Ga naar inhoud

Gemengd voer


RicardoKind

Aanbevolen berichten

Waarom is gemengd voer zo slecht voor konijnen?

Ik geef mijn konijnen zelf gewoon van die korrels met van dat spul erdoorheen, volgensmij is dat ook gewoon gemengd voer maar maakt niet uit. mijn ouders kopen het.

Ik Zou het graag willen weten omdat ik het allerbeste voor mijn konijnen wil natuurlijk.

ik geef mijn konijnen ook van dat soort van hooibijvoer. als jullie begrijpen wat ik bedoel

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gemengde voer is ten eerste niet goed omdat de konijnen selectief gaan eten, ze eten dus alleen de lekkere dingetjes eruit waar geen voeding in zit, maar alleen callorien. Daardoor kunnen dus voedingsstof tekorten ontstaan.

Ten tweede is de samenstelling niet goed (als ze alles al op eten). Meestal is het calcium gehalte erg hoog wat voor blaasstenen kan zorgen. Verder is het vezel gehalte erg laag wat slecht is voor de kiezen en de darmen (gevolg: haken op de kiezen of stil liggende/trage darmen) Ook is het voer vaak erg energie rijk waardoor de konijnen sneller te dik worden.

Als je dus eenzijdig voer (biks) met een goede samenstelling (zoals hopefarms super trio of science selective) eten ze bij elk brokje het zelfde en krijgen ze dus alle voedingstoffen binnen die nodig zijn. Vaak is biks ook nog goedkoper, hoef je er minder van te geven en hoef je niks weg te gooien wat ze niet op eten (vaak laten ze bij gemengd voer toch wel iets structureel liggen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is niet zo dat ze er dood bij neer vallen hoor, maar op langere termijn kan het bijdragen dat ze ziek worden of haakjes op de kiezen krijgen en ze dus niet meer kunnen eten.

Daarnaast is het niet met zekerheid gezegd dat ook jou konijn last krijgt van zijn blaas of kiezen als je dit voer geeft. maar als je konijn er gevoelig voor is en je geeft ook nog dit voer dan kun je er wel op wachten dat het gaat gebeuren

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar of jou konijnen er gevoelig voor zijn merk je pas als het al te laat is. In het geval van de blaas en het gebit kan het dan ook blijvende schade zijn (bij het gebit kunnen door de verkeerde samenstelling de kiezen lossen in de kaak komen te staan waardoor ze scheef komen te staan en je dus terugkerende haken krijgt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn konijn koop ik voer bij de dierenarts. Hij heeft het speiaal voor mijn konijn voor gescheven dus.. Beter kan bijna niet. In het weekend kijgt hij zijn ''voorgeschreven voer'' Met een beetje gemengd voer. Dit voor de extra. Maar wat er al werd gezecht ze gaan inderdaad al het lekkers eten. IK heb bedacht dat mijn konijn pas weer eten krijgt als hij alles op heeft. En dit werkt. Maar let op! niet bij elk konijn werkt dit. Ze moeten natutrlijk niet ondervoed raken.

Gr. Merel en V.I.B.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik al gedaan ^^ Mijn ouders het laten lezen, ze gaan nu waarschijnlijk aleen van die korrels kopen, en dan die dingen erbij van die uuhh, hooidingens.

hooi dinges? wat zijn hooi dinges? Gewoon hooi moet je konijn altijd tot zijn beschikking hebben. onbeperkt. de korrels veel minder. (bij normale korrels 20-25 gram per kg lichaamsgewicht van je konijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je kunt het beter afwegen. Maar je kunt daarna wel een bekertje ofzo pakken, daar indoen hoeveel ze moeten hebben en dan een streepje zetten tot waar het komt. Dan hoef je de volgende keer alleen maar even het bekertje te vullen tot het streepje in plaats van elke dag weer op de weegschaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn konijn koop ik voer bij de dierenarts. Hij heeft het speiaal voor mijn konijn voor gescheven dus.. Beter kan bijna niet. In het weekend kijgt hij zijn ''voorgeschreven voer'' Met een beetje gemengd voer. Dit voor de extra. Maar wat er al werd gezecht ze gaan inderdaad al het lekkers eten. IK heb bedacht dat mijn konijn pas weer eten krijgt als hij alles op heeft. En dit werkt. Maar let op! niet bij elk konijn werkt dit. Ze moeten natutrlijk niet ondervoed raken.

Gr. Merel en V.I.B.

wij kopen het ook bij de dierenarts. Maar waarom zouden die 'lekkere' korels dan bij de DA te koop zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .