Ga naar inhoud

Naar de DA voor Nijntjes bult?


Lauwtjee

Aanbevolen berichten

Al heel lang loopt mijn konijntje Chokkie rond met een grote bult in haar wam. Ik wou altijd al naar de DA maar mijn ouders vonden dat niet nodig. Nu heb ik het aan mijn moeder laten zien, omdat het groter was geworden en ze kwam tot de conclusie dat we er maar eens mee naar de DA moesten.

Ik ben opzich wel "blij" omdat ik zo lang heb moeten wachten hierop, en ik wil het beste met haar voor. Maar ik vind het tegelijkertijd echt heel erg eng omdat ze dit jaar al 6 wordt! En ik weet niet zeker of ze wel wat kunnen doen eraan...

Maar ik vroeg me af, omdat ik nog een ander nijntje heb. Moet zij dan ook mee naar de DA? Ik denk dat ze er bang en onrustig van wordt omdat ze vaak nogal "voorzichtig" is. En als nou blijkt dat ze iets aan die bult hebben gedaan? Moet Chokkie dan in een ander hokje, dat ze allebei apart zitten?

Het ander nijntje, Robbin, is al haar hele leven samen en wordt ook onrustig als ze ineens alleen is dus ik weet niet of dat een goed idee is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je je moeder hebt kunnen overhalen om naar de DA te gaan. Heeft ze de bult al echt heel erg lang?

Wijzelf nemen eigenlijk altijd beide konijnen mee naar de DA, ook als er maar één van beide eigenlijk naar toe moet. Ze hebben dan onderweg en bij de DA zelf steun aan elkaar.

Over wat je moet doen als de bult behandeld moet worden, zou ik even afwachten wat het precies is en ook de DA om advies vragen. Of het handiger is om ze uit elkaar te halen zal er nl. denk ik ook aan liggen wat het precies is en hoe het behandeld moet worden.

Succes bij de DA en houd ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je je moeder hebt kunnen overhalen om naar de DA te gaan. Heeft ze de bult al echt heel erg lang?

Wijzelf nemen eigenlijk altijd beide konijnen mee naar de DA, ook als er maar één van beide eigenlijk naar toe moet. Ze hebben dan onderweg en bij de DA zelf steun aan elkaar.

Over wat je moet doen als de bult behandeld moet worden, zou ik even afwachten wat het precies is en ook de DA om advies vragen. Of het handiger is om ze uit elkaar te halen zal er nl. denk ik ook aan liggen wat het precies is en hoe het behandeld moet worden.

Succes bij de DA en houd ons op de hoogte!

Emm... Tja volgens mij heeft ze die bult al wel lang ja. Zou wel eens een jaar geweest kunnen zijn, maar hij werd steeds groter...

Dankje :) Ik zal jullie op de hoogte houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij voorkeur vervoer ik de konijnen samen, maar het hangt wel van henzelf af. Feline kan er slecht tegen om alleen naar de DA te gaan (of überhaupt alleen te zijn), Pip vindt het allemaal best zolang ik er ben en Fred is ook veel rustiger. Volgende week moet hij (waarschijnlijk) heen en ik denk dat ik hem dan alleen mee neem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd handig om zo'n vervoersbox te hebben, maar je kunt je konijn ook in een kartonnen doos vervoeren.

Toet is echt een stresskonijnen, als ik met Moffel naar de DA zou moeten neem ik haar niet mee. Ze wordt er echt heel gestresst van.

Maar Pico en Svennie neem ik wel samen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!! :)

Nee, ben nog niet geweest.... Zit behoorlijk tegen!

Mijn moeder wil alleen in de vakantie gaan (nog een weekje wachten) omdat ALS nijntje bijv. geopereerd wordt of er iets gebeurt dat we thuis zijn en voor haar kunnen zorgen omdat er meestal bijna niemand thuis is.

Ik wil eigenlijk niet zo lang wachten, en ik ga kijken of in het weekend al wat te regelen valt, maar ik ben wel al lang blij DAT we tenminste eindelijk een keer gaan. Helaas duurt het...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je moeder graag wil dat, mocht het nodig zijn,z e in de vakantie geopereert wordt, kan ze beter volgende week al gaan.. Dierenartsen hebben echt niet op stel en sprong plaats, zeker niet voor een niet-standaard ingreep. Of het moet al spoed zijn, wat het niet echt is waarschijnlijk, als een konijn al een jaar met zo'n bult rondloopt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je moeder graag wil dat, mocht het nodig zijn,z e in de vakantie geopereert wordt, kan ze beter volgende week al gaan.. Dierenartsen hebben echt niet op stel en sprong plaats, zeker niet voor een niet-standaard ingreep. Of het moet al spoed zijn, wat het niet echt is waarschijnlijk, als een konijn al een jaar met zo'n bult rondloopt..

Dankjewel voor de tip! Ik zal het tegen haar zeggen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou, EINDELIJK naar de DA geweest!

Heb mn moeder verteld wat Dollie zei, maar t maakte volgens mij geen indruk...

Nougoed, de DA wist zelf niet wat het was maar stond er wel van te kijken dat er zoveel aders opzaten. Ze zei dat het operatief verwijderd kon worden, maar dat er veel risico aan zou zitten omdat ze al 5 en een half is. Het verwijderen zou gemakkelijk gaan, maar de narcose zou risicovol zijn....

Ze zei ook dat ze niet wist wat die bult zou doen. Het zou kunnen zijn dat hij verder groeit, maar ook dat hij niks doet. Als hij groeit zou hij wel wegmoeten. Maar als het niks zou doen zou het er gewoon kunnen blijven.

Dus nu gaan we een poosje de bult 'opmeten'.

Dus meten hoeveel hij per maand of week groeit. Groeit hij wel, dan zou hij wegmoeten.

Verder zei ze dat Chokie er heel mooi uitzag en dat ze heel gezond en sterk was (Omdat ze dus ook 5 jonkies, grote hangoren, heeft gehad).

En ik had SS mee voor de reis, en ze had dus ook gezegd dat dat echt super goed voer was en ook uitgelegd waarom, dus dat heeft mn moeder ook weer gehoord :)

Heeft iemand ervaring met een operatie met een nijntje die al 5 en een half of ouder was?

Ik wil het opzich wel weg laten halen, maar ik wil geen risico lopen. Stel je voor DAT het mis gaat...

Wat zouden jullie doen?

aangepast door Lauwtjee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zowel Indy als Fred op zesjarige leeftijd nog onder narcose gehad, Indy voor zijn haken en Fred voor zijn castratie. Indy was in een hele slechte conditie, behoorlijk afgevallen door de haken en hij had E. cuniculi. Mijn toenmalige dierenarts zei hetzelfde als die van jou over de leeftijd. En die dierenarts was niet konijnkundig.. Als een konijn in goede conditie is en de juiste narcose gebruikt wordt, dan is er in principe niks te vrezen. Niet (veel) meer dan bij een konijn van één jaar. Ik ben blij dat ik het toen wel gedaan heb, want met haken had Indy het niet lang meer uitgehouden (doet hartstikke zeer natuurlijk, dus ze stoppen met eten en dan is het einde verhaal) en hij is nu nog een jaar ouder geworden, het was helemaal geen probleem. Nou ja en Fred heb ik dus laten castreren toen hij "al" zes was. Heb ik niet eens (extra) over na gedacht, hij was kerngezond en dat is ook prima gegaan.

Wil niet zeggen dat je het perse weg moet laten halen hoor, maar ik zou me door de leeftijd niet laten weerhouden. Als je het bij een jong(er) konijn zou weg laten halen nu, dan zou ik dat zelf bij Chokie ook doen. Als je het bij een jonger konijn (nog) zou laten zitten, idem. Zeker omdat jouw DA zegt dat ze er zo goed uitziet en gezond en sterk is..

Maar het ligt wel aan welke narcose gebruikt wordt. Je kunt het beste gasnarcose gebruiken, sowieso kun je dat het beste doen maar bij oudere konijnen geldt dat nog meer geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie :)

Ja, mijn DA gebruikt Gasnarcose volgens mij.

Hoeveel procent kans heeft jou DA gegeven dat je nijntje het zou overleven?

Die van mij zei dat de kans was dat ze het zou overlijden 80%....

Tja, daar schrik je van natuurlijk.

Op een of andere manier zeg ik vanbinnen: Doen, want ze overleeft het. Maar als ik erover nadenk dan wil ik het echt NIET! Want ik heb natuurlijk liever datie blijft zitten terwijl het niet schadelijk is, maar daar heb ik niks over te zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TACHTIG procent?????? Dan zou ik nog eens bij een andere dierenarts navragen hoor........

Een percentage heeft mijn dierenarts toen niet gegeven. Andere dierenartsen heb ik er nooit meer over gehoord eigenlijk. Ik zou mijn Fred nu ook zonder twijfel onder narcose doen, mocht het echt nodig zijn.

Als het niet schadelijk is, zou ik het risico niet zo gauw nemen: Het risico is dan geen tachtig procent misschien, maar het risico is er altijd. En het is bij oudere konijnen wel iets groter dan bij jonge konijnen. Maar niet zó veel groter, dat kan ik mij niet voorstellen, niet bij een gezond konijn. Maar narcose brengt àltijd, ook bij een jong konijn, een risico met zich mee, dat is nu eenmaal zo helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou niet zo maar een onnodige ingreep laten doen. Maar als het moet, dan kan Chokkie dat waarschijnlijk echt wel aan :yes: met Fred en In' was het in elk geval geen probleem.

Bedenk mij nu trouwens dat Fred al twee keer onder narcose is geweest het afgelopen jaar, in januari voor zijn castratie en in juli had hij haakjes. En dat is óók goed gegaan. Hij is nu zeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom kan er geen biopt gedaan worden ?

Naald erin, stukje weefsel eruit, onderzoeken en je weet of het kwaadaardig of goedaardig is..

Goedaardig; Dan kan je zelfs overwegen om het niet te behandelen

Kwaadaardig: Dan weet je wat er te doen staat.

Omdat het kan zijn dat het goedaardig is, maar dat het toch door blijft groeien.

Ze zei dat als het steeds groter wordt dat het in de weg gaat staan en misschien over de grond kan gaan slepen of het kan gaan barsten. Dan komt er een infectie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

80%??? ANDERE DA ZOEKEN!!! Vind het ook raar dat de enige keuze tussen wel of niet opereren is. Weet de DA al wat het is dan?

Het kan zijn dat ik me vergis hoor :$

Maar hoezo raar? Je zal een van de 2 moeten kiezen. Als het niks doet, heeft het geen reden om het weg te halen maar als er toch gevaar aan zit kan je het beter weghalen.

De DA wist niet precies wat het was maar het is zeker geen abces. Maar haar conclusie kan ze pas trekken als we meer weten over hoeveel het groeit en of het evt. wel zou groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou raar, omdat er meteen naar opereren wordt gegrepen. Je kan eerst nog een röntgenfoto maken, of een echografie. Of je kan een biopt nemen en dat laten onderzoeken. Verder kan de DA bloedonderzoek en zelfs urineonderzoek doen om te kijken of dat iets meer licht kan werpen op de zaak. Vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .