Ga naar inhoud

Welke takken mogen ze?


Bunny Bux

Aanbevolen berichten

Wilgentakken.. appelboomtakken, eigenlijk van alles, zolang het schoon is. van een grasveld waar veel honden komen zou ik het niet pakken, daar kan op geplast zijn, mee in de bek genomen, lijkt me niet zo fris. als het er schoon uitziet, en droog, dan kan je het in principe wel pakken. ik gebruik alleen maar takken uit mijn eigen tuin van de appelbomen, en de wilgentakken koop ik bij de boerenbond, daar maken ze ook nog eens leuke speeltjes van! en kost niet zoveel, 4 euro, voor een bal waar ze dagenlang plezier van hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veilig zijn: appelboom, wilg (alle soorten: krul, knot, treur), berk, esdoorn, els, hazelaar, kersenboom, perenboom, vlier, haagbeuk.

De eerste twee vinden konijnen vaak het lekkerst.

Niet veilig: takken van perzik-, pruimen-, nectarine- en abrikozenbomen

Vlier. Is dat waar de vlierbessen aan groeien? Daar zou ik nooit aan denken om dat te geven, maar het groeit hier als onkruid, dus wel handig als dat mag.

En kersenboom: is dat van alle verschillende soorten kersen? Er groeit bij mij een kersenboom met bruin/rood blad. Mogen ze die?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veilig zijn: appelboom, wilg (alle soorten: krul, knot, treur), berk, esdoorn, els, hazelaar, kersenboom, perenboom, vlier, haagbeuk.

De eerste twee vinden konijnen vaak het lekkerst.

Niet veilig: takken van perzik-, pruimen-, nectarine- en abrikozenbomen

Help, foutje gemaakt!

Nu ik de vlier nog eens check lees ik op diverse sites dat vlier giftig is. Geef maar liever helemaal niets van de vlier!

Kersenboom staat op BB op de lijst veilige planten onder het kopje fruit. De vrucht, de takken en de bladeren zijn wel veilig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilg, berk, hazelaar, hout van fruitbomen. Eik ben ik niet zeker van, de bladeren mogen ze alleszins niet, dus het hout? Bomen als vogelkers en zo, mogen ze niet, daarvan zijn de bessen giftig, dus het hout zou ik ook niet geven.

Ahem, ik weet er niet zoveel van, maar ook de vogelkers (Prunus Serotina) ook wel bospest genoemd omdat 'ie overal de kop op steekt waar vogels poepen die zijn bessen hebben gegeten, valt onder de kersachtigen (Prunussen) en is dus technisch gezien ook een fruitboom, en zeker een kers. (de vruchten zijn overigens niet giftig, alleen mensen vinden ze over het algemeen niet lekker)

Is dus een beetje verwarrend.

Hier eten de wilde konijnen er overigens gretig van (jong opschot)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, zo zit het: ik heb in mijn tuin een Amerikaanse Vogelkers, en die is toch echt giftig, want dat heb ik, toen ik mijn gazon wou laten afeten door Vlamen(leek me een milieuvriendelijk en tijdsbesparend idee), goed nagekeken, en toen bleek dus dat ik die boom van hen moest afschermen.

Maar de boom die ik bedoelde met 'vogelkers', zo word hij hier genoemd, heet in feite Lijsterbes, en die, werd me altijd verteld, is voor mensen hartstikke giftig. Dus ik dacht, waar mensen niet tegen kunnen, is zeker en vast ook niet geschikt voor een konijntje.

Wat de naam ook zijn mag, ík neem het risico niet. Genoeg andere knabbels te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .