Ga naar inhoud

castreren voedsters


snuffiehvj

Aanbevolen berichten

hallo,

Ik heb 2 voedsters die ik wil laten castreren.

Ze zijn beide ongeveer anderhalfjaar oud. Ik wil ze graag laten castreren om baarmoederhalskanker te voorkomen, want mijn oude konijn(moeder van 1 van de voedsters) is daaraan overleden. Nou wou ik vragen of ik de voedsters allebei tegelijk moet laten castreren, zodat ze steun aan elkaar hebben, of dat ik ze juist apart moet laten casteren. Ik heb ook nog een gecastreerde ram, moet ik die erbij zetten als steun. Of moet ik die gewoon buiten in zijn hok laten zitten? Ik wou ze eigenlijk in het voorjaar laten castreren zodat ze makkelijker naar binnen kunnen en een paar weken later weer naar buiten. Ook wil ik als de dames herstelt zijn dan een nieuw konijntje erbij nemen zodat ik er weer vier heb, kan ik dan beter een dame nemen of een ram?

alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kies er nu voor om de voedsters samen te laten castreren. Dan hebben ze gelijk ook een maatje bij hun herstel, wat in mijn ogen alleen maar beter is! Ik heb het in het verleden, als het kon, eigenlijk altijd zo gedaan. De eerste dag wel even in aparte hokjes (wel elkaar zien maar niet bij elkaar kunnen) daarna lekker samen. De eerste dag apart is aan te raden omdat je dan kan zien wie er eet, drinkt, plast en keutelt. Zodra dat in orde is, kunnen ze gewoon lekker samen.

Ik zou er voor kiezen om, als je er nog een konijn bij wil, er een dame bij te zetten. Ik heb hier zelf ook een viertal (1 gecastreerde ram 1 gecastreerde voedster en 2 voedsters die dus binnenkort gecastreerd gaan worden) en ik vind dat zelf een fijne combinatie.

Rammen koppelen kan zo ontzettend mis gaan, dat ik dat niemand aanraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanneer kan ik het beste de vrouwtjes castreren?

Ze komen in een slaapkamer te staan, in de slaapkamer kunnen de ramen gwn open dicht, dag en nacht.

Ik wou wachten tot het wat warmer is, tot wanneer kan ik dan het beste wachten?

Ik wil trouwens ook een nieuw konijnenhok kopen, welke maten moet het hok dan ong. hebben voor 4 konijnen.

Ze mogen ook 1 of meerdere uren loslopen op een stuk van ongeveer 100 vierkante meter of groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor vier konijnen moet het hok minimaal vier vierkante meter oppervlak hebben. Afhankelijk van wat voor konijnen het zijn zou ik wel voor een ruimer hok kiezen. Ik heb hier zelf voor mijn viertal een ren gebouwd en daarin dan een schuilhok staan. Mijn ren is 4x3 meter, dus 12 vierkante meter. Er zitten wel twee vlaamse reuzen in.

Als je kan zou ik wachten tot april - mei voor je de dames laat helpen. Dan is het niet meer zo heel koud buiten als het goed is, en kun je ze zonder problemen binnen op de slaapkamer zetten voor een paar dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .