Ga naar inhoud

Kruiden op balkon met snelweg in de buurt


Beestenbende

Aanbevolen berichten

Ik probeer al tijden kruidenplantjes (gekocht of zelf uit zaad gekweekt) in huis in leven te houden, maar het lukt niet. Ik heb de plantjes al in de keuken voor (uit de zon) en in de konijnenkamer achter (in de zon) gekweekt en ook in zomer en winter. Helaas gaat het steeds mis, ze gaan dood, ze krijgen schimmel of ze krijgen beestjes. En dat terwijl ik normale kamerplanten wel mooi en in leven kan houden :frown:

Nu zou ik dus graag in het voorjaar en de zomer wat kruiden op het balkon willen gaan houden en eventueel ook proberen om zelf wat paardebloemen te kweken. Maar ik wil eerst even zeker weten, dat dit ook kan. Ik woon namelijk langs de A20. Ik heb het opgemeten op de plattegrond en ik zit hemelsbreed zo'n 277 meter van de snelweg af. Echter, ik woon op 6 hoog en tussen de snelweg en ons balkon staat niks, wat even hoog of hoger is.

Kan één van jullie mij misschien vertellen, of dit een probleem kan zijn of niet? Misschien ben ik wel te voorzichtig, maar ik wil niet het risico lopen, dat ik mijn konijnen vergiftig. De A20 is hier best druk, zeker ook met vrachtwagens, die van en naar het Westland gaan. We zien en horen het verkeer, dus is het dan ook mogelijk, dat de uitlaatgassen mijn balkon bereiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu een hot-item dat scholen binnen 300 meter van de snelweg niet mogen... iets met astmakindjes

Dus fijnstof e.d. zal zeker je huis bereiken. Maar het zou mijn persoonlijk niet tegenhouden de plantjes op het balkon te groeien.

Na oogst gewoon wassen zodat deeltjes wegspoelen en de rest.... nouja er zo zo genoeg troep in de lucht zonder dat je naast een snelweg woont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, je zit er een flink eind af. Paardebloemen plukken in de berm naast de autostrade is géén goed idee ivm vervuiling, maar je zit 6 hoog, die uitlaatgassen zijn al flink verdund tegen dat ze bij jouw balkon aankomen. En fijn stof heb je toch, sowieso, dat heb ik in mijn achtertuin ook. Gewoon goed afspoelen en dan kan het best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Solfide en mystique

Dank jullie wel voor de reacties.

Er zit inderdaad genoeg troep in de lucht, dus volledig schoon kun je je plantjes nooit houden (of je moet in de middle of nowhere wonen).

Maar als jullie ervan overtuigd zijn, dat even goed schoon wassen genoeg is, dan ga ik die plantjes gewoon op het balkon zetten, als het voorjaar er is.

Zit ik nog met 1 ding, waarvan ik hoop, dat iemand hier het weet.

Laat de rook van een barbeque voor konijnen schadelijke stoffen achter op de plantjes, als ze op het balkon staan?

Precies onder ons op 4 hoog woont een gezin, dat naar eigen zeggen volgens hun geloof niet elektrische mag bbq-en met als gevolg, dat ze hier de hele boel lopen te vergassen met een bbq op kolen. 's Winters is dat in huis nog te doen, omdat er minder ramen en deuren open staan en dat ding niet zo vaak aanstaat. Maar in voorjaar en zomer staat dat ding regelmatig aan (soms zelfs wel 1x per week) en dan moeten wij vaak ramen en deuren sluiten (BBQ-Alarm), omdat het anders blauw ziet in huis en ik amper kan inademen. Die blauwe walmen komen overal. Ik heb zelf een hekel aan bbq-en en heb er dan ook de ballen verstand van, dus vraag ik me af, of die rookpluimen de kruidenplantjes mogelijk kunnen verontreinigen? Ik denk zelf van niet, omdat die walmen niet continu aanwezig zijn, maar ik vraag het toch liever even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het schadelijker is al die dioxines in te ademen (hoezo barbecue gezond? Met al dat smeulende en zwartverkoolde vlees?), dan dat die aan de plantjes blijven kleven. Gewoon eens goed benevelen telkens er gebbq'd is, zodat het er meteen word afgespoeld, (plantjes worden bovendien graag beneveld :))en dan nog eens afspoelen voor je het geeft, en het zal wel goedkomen. Onze buren zijn ook van het 'blauwe wolk'-volk, en wij eten ook gewoon onze groenten uit de tuin. Alleszins gezonder groenten te eten die in de walm gestaan hebben, dan het vlees waarvan de walm afkomstig is. :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Solfide

Schone verbranding? Zo schoon vind ik het niet :beurk: Hahaha, maar wel mooi, dat het geen kwaad kan.

@ mystique

'Blauwe wolk'-volk? Hahaha, die is leuk! Wij zeggen altijd, dat het kippencrematorium weer aan staat.

Wel een goede tip van je om ze meteen na het bbq-en af te spuiten. Zijn ze weer schoon en meteen lekker opgefrist. En wassen voor het geven, zou ik sowieso doen. Doe ik ook met kruiden, die ik in huis kweek. Gewoon voor de zekerheid.

Maar je hebt wel gelijk. Liever de groente, die in de blauwe walm heeft gestaan, dan het vlees, dat erin gelegen heeft. Ik moet wel zeggen, dat het vlees bij de onderburen nog niet eens zo erg de walm veroorzaakt, het zijn vooral zijn stinkkolen, maar het vet van het vlees zal het wel erger maken.

Allebei bedankt voor de info. Ik weet nu in ieder geval, dat ik lekker wat plantjes voor mijn nijnen kan gaan kweken op het balkon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Solfide

Schone verbranding? Zo schoon vind ik het niet :beurk: Hahaha, maar wel mooi, dat het geen kwaad kan.

@ mystique

'Blauwe wolk'-volk? Hahaha, die is leuk! Wij zeggen altijd, dat het kippencrematorium weer aan staat.

Wel een goede tip van je om ze meteen na het bbq-en af te spuiten. Zijn ze weer schoon en meteen lekker opgefrist. En wassen voor het geven, zou ik sowieso doen. Doe ik ook met kruiden, die ik in huis kweek. Gewoon voor de zekerheid.

Maar je hebt wel gelijk. Liever de groente, die in de blauwe walm heeft gestaan, dan het vlees, dat erin gelegen heeft. Ik moet wel zeggen, dat het vlees bij de onderburen nog niet eens zo erg de walm veroorzaakt, het zijn vooral zijn stinkkolen, maar het vet van het vlees zal het wel erger maken.

Allebei bedankt voor de info. Ik weet nu in ieder geval, dat ik lekker wat plantjes voor mijn nijnen kan gaan kweken op het balkon.

schoon is relatief natuurlijk in dit geval ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

meestal laat je de BBQ toch uitsmeulen? Als de kolen hier niet meer goed zijn voor gebruik word het hier in 1x gedoofd met een emmer water omdat je anders de volgende dag nog steeds zit te vervuilen. Misschien kan je onderbuur vragen om dit ook te doen, dan is het al een paar uur minder blauw bij je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Inge12

Ik geloof, dat die man de bbq wel redelijk snel uit weet te krijgen (misschien door de bbq af te sluiten), want het wordt meestal van het ene op het andere moment weer helder en fris. Gelukkig gaat dat gezin nooit echt uitgebreid bbq-en, maar vooral 's zomers gooit die man er, volgens mij, gewoon vlees voor het avondeten op. We zitten meestal 1 tot 3 uur met een blauwe walm in huis en op balkon. Fijn, als je de was buiten hebt hangen, zoals mijn buurvrouw vaak heeft en fijn als je daardoor niet goed meer ademen kunt en hoofdpijn krijgt, zoals ik.

Het stinkt gewoon echt, het is gewoon goor die lucht, maar ben blij, dat het niet meer dan stank is. Dat ik gewoon mijn plantjes buiten kan gaan zetten en gewoon even regelmatig moet nevelen.

Thanks allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal met je eens, Desi. Mijn vriend is al eens netjes bij ze aan de deur gaan vragen, of ze elektrisch willen gaan bbq-en en het enige, wat hij te horen kreeg, was dat dat niet mag van hun geloof. Pas geleden hadden wij voor het eerst in weken weer ramen open staan (verwarming doet het hier slecht en je moet toch wat warmte vasthouden) en toen ging dat ding weer aan. Binnen no-time stonk het weer in huis en had ik weer moeite met ademen. Uiteindelijk vloog mijn vriend uit zijn vel (Zo had ik hem zelden tot nooit nog gezien) en heeft vanaf het balkon naar die man geroepen. Hij hield het netjes, maar was wel heel duidelijk. Ik ben benieuwd, of hij dat ding ooit weer aan zet, want dan ga ik een klacht indienen bij de woningstichting. Want het is inderdaad niet verboden (nog nagevraagd aan een man, die cursussen brandveiligheid geeft), maar de woningstichting zegt wel: We kunnen het niet verbieden, maar als u toch wilt bbq-en houdt dan rekening met uw omgeving en doe het dus niet op kolen, maar op elektriciteit.

Nou ja, ik kan hier nog uren over doorgaan, want ik vind het heel vervelend en kan me er echt over opwinden. Het is toch erg, dat ik me af moet vragen of die rook schadelijk voor de kruidenplantjes kan zijn, dat ik op moet passen als ik was buiten heb hangen en dat ik bij de eerste tekenen van bbq de kamer van de nijnen in moet rennen om de ramen te sluiten, zodat hun neusjes niet kromtrekken van die lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Solfide

Ik heb echt geen flauw idee. Ik vermoed, dat ze islamitisch zijn, maar niet bepaald streng, want de vrouw en dochter lopen in westerse kleding zonder hoofddoeken. Maar goed, ik vraag me sowieso ook af, hoe het voor het geloof verboden kan zijn, want in de tijden, dat de Bijbel, Koran en andere geloofsboeken (weet geen beter woord) geschreven werden, bestond er nog niet eens elektriciteit.

@Inge12

Zou makkelijk zijn, als de mensen, die die irritante dingen doen, allemaal hetzelfde geloof zouden hebben, dan zou je ze misschien bij voorbaat al kunnen herkennen. Helaas is dat niet zo. Bij ons is het zo:

Bbq = waarschijnlijk islamitische mensen

Harde muziek = uit zijn huis gezette blanke

Keffertje = Ikzelf, een heiden (hoewel we nog nooit klachten over hem gekregen hebben) en de honden hier uit de flat, die de meeste overlast veroorzaken zijn allemaal van blanken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .