Ga naar inhoud

Ongecontroleerde oogbewegingen


Nopnop

Aanbevolen berichten

Pff ik weet het allemaal niet meer hoor...

Eerst vorige week problemen franse hangoor van me zus wat slecht af liep, en nu zie ik iets bij mijn eigen franse hangoor voedster..

Gister avond nog niks aan de hand, tijdens de vaste avond controle (allemaal nog een snoepje die ze moeten komen halen uit me hand, doen ze perfect), vanmorgen ook 123 niet iets kunnen opmerken, en wil de groep net wat oud brood geven, en me fransoos komt niet... Nouja die heeft het wel vaker niet in de gaten dus wat op hok tikken en roepen nog niet, ze zit in ren op de wc bak.. Oke daar zat ze vanmorgen overigens niet.. Ik kijken, gooi daar stukje brood in en reageert niet... Hmm vreemd..

Weet overigens niet of ze vanmorgen wel gegeten heeft, mijn vader voert ze smorgens (groep van 5) en de bakjes voer was wel leeg.. Zal dat zo vragen als hij thuis komt..

Ik op me knieen zie ik dat ze hele kleine kopbewegingen maakt (niet overdreven schudden) en dr ogen ongecontroleerd bewegen.. Oeps en nu??

Wat van hun favoriete snoepjes geven kijken of ze dat wil (ss) ook niet.. :s

Informatie opgezocht en wat ik hieronder tegen kom is E.cuniculli (weet even niet hoe je het nu precies schrijft).. Zou dat kunnen zijn?

Heb haar maar even apart gezet, met lekkere ss brokjes, stukje witlof en wortel wat ze normaal zo lekker vind, maar ging er niet meteen bij.. Brokjes uitgeteld dus hoop dat ze zo wel wat eet, kan het ook wat anders zijn..?

Ik weet het, moet na de dierenarts daar ga ik vrijdag evt ook wel heen.. Red het morgen echt niet..Zal haar anders wel wat gaan dwangvoeren maar wat ben ik bang..

Ben sinds oud en nieuw al 4/5x bij dierenarts geweest,, wordt er zo flauw van.. Waarom treft het ons? Hond met rare bulten wat na lab.onderzoek allemaal vetbulten blijken te zijn, konijn van me zus wat niet goed afloopt, katten die ziek zijn..... Had me voorgenomen op een leuk NIEUW jaar.. Maar begint niet goed,, alleen maar zorgen zorgen zorgen..

Baal sowieso dat ik morgen niet heen kan en heb voor nu ook geen vervoer....

Iemand nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nystagmus kan verschillende oorzaken hebben...

Zelfs stress kan er zo één zijn...In dat geval zal het ook weer wegtrekken..

Dat je aan EC denkt is voor de hand liggend..De kans is zeker aanwezig..

En nee, je treft het inderdaad niet....het feit ligt er nu eenmaal...zowel dat je het niet treft als hetgeen nu weer de kop op lijkt te steken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist even gekeken en ze had 14 ss brokjes op (vd 15) 1 snoepje en wat hapjes van de wortel gegeten.. Daar al heel blij mee..

Zaza dan hoop ik maar dat het vd stress komt (al zal ik niet weten hoe ze aan de stress dan weer komt), hopelijk valt het mee.. Ov is geen optie (weet niet of ze nu uberhaupt nog rijden) maar dan moet ik eerst 10min fietsen ofzo..

Het wordt ook nog niet erger, het zijn ook maar kleine koptikjes om zo even te noemen, niet dat ze helemaal 'nee' schud, moeilijk uit te leggen, soms doet ze het niet maar zie je het aan de ongecontroleerde oogbewegingen..

Kijk even hoe het morgen is voordat ik weg moet, vrijdag ben ik vrij dus heb ik meer mogelijkheden om evt na da te gaan.. Mits het morgen niet veel erger wordt en ze zelf blijft eten..

Kan ik verder nog wat voor haar doen, is niet zielig/erg dat ze nu bij de groep weg gehouden wordt? Wordt terugzetten in groep straks niet moeilijker? Zij is niet 1 van de moeilijksten, maar staat volgens mij wel onderaan in de groep..

aangepast door Nopnop
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even update..

Ze heeft totaal 30 ss opgegeten + een stuk wortel + een blaadje witlof en een snoepje en ze heeft gedronken. Heb haar nog stukje appel gegeven, die meteen verorberd werd en kon niet duidelijk zien of ze nog wat met dr hoofd tikte..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm dacht net update hebben geplaats maar zie hem niet meer staan?

Nouja ze heeft totaal 30 ss brokjes gegeten, een stuk wortel en een witlofblaadje gegeten.

Ze is nu druk met de appel en had ook al gedronken, kon net niet echt merken of ze nog tikte met dr koppie..

Is het verstandig om haar evt te ontwormen met Panacur? Ook voor evt E.c?

En kan ik haar wel zolang vd groep gescheiden houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Net weer bij haar geweest en ze had dr voerbakje nog niet leeg van vanmorgen :(

Wel had ze gedronken..

Maar ze tikte niet meer met dr hoofd, na goed kijken zag ik dat ze af en toe nog wat met dr ogen zat te bewegen (ongecontroleerd) maar niet heletijd en niet snel..

Dus ik twijfel een beetje, denk als ze straks bakje leeg heeft dat ik haar terug doe bij de groep, misschien knapt ze daar wat verder vanv op? en als ze morgen nog wat met dat oog heeft dan naar de dierenarts ga.. omdat ik straks moet werken tot 21u..

1 oogje had ze wel wat nattig, dus die maak ik zo even schoon met lauw water..

Zal het dan toch mee vallen, of heeft ze totaal wat anders... hmm....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zeker E.c zijn en ik zou starten met het geven van panacuur en Metacam...je hoeft niet alle symthonen te hebben maar die snelle oog beweging en het kleine beetje schudden van het hoofd kan al een teken van E.c zijn...Als het niet nodig is dan moet je een dier juist niet uit de groep halen zeker als het E.c is dan heeft ze haar maatjes nodig om er boven op te komen...Nu heeft ze stres doordat ze uit de groep is en dat is voor E.c zeker niet goed dan kan het juist tot uiting komen. Ik weet niet of je een konijndeskudige dierenarts hebt maar dat is in het geval van konijnen erg belangrijk..Veel DA weten te weinig van konijnen af wat veel konijnen onnodig het leven heeft gekost..Op de site van de Wilhelminapark kliniek in Utrecht staat veel te lezen over E.c en deze info zou je eventueel mee kunnen nemen naar de DA. Verder staat hier ook ergens een lijst op met konijnkundige dierenartsen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja we hebben in de buurt helaas geen konijnkundige dierenarts.. Vandaar dat ik niet heel goed durf te gaan.

Ze is vanmorgen terug bij groep geplaats en ging goed, vanmidag even uurtje apart gedaan zodat ze weer even kon eten, anders ben ik bang dat de rest haar te snel af is..

Ik heb met iemand die ik goed ken gesproken die een konijnenopvang (en fokker is geweest) heeft en die denkt aan begin fase ec. Krijg morgen van haar panacure en daar gaan we mee starten, want ik weet zeker dat zij meer weet dan onze dierenarts..

Ze had overigens vanmorgen voordat ik na werk ging bakje leeg gegeten, daarna terug gezet bij de groep.. Vanmidag heeft ze weer voer en veel lekkers gekregen en ging ook op.. Ze zat nu net toen ik thuis kwam lekker in de midden van het hok met de andere 4 om haar heen (zo liggen ze altijd).. dus dat gaf mij al goed gevoel..

Maar morgen ga ik sowieso starten met panacur.. Overigens heeft ze het kop tikken niet meer en vanmorgen had ze oogbewegingen ook niet, kan ik nu niet zien omdat het donker is buiten en ik dr niet mee na binnen wil slepen om dat te checken, ze lagen zo lief.. Morgen ochtend kijk ik weer na en ga ik panacur ophalen..

Overigens was ze vanmorgen wel wat wankel, viel nog niet om ofzo.. Net alsof ze verward was..

Is nog verstandig om rest ook met panacur te behandelen voor evt wormen, of is dat niet nodig? Omdat panacur meer goed werkt voor ec? Weet iemand hoelang je dit evt moet behandelen...

Mocht het erger worden na panacur dan gaan we na da voor metacam of iets anders.. Wil het niet opgeven, maar ben bang dat onze dierenarts dat wel zou zeggen, omdat ik bang ben dat hij dit niet kent/herkent en aan iets anders denkt...

aangepast door Nopnop
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je nog steeds niet naar een dierenarts geweest dan ?

Ik dacht dat je de volgende dag niet kon, maar daarna zou gaan als ze het nog had ?

Op eigen houtje gaan experimenteren met Panacur bij een konijn dat mogelijk EC heeft ?

Het is jouw dier, jouw verantwoording........

Persoonlijk zou ik een andere keuze maken....

Maar goed.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je nog steeds niet naar een dierenarts geweest dan ?

Ik dacht dat je de volgende dag niet kon, maar daarna zou gaan als ze het nog had ?

Op eigen houtje gaan experimenteren met Panacur bij een konijn dat mogelijk EC heeft ?

Het is jouw dier, jouw verantwoording........

Persoonlijk zou ik een andere keuze maken....

Maar goed.....

Precies mijn gedachte.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met iemand die ik goed ken gesproken die een konijnenopvang (en fokker is geweest) heeft en die denkt aan begin fase ec. Krijg morgen van haar panacure en daar gaan we mee starten, want ik weet zeker dat zij meer weet dan onze dierenarts..

Is nog verstandig om rest ook met panacur te behandelen voor evt wormen, of is dat niet nodig? Omdat panacur meer goed werkt voor ec? Weet iemand hoelang je dit evt moet behandelen...

Mocht het erger worden na panacur dan gaan we na da voor metacam of iets anders.. Wil het niet opgeven, maar ben bang dat onze dierenarts dat wel zou zeggen, omdat ik bang ben dat hij dit niet kent/herkent en aan iets anders denkt...

Ivm met het eerste stukje...

Ach, wie weet...daar hoeft niemand zich zelfs over uit te spreken. Maar niemand kan vanop afstand dingen uitsluiten of bevestigen, daarvoor moet je echt met je konijn naar een DA.

Nystagmus, kan zoals eerder gezegd meerdere oorzaken hebben.

Om er snel 2 te noemen (maar er zijn er zeker meer) vb. EC en oorontsteking.

Een DA kan een oorontsteking uitsluiten of bevestigen.

Met alleen Panacur behandel je in beide gevallen niet het meest toepasselijk.

Indien geen EC, laat je de echte oorzaak onbehandeld.

Indien wel EC zou je in dit geval waarschijnlijk het best behandelen als je ook een corticosteroïd bijgeeft (of je moet die optie in ieder geval met je DA bespreken).

Ivm met het tweede stukje tekst...

Wat verwacht je van ons?

Dat wij een behandeling gaan aanraden?

Ga alsjeblieft EERST naar de DA vooraleer je zelf gaat dokteren.

En ga niet zoals je schrijft eerst vanalles proberen en pas naar de DA als het erger wordt.

Als je zo voor je konijn wilt zorgen als je zegt, ga je morgen naar de DA.

Die kan je helpen én die kan je ook nog eens van de passende medicatie voorzien (indien nodig, kan je daar via de normale weg panacur krijgen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee okee.. Jullie hebben gelijk..

Maar aangezien hier in de buurt echt geen konijnkundige dierenarts is vertrouw ik de opvang meer.. En ik geen uur wil rijden met het beestje om meer stress te veroorzaken.. En ben wel eens met een ander konijn naar onze dierenarts geweest, die in de bloed bij de ontlasting had, en wat krijg je te horen: Heb zo geen idee wat het kan zijn, doet ze het al lang? (nee sinds vanmorgen), eet en drinkt ze wel goed (ja prima, maar vind toch raar dat er bloed bij de urine zit).. Nou euh kan je anders morgen terug komen dan is er een andere dierenarts wellicht dat die het weet...(bleek achteraf dus blaasonsteking te hebben)(en die gene die dat meteen zag is er vandaag niet,daar heb ik al over geinformeerd) Vandaar dat ik er liever niet gauw met konijnen heen ga (ja of bij die ene die blaasonsteking ook wist maar die is er dus niet), want als het ec is en hun kennen dat niet, zal ik heel ander advies wellicht krijgen..

Maar goed ik zal onze dierenarts straks wel bellen en overleggen, kijken wat hij ziet en wat ik evt denk, wellicht samen tot een behandeling kunnen komen. Om in iedergeval ooronsteking uit te kunnen sluiten want dat kan hij vast zien..(zijn verder wel goeie dierenartsen bij hond/kat)

Maar om ook even toe te kunnen voegen, het gaat niet slechter met haar, ze heeft alleen woensdag die kleine koptikjes gemaakt en met dr ogen anders bewogen.. Gister niet en vandaag ook niet, gister leek ze nog wat in de war, en vond dr zonet al stuk helderder..

In iedergeval bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .