een dip zit...

Ik heb een rompertje besteld bij de site die je hebt doorgegeven, maar XXXS voor Chi's. De ander leek mij iets te groot...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de dierenarts weer gesproken. We gaan het eerst proberen met een rompertje (die zal hopelijk vrijdag binnen zijn). De wond was namelijk niet ontstoken, het wilt gewoon niet helen. Ik heb dan ook geen AB gekregen, ik moest verder gaan met zalven en met betadine. Wel moest ik oppassen dat het gebied niet groter moest worden.

Andere optie, als het niet wilt helen, is alsnog opereren. Ze heeft even het gezwel gevoeld, maar het is een soort paddestoel, dus er is wel huid genoeg om het goed dicht te maken. Rontgen foto hoeft niet, omdat het dan eigenlijk meer is om te kijken of het uitgezaaid is. Voor mij is de operatie meer zodat de wond weer weg is, dus ik weet niet of ik nog een rontgenfoto wil gaan maken. Dat zou 50 euro meer gaan kosten, de operatie zelf zal ongeveer 120 tot 170 euro gaan kosten. Dus het is even afwegen... maarja dan denk ik, wat als het is uitgezaaid, en wat als het niet zo is. De operatie moet dan toch komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op het moment heeft ze 1 groot gezwel en twee hele kleintjes. Die twee kleintjes zitten er al een half jaar en groeien amper, terwijl dat andere gezwel in 6 weken is gegroeid. Het probleem was eerder dat het misschien niet goed geopereerd kon worden omdat er niet genoeg huid over was. Of ik haar nu moet laten opereren of niet is nu afhankelijk van de wond. Want ook al zou ik haar laten opereren, de tumoren komen toch wel terug. Plus dat het misschien dit keer wel fout kan gaan met de narcose... En dat is ook waar ik een beetje mee zit. De dierenarts zegt dat het wel mogelijk is hoor, maar vertelde wel dat ik me bewust moest zijn van de narcose en raadde mij eerst aan om een aantal weken te kijken of het met een rompertje werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De operatie kan anders zijn als de tumoren zijn uitgezaaid, het is vele malen risico-voller. Als er uitzaaiingen in bijvoorbeeld de longen zitten kan dat al een naar effect hebben. Daarbij kunnen er ook andere vormen van uitzaaiingen zijn waardoor de wond die door de operatie hersteld word, alsnog minder goed zal genezen. Het lijkt mij een erg lastige beslissing om te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, dat heeft de dierenarts niet gezegd... :( dan zou een rontgenfoto wel beter zijn?

Ik denk dat jouw DA ook niet zonder reden een foto heeft aangeraden, vooral omdat het zo complex is om te opereren. Een foto geeft toch ook echt een duidelijk beeld, en kan ook nog helpen met een prognose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .