Ga naar inhoud

Kees eet niet meer uit zichzelf


frunzel

Aanbevolen berichten

Onze kees eet niet meer uit zichzelf, na een zware middenoorontsteking.

3 weken geleden lag kees 's-morgens met een schuin hoofd in zijn hok.

Meteen de dierenarts gebeld,en we konden direct komen.

Hier bleek dat hij een zware middenoorontsteking had, zware antibiotica kuur gehad +pijn stilling en zalf voor zijn oren.

Dit is gelukkig allemaal achter de rug, maar nu zitten we met het volgende probleem.

Tijdens de antibiotica kuur hebben we kees dwangvoeding gegeven,nu nog steeds omdat hij nog niks wil eten.

Als we hem op schoot hebben voor de dwangvoeding, wil hij wel eten en slikken, alles gaat dan goed.

Hij eet dan brokken ,hooi ,wortel, niet super veel maar elk beetje telt bij ons.

Maar zodra hij weer in zijn hok is eet hij helemaal niks meer.

We hebben al van alles geprobeerd, andere brokkken (supreme sience selective),kruidenhooi, van allerlei goede groenten, zijn gewicht begint nu verontrustend te zakken.

Kees is nog volop levendig, hij komt naar je toe, hij wast zichzelf grondig etc.

Wij weten het echt niet meer, de dierenarts zegt geduld hebben, maar hoelang gaat dit nog goed?

Hebben jullie hier ervaring mee, of nog goede tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje,, vervelend zeg.. heb je een konijn kundige dierenarts? hier op de site staat zoiezo een lijst met konijnkundige dierenartsen,, niet alle dierenartsen hebben even veel verstand van konijnen en in zo'n geval lijkt me dat toch wel erg handig!

het is in ieder geval iets dat Kees dus wel bij jullie op schoot eet,,

het is goed dat hij wel levendig is,, hoe zijn zijn keutels? en hoeveel weegt hij op het moment?

Link naar reactie
Delen op andere sites

het schijnt dat de tanden van een konijn 2 mm groeien per dag. Als hij al 3 weken niet zelf eet zijn zijn tanden nu misschien te lang geworden of niet goed afgesleten. Ik zou de DA daarnaar laten kijken.

Wat je ook kunt doen is een papje maken van bix en eventueel wat olvarit babyvoeding wortel doorheen mengen en dan op een schoteltje in zijn hok dan kan hij het eraf likken als hij honger krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn met onze Kees weer naar de dierenarts geweest, omdat hij nog steeds niks wil eten tenminste niet uit zichzelf.

Tanden en kiezen zijn door de dierenarts nagekeken, voortanden waren perfect net zoals de kiezen.

Dat is het probleem van niet zelfstandig eten dus helaas ook niet, geweldig voor onze Kees natuurlijk met zo'n mooi gebit maar voor ons weer geen puntje van hoop.

Dierenarts heeft Kees nu een laatste spuit gegeven voor zijn lever ...een konijn gaat namelijk zijn vetreserve's aanbreken en dat komt dan allemaal in zijn lever terecht waardoor er weer andere dingen gigantisch mis kunnen gaan.

Alle voeding hebben we geprobeerd wortel/ loof, andijvie, paksoi, witlof, appel, olvarit peer en wortel, andere brokken, kruidenhooi, weidehooi.....etc. we zitten echt met onze handen in onze haren we weten het niet meer...!!

Dierenarts zei gisteren dat hij het wel eerder had gezien bij een hond of kat dat ze na een ziekte dwangvoeding hadden gekregen van hun baasjes, alleen na die tijd de knop niet meer zo snel om kunnen zetten dat ze zelf weer gaan eten ze denken dan "baas komt toch zo wel"...maar bij een konijn eigenlijk nog nooit .

Jah, bij ons ....maar hoe moet je een dier daarvan af brengen van die tik...hij zal toch moeten eten....!!!

Wanhopige Baasjes ...

aangepast door frunzel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie ook al in zijn menu opgenomen maar helaas dat trekt Kees ook niet over de streep om zelf te gaan eten..

Onze dierenarts heeft zonder narcose naar zijn gebit gekeken.

We geven niet op zolang Kees nog zo is al nu dan kun je dat als mens toch niet.

Moed zakt ons soms wel in de schoenen omdat je hem zo graag weer wilt zien eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat vervelend voor jullie. Ik kan me het gevoel helemaal voorstellen.

Drinkt hij wel zelfstandig? Ik zou in ieder geval zorgen dat hij steeds over brokken en hooi kan beschikken.

En zolang hij wel wil eten zou ik hem gewoon blijven dwangvoeren. Dit kan een energie vergend proces zijn, zowel voor baasje als voor beestje, maar je wilt niet dat zijn darmen stil komen te liggen want dan heb je er een probleem bij. Als de darmen stil komen te liggen dan krijgen ze een vol gevoel waardoor ze ook niet meer gaan eten. En dat kan uiteindelijk ook fataal zijn. Hoeveel krijgt hij binnen per dag aan dwangvoeding? Het is in ieder geval belangrijk dat hij genoeg binnen krijgt, met name aan vezels en juiste voedingsstoffen. Zolang zijn darmen niet stil liggen (hij moet dan mooie keutels aanmaken) en hij krijgt voldoende binnen, zou ik zeggen ga vooral door met dwangvoeren. Ik heb mijn konijntje ook een tijdje moeten dwangvoeren. Je bouwt het dan geleidelijk af om hem ook de kans te geven weer uit eigen beweging te gaan eten. Als een konijn echt honger heeft en het voelt zich niet ziek, dan zou het in principe moeten eten.

Zijn alle lichamelijke oorzaken uitgesloten die zijn eetgedrag zouden kunnen beinvloeden? Ziet hij nog goed? Heeft de DA ook aan zijn buikje, maagje, darmen gevoeld? Hoe zien zijn keutels eruit? Maakt hij nog wel keutels aan?

Van antibiotica (enrofloxoral drops) kunnen de darmen ook van slag raken. Ik ben toen tijdelijk met een AB kuur moeten stoppen (mijn konijntje heeft EC) omdat mijn nijn ook niet meer zelfstandig wilde eten of drinken. Heb haar ook een tijdje moeten dwangvoeren, maar uiteindelijk is ze wel weer zelfstandig gaan eten. Alleen heeft ze een volledige afkeer gekregen van de SS brokken, de brokken waar ze eerst zo gek op was. Dus ben ander voer voor haar moeten gaan halen. Wat dat aan gaat hebben jullie al alles geprobeerd qua voer.

Mijn vermoeden is eerder dat het ergens lichamelijk nog niet helemaal in orde is. Hou vol met dwangvoeren. Heb je ook de juiste dwangvoeding gekregen? Ik had toen Harrissons Juvenil. Hierin zitten alle voedingsstoffen die ze nodig hebben. Een groen poeder wat je in de diepvries moet bewaren en dan met water tot een papje moet maken, of vermengen met wortelhapje baby's. Als het echt aan de darmen ligt, zijn er ook nog druppels (cisaral drops) om de darmen extra te prikkelen. Vraag het na aan je DA of het met de darmen te maken kan hebben. Misschien hebben deze weer wat stimulans nodig om goed op gang te komen.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Heel veel succes ermee en volhouden! Het is zwaar en absoluut verschrikkelijk om te zien dat je nijn niet zichzelf is en niet wil eten. Maar hij heeft nog steeds de wil, dat is duidelijk! Dus geef niet op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo allemaal,

We zijn weer heel wat dagen verder met onze Kees.

We hebben nu Kees bijna een maand dwanggevoerd, sinds vorige week dinsdag hadden we een lichtpuntje Kees had weer zin om zelf brokken te eten ook al was het beetje bij beetje maar voor ons wereldnieuws.

Een stukje brood, klein beetje appel en natuurlijk geliefde wortel/loof.

Alleen gisteren zagen we al dat het met het eten weer een stuk minder was geworden...

Nog steeds super levendig komt na je toe hollen als we het hok inkomen, drinkt ook goed...alleen (kruiden) hooi gaat niet van harte elke keer maar iets en dat was vorige week dus compleet anders.

Ik heb hier boven in een eerder stuk al geschreven wat we allemaal al wel niet geprobeerd hebben...

Denk dat we vanavond weer moeten beginnen met dwangvoeding...vreselijk vind ik dat ...zoveel stress.

Heb soms van die plakkeutels gevonden trosjes poep...nu las ik iets over blinde darmkeutels kan iemand mij daar meer over vertellen.

Waardoor komt het en wat moet ik er aan doen..?

Heb ook overal gezocht naar iets wat zijn eetlust opwekt ?

Wanhopig baasje....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn maakt twee soorten keutels: de gewone keutels en de blindedarmkeutels of BDK. Deze BDK worden meestal meteen door het konijn terug opgegeten, omdat er vitamientjes in zitten. Lijkt vies, maar het is wel noodzakelijk om een gezond konijn te hebben. Als het goed is, vind je deze BDK zelden of nooit. Laat je konijn (bijna) alle dagen zijn BDK liggen, dan is er vaak een foutje in de voeding, te veel biks bv, of te weinig hooi, en soms laten ze BDK liggen wanneer het konijn wormen heeft. Maar af en toe eens een BDK vinden, kan absoluut geen kwaad.

De enige eetlustopwekker die ik ken is peterselie, maar er zijn misschien ook medicijnen die de eetlust verhogen, of homeopatische middeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

We zijn weer heel wat dagen verder met onze Kees.

We hebben nu Kees bijna een maand dwanggevoerd, sinds vorige week dinsdag hadden we een lichtpuntje Kees had weer zin om zelf brokken te eten ook al was het beetje bij beetje maar voor ons wereldnieuws.

Een stukje brood, klein beetje appel en natuurlijk geliefde wortel/loof.

Alleen gisteren zagen we al dat het met het eten weer een stuk minder was geworden...

Nog steeds super levendig komt na je toe hollen als we het hok inkomen, drinkt ook goed...alleen (kruiden) hooi gaat niet van harte elke keer maar iets en dat was vorige week dus compleet anders.

Ik heb hier boven in een eerder stuk al geschreven wat we allemaal al wel niet geprobeerd hebben...

Denk dat we vanavond weer moeten beginnen met dwangvoeding...vreselijk vind ik dat ...zoveel stress.

Heb soms van die plakkeutels gevonden trosjes poep...nu las ik iets over blinde darmkeutels kan iemand mij daar meer over vertellen.

Waardoor komt het en wat moet ik er aan doen..?

Heb ook overal gezocht naar iets wat zijn eetlust opwekt ?

Wanhopig baasje....

Het is al meerdere keren gevraagd: is je dierenarts "konijnkundig"? Wat is er tot nu toe voor onderzoek gedaan?

Omdat het probleem al zolang duurt, lijkt het me belangrijk om een goede dierenarts te zoeken die op zoek gaat naar de oorzaak van het probleem. Ik weet niet waar je woont, maar in Utrecht zit een hele goede kliniek met veel kennis over konijnen (Wilhelminapark kliniek).

Het zou trouwens best kunnen dat er haakjes op de achterste kiezen zitten. Deze zijn zonder narcose niet goed te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai,

Onze dierenarts zei dat de voortanden perfect waren en dat er geen haken aan de kiezen zaten.

Dus Kees moet volgens hem gewoon kunnen eten, hij kon er verder niks meer aan doen.

Woon in Gelderland.

Maar wat is je plan?

Blijven dwangvoeren terwijl er niet gezocht wordt naar de oorzaak is dweilen met de kraan open en bovendien niet vol te houden. Het is jammer genoeg een feit dat veel dierenartsen te weinig van konijnen afweten en als je eigen dierenarts geen diagnose kan stellen, zal je bij een dierenarts met meer konijnenkennis te rade moeten gaan. Haakjes op de kiezen zijn niet altijd zichtbaar als het konijn niet onder narcose is. Kees kan volgens je dierenarts eten, maar feit is dat hij het niet doet. En als je dierenarts zelf zegt dat hij er niets meer aan kan doen, zal je naar een andere dierenarts moeten gaan. Wat heeft je dierenarts tot nu toe voor onderzoek gedaan? Mestonderzoek? Bloedonderzoek? Gebit bekeken terwijl Kees onder narcose was?

Wat wil je gaan doen?

Een konijn dat niet zelfstandig eet wordt steeds zwakker, dus het is echt belangrijk dat de oorzaak van het niet-eten snel gevonden wordt.

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai,

Onze dierenarts zei dat de voortanden perfect waren en dat er geen haken aan de kiezen zaten.

Dus Kees moet volgens hem gewoon kunnen eten, hij kon er verder niks meer aan doen.

Woon in Gelderland.

Ik begrijp dat je DA ook met zijn handen in zijn haar zit?

Toch goed van hem dat hij dit gewoon tegen je zegt, dat doen ze ook niet allemaal.

Ik heb ook niet de indruk dat hij niets over konijnen weet.

Het is hem wel gelukt om die afschuwelijke ontsteking weg te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dag allemaal...

Kees was weer aardig op weg om weer een gezond konijn te worden, begon gelukkig naar bijna zes weken dwangvoeding weer zelf te eten en het ging de goede kant op.

We waren met z'n allen super mega blij dat "onze Kees" er nog was.

Levendig vrolijk als altijd....

Nu is alles anders geworden...onze Kees begon een paar dagen geleden te rollen, naar de dierenarts geweest en daar kregen we te horen dat het E.cunili is.

We waren verslagen....en nog.

Medicijnen heeft Kees voor 18 dagen mee gekregen, ontstekingsremmers en antibiotica...en Fenbendrops.

We zijn erg verdrietig maar geven niet op...

Heeft iemand misschien ervaring met deze vreselijke parasiet...?

aangepast door frunzel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vervelend

En soms willen ze ook gewoon een beetje verwend worden als een klein kind

Heb het zelf pas meegemaakt wilde alleen biksjes uit de hand opeten

En nu dan weer dat E.cunli

Maar we hebben hier iedereen die je antwoordt heeft gegeven nog geen abntwoordt of je dierenarts konijnkundig is

Is toch wel heel belangrijk

Heel veel beterschap gewenst met Kees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies snel Panacur geven. Dat is waarom we hier op BB ook altijd aanraden om ook bij een middenoorontsteking OOK Panacur te geven, omdat een middenooronsteking de symptomen van EC maskeert, maar EC wel de kop opsteekt bij verminderde weerstand (zoals bij een ontsteking). Snel Panacur gaan geven (en evt ook extra AB) en dan kan hij het misschien nog halen hoor.

Zie ook het artikel bij Konijnen Informatie over EC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .